وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت باید هر چه سریعتر در زمینه تعرفه های پزشکی تجدید نظر کند. به دلیل اینکه شرایط با اول سال متفاوت است و در بیمارستان های خصوصی و دولتی هزینه نگهداری و اداره مراکز درمانی تغییر کرده است.

وزیر بهداشت: دولت تعرفه خدمات پزشکان را اصلاح کند

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دولت باید هر چه سریعتر در زمینه تعرفه های پزشکی تجدید نظر کند. به دلیل اینکه شرایط با اول سال متفاوت است و در بیمارستان های خصوصی و دولتی هزینه نگهداری و اداره مراکز درمانی تغییر کرده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، سید حسن هاشمی در حاشیه جلسه دولت در جمع خبرنگاران درباره تغییر تعرفه های پزشکی گفت: اگر پزشکی از تعرفه های مصوب تخلفی کند باید به 190 زنگ بزنند و تخلف را گزارش دهند. در حال حاضر تعرفه ها ثابت است و تغییر نکرده است. بحث بر سر دستمزد نیست، نمی خواهند دستمزدها را افزایش دهند اما مدیریت بیمارستان ها و اداره آن در هر دو بخش دولتی و خصوصی با مشکل مواجه است.
هاشمی افزود: در مورد تخلفات دندانپزشکی من گزارش جدیدی ندارم که کسی را به جای دیگری ارجاع دهند. البته مواد اولیه آنها افزایش قیمت پیدا کرده ولی تغییر قیمت به این دلیل است که در بخش دندانپزشکی ما 25 قلم حمایت بیمه ای داریم و برای 100 قلم حمایت بیمه ای نیست و در عین حال تعرفه ثابتی هم وجود ندارد.

* کلی گویی درباره افزایش قیمت دارو، قابل پیگیری نیست
وی درباره افزایش قیمت دارو و خارج شدن برخی از داروها از پوشش بیمه اظهار داشت: باید دقیقا گفته شود چه دارویی چه قیمتی داشته و در حال حاضر چه قیمتی دارد. کلی گویی درست نیست. یک نمونه دارو در فضای مجازی دیدم که کسی گفته بود که قیمت آن سه برابر شده. در عین حال شرکت مربوطه اعلام کرد 20 درصد افزایش یافته است. این که کلی گویی کنیم انصاف نیست. جلسه بعد یک لیستی از داروها به من بدهید تا من بگویم چقدر افزایش یافته است.
وی افزود: این حرفها همه شایعه است. دقیقا باید گفته شود چه داروهایی تا من بتوانم پیگیری کنم. اسم دارویی که از پوشش بیمه خارج شده باید گفته شود یا اسم دارویی که چند برابر افزایش قیمت یافته است.. این کلی گویی بیشتر به بی ثباتی بازار کمک می کند.
وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر دارو خارجی مشابه داخلی داشته باشد بیمه حمایت آن را سلب می کند زیرا مجلس تصویب کرده است که باید از دارو داخلی حمایت شود. مکمل ها مشمول ارز آزاد هستند و ارز دولتی نمی گیرند.
هاشمی گفت: بیمه سلامت سقف اعتباری دارد. سقف اعتبار یعنی میزان پولی که به آن اختصاص داده می شود باید به خرج آن بخورد. همان طور که بودجه آن سقف دارد برای دانشگاه ها و بیمارستان ها سقف گذاشته است. طبیعی است که روش های جدید، داروها جدید و گسترش بخش های خدماتی می طلبد که این اعتبار ثابت نباشد. اما پوشش خدمات و داروهای جدید مستلزم این است در بودجه 98 طوری پیش بینی شود که بیمه این کسری ها تکرار نشود.

* بیمه سلامت 5 هزار میلیار تومان بدهی دارد
وزیر بهداشت اضافه کرد: در حال حاضر بیمه سلامت حدود 5 هزار میلیارد تومان بدهی دارد که امیدوار بودند آنچه که در شورای هماهنگی اقتصادی تصویب شده، تایید شود و بتوانند بدهی خود را پرداخت کنند. اگر این اتفاق بیفتد یک گشایشی برای شرکت های دارویی، تولیدکننده ها، واردکنندگان مواد اولیه و بعد برای بیمارستان ها و نهادهایی است که ارائه کننده خدمات هستند.
هاشمی درباره محل مصرف بودجه ای که قرار است از صندوق توسعه ملی برای سلامت اختصاص یابد، توضیح داد: این بودجه هنوز ابلاغ نشده است. مقام معظم رهبری با اختصاص این بودجه موافقت کرده اند اما هنوز این بودجه ابلاغ نشده است و بلاتکلیف است.
وی ادامه داد: منتظر هستیم مقام معظم رهبری تایید کنند و صندوق توسعه ملی عمل کند
وزیر بهداشت همچنین گفت: روز 13 آبان پیامی غیر از مقاومت و وفاداری به عهدی که با خدای متعال، شهدای اسلام، خانواده ها و فرزندانشان و خانواده های ایثارگران بستیم، که پایداری کنیم، نداریم. این پایداری باید با نظم و تدبیر هم باشد. باید برنامه داشته باشیم در عین حال از علم و تجربه هم استفاده کنیم.
هاشمی درباره مراسم اربعین گفت: اولا این مراسم، بسیار با شکوه برگزار شد و در طول این چند سال که همواره شاهد برگزاری با شکوه این مراسم هستیم، خدمات رسانی به زائران نیز بسیار ارتقا پیدا کرده است.

* وزارت بهداشت 900 گروه برای خدمت به زائران اربعین اعزام کرد
وزیر بهداشت گفت: فراموش نکنیم پنج سال گذشته با چه شرایطی مردم در مهران، چذابه و شلمچه جمع می شدند و تعداد زیادی بدون اینکه ویزا داشته باشند فکر می کردند که وارد کشور دیگری نمی شوند و تصور می کردند کشور خودشان است. 600 تا 700 هزار نفر بدون ویزا می رفتند. امکانات بهداشتی و پزشکی نبود. اینها ارتقا پیدا کرده است. هاشمی ادامه داد: حتما کمبودهایی بوده است. عقل سلیم حکم می کند که این مسائل را بررسی کنیم تا سال بعد اجازه ندهیم این مشکلات تکرار شود. در حوزه بهداشت و درمان من باید از پزشکان و پرستاران که داوطلبانه و بدون اینکه ارتباطی با دولت داشته باشند، رفتند، تشکر کنم.
وی گفت: بسیاری از آن ها در موکب ها حاضر شدند و خدمات رسانی کردند. ما هم از وزارت بهداشت حدود 900 گروه داشتیم که در طول ایام اربعین، به صورت شبانه روز فعالیت می کنند.
وزیر بهداشت افزود: بالغ بر هزار دستگاه آمبولانس و 17 هزار نفر در سراسر کشور و حدود 10 هزار نفر در کشور عراق در امر بهداشت و درمان و خدمات اولیه فعالیت کردند. من یک هفته پیش آنجا حضور داشتم. می توانیم در سال آینده با نقص کمتری زائر شویم و خدمت رسانی کنیم. البته خدمات رسانی داخل عراق بر عهده هلال احمر و در داخل کشور بر عهده وزارت بهداشت است. باید بدون اینکه به نقایص کم توجهی کنیم، سال بعد بهتر حضور پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha