روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه نتایج بررسی های این سازمان در خصوص دو کودک متوفی اهوازی را منتشر کرد.

نتایج بررسی‌های سازمان غذا و دارو درباره مرگ دو خواهر اهوازی

سلامت نیوز: روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه نتایج بررسی های این سازمان در خصوص دو کودک متوفی اهوازی را منتشر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت(وبدا)، در این اطلاعیه آمده است:

هر دو خواهر در تاریخ 97/7/28 به پزشك متخصص كودكان مراجعه نموده اند كه درنسخه هانیه یكسال و سه ماهه، ۳ دارو برای کودک و همچنین كپسول فلوكونازول برای مصرف مادر وجود داشته است!.

درنسخه فاطمه پنج ساله و نیمه نیز داروهای شربت ۳ داروی خوراکی وجود داشته است.

صبح روز بعد هانیه بدون نبض و تنفس به اورژانس بیمارستان كودكان ارجاع شده و با وجود عملیات احیاء، متاسفانه فوت شده است.

فاطمه درتاریخ 97/7/28 دو مراجعه به دو پزشك داشته است. در یكی از نسخ، داروها شامل سرم یك سوم دوسوم، پنی سیلین تزریقی، آمپول ضد تهوع و شربت بلادوناپی بی و آمپول دگزامتازون، وجود داشته و در نسخه پزشك دیگری در همان تاریخ، داروها شامل مجددا همان آمپول ضد تهوع، آمپول متوكلوپرامید، شیاف استامینوفن، سرم و قطره متوكلوپرامید، آمپول هیدروكورتیزون و شربت آزیترومایسین وجود داشته است، فاطمه نیز متاسفانه درتاریخ 97/7/29 با حال عمومی بد، دیسترس تنفسی، خروج كف از دهان و كاهش سطح هوشیاری به اورژانس كودكان ارجاع شده و علیرغم اقدامات احیاء، متاسفانه فوت شده است.

در پرونده بیمارستانی، علت فوت هر دو كودك مسمومیت ذكر شده است.

لازم به ذكراست، شربت كتوتیفن و شربت دیفن هیدرامین نه تنها در نسخ تجویزی اخیر بیماران وجود نداشته است، بلکه در بازدید منزل کودکان نیز وجود نداشته است.

لازم به ذکر است با توجه به بررسی تمام داروهای دریافتی این دو کودک، به شرط آنکه از کلیه داروهای نسخه شده در این کودکان استفاده شده باشد، با اطلاعات موجود تاکنون ارتباط واضحی بین مرگهای رخ داده شده با هیچ یک از داروهای مذکور ،یافت نشده است، اگرچه تجویز همزمان برخی موارد، منطقی به نظر نمی رسد.

طبق بررسی های انجام شده، تمامی داروهای خریداری شده و مصرف شده توسط این دو کودک، دارای تاریخ مصرف مشخص بوده و از داروخانه خریداری شده است و نیز مطابق مستندات موجود در گروه ADR، تا این لحظه هیچ گزارش عوارض جدی با هیچ یک از داروهای مصرفی این دو خواهر، به سازمان غذا و دارو ارسال نشده است.

بنا بر اطلاعات موجود شرایط بالینی بیماران و علایم گوارشی تنفسی مشکوک و طبق نظر پزشکان بیمارستان های پذیرش دهنده کودکان، مسمومیت این دو کودک به علت نامعلوم، محتمل می باشد که اظهار نظر قطعی منوط به دریافت نتیجه آزمایشات پزشکی قانونی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha