مرگ دو بی‌خانمان معتاد در شب‌های سرد هفته گذشته از آمار معتادان بی‌خانمان شهر تهران که 15 هزار نفری تخمین زده می‌شود، کم کرد.

مقصر مرگ، سرما یا مصرف بیش از حد مواد مخدر؟

سلامت نیوز:مرگ دو بی‌خانمان معتاد در شب‌های سرد هفته گذشته از آمار معتادان بی‌خانمان شهر تهران که 15 هزار نفری تخمین زده می‌شود، کم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،مرگ این دو معتاد چهارشنبه‌شب هفته گذشته در غربی‌ترین منطقه تهران روی داد و البته از سوی شهرداری تهران نیز علت مرگ نه سرمازدگی که مصرف بیش از حد مواد مخدر اعلام شد.

چهارشنبه‌شب دو معتاد کارتن‌خواب که سرپناهی نداشته‌اند در فاصله حدود 100‌متری مددسرای شهرداری تهران در تهرانسر به خوابی فرورفتند که هیچ بیداری انتظار آنان را نمی‌کشید. خبر مرگ این دو معتاد کارتن‌خواب را آقای امیرآریازند، قائم مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در توییتر خود اعلام کرد. وی در توییتر خود این طور نوشت: «در پی گزارش فوت دو نفر از معتادان در پارک استقلال تهرانسر به‌عنوان شهردار شب تهران در محل حاضر شدم، عوامل پلیس آگاهی و شهردار شب ناحیه و منطقه هم بودند. تنها به فاصله چندصدمتر مددسرای منطقه‌21 در دست تعمیر بود. معاون اجتماعی و شهردار منطقه تلفنی قول بازگشایی فوری دادند.» اگرچه این مقام مسوول در شهرداری تهران این خبر را اعلام کرده اما پیگیری برخی رسانه‌ها درباره این موضوع به نتیجه‌ای نرسیده است چه آنکه خبرگزاری «تسنیم» هم دراین باره نوشت: برای بررسی بیشتر این موضوع با قائم مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه‌شهری و امور شورای شهرداری تهران تماس برقرار کرد اما وی عنوان کرد مایل نیست بیش از مواردی که در صفحه شخصی خود نوشته است، توضیح دهد.


اگرچه مقام انتشاردهنده این خبر حاضر به توضیحی نشد اما روابط عمومی شهرداری منطقه‌21 توضیحاتی را در این باره منتشر کرده و به طور کل علت مرگ این دو معتاد را نه سرما و بی‌سرپناهی که مصرف بیش از حد مواد مخدر اعلام کرد. در توضیح شهرداری این منطقه آمده است: «با توجه به اخبار منتشره در فضای مجازی، به اطلاع شهروندان و مخاطبین محترم می‌رساند، فوت افراد مذکور طبق صورتجلسه عوامل انتظامی و گزارش پزشک اورژانس حاضر در صحنه، به علت مصرف بیش از حد مواد مخدر (متادون و شیشه) بوده و زمان گزارش مشاهده و پیدا شدن اجساد ساعت ۲۲اعلام شده در حالی که زمان فوت مربوط به ساعات قبل از آغاز شب است و مرگ آنان هیچ ارتباطی به موضوع سرما و محل مددسرا ندارد.» در بخش دیگری از این توضیحات به نکته اصلی که همان آماده نبودن مددسرای منطقه 21 برای استقرار معتادان و افراد بی‌خانمان در منطقه 21 با وجود گذشت حدود یک ماه و نیم از آغاز فصل سرماست، پرداخته شده و آمده است: «مددسرای منطقه ۲۱ دقیقاً با هدف آماده‌سازی برای فصل سرما و خدمت‌رسانی، بازسازی و تعمیر شده و در مدت تعمیرات نیز به منظور جلوگیری از خلأ احتمالی در خدمت‌رسانی، عوامل شهرداری این منطقه به صورت مستمر در شبانه‌روز اقدام به شناسایی و جمع‌آوری و ساماندهی معتادین و بی‌خانمان‌ها در منطقه کرده‌اند و این فعالیت تا آماده‌سازی کامل محل مددسرا در روزهای آتی ادامه خواهد داشت.»

درد وسیع در شهر
در طول سال‌های‌84 تا 96 شهرداری تهران هرساله با سرد شدن هوا و آغاز نیمه دوم سال ارائه خدمات خود به افراد بی‌خانمان و معتادان متجاهر اعم از زن و مرد را در شهر آغاز می‌کرد. این اتفاق موجب شده بود که به‌خصوص از سال 90 به بعد معتادی به خاطر سرما و بی‌سرپناه بودن جان خود را در خیابان از دست ندهد. اما در یکسال گذشته به نظر می‌رسد اوضاع فرق کرده است. اگر روزگاری شهرداری تهران بر خلاف وظیفه ذاتی خود اما از سر رسیدگی به وضعیت بخشی از شهروندان و ساماندهی زندگی آنان وارد میدان شده بود، مدیران ارشد شهرداری در یکسال گذشته مشغول امور دیگری چون متهم کردن دوره پیش از خود و نیز انتخاب و جابه‌جایی مداوم شهردار و مسوولان بلدیه بوده‌اند.
مرگ دو معتاد کارتن‌خواب در تهرانسر که از غربی‌ترین محله‌های شهر تهران است، نشان می‌دهد که حضور معتادان و پرسه‌زنی آن‌ها برخلاف آنچه که مردم فکر می‌کنند مختص به جنوب پایتخت و منطقه 12 و محله هرندی یا همان دروازه‌غار نیست. اعتیاد دام سیاه خود را در تمام شهر پهن کرده و هر روز به فکر شکاری جدید است.


این در حالی است که گفته می‌شود 11 نهاد و ارگان مسوول رسیدگی به معضل اعتیاد و معتادان در شهر و کشور هستند. سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور، نیروی انتظامی و شهرداری‌ها اصلی‌ترین مسوولان در این باره هستند. از همین روست که شهرداری تهران در دوره مدیریت جهادی پا به میدان گذاشت و تلاش کرد با راه‌اندازی گرمخانه یا همان مددسراها در گوشه و کنار تهران حداقل حضور معتادان در خیابان‌های شهر را مدیریت کرده و ضمن کاهش آسیب‌های حضور این افراد در محله‌ها، آن‌ها را نیز از شب‌های سرد پایتخت که موجب مرگ‌شان می‌شد، نجات دهد. این شد که در سال 83 نخستین گرمخانه‌های تهران در مناطق 12 و 9 تهران که نزدیک به ترمینال‌های جنوب و غرب تهران بودند راه‌اندازی شدند. شاید دلیل این اقدام نیز مهاجرت معتادان از شهرهای دیگر به تهران بود چه آنکه حتی آقای مهدی چمران، رییس سابق شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرده بود که بیش از 60‌درصد معتادان تهران شهرستانی هستند.

افزایش و کاهش مددسراها
شهرداری تهران در دوره حضور آقای محمدباقر قالیباف تلاش کرد تا با بیشتر کردن مددسراها یا همان گرمخانه‌ها در گوشه و کنار شهر جای خالی نهادها و ارگان‌های مسوول را پرکرده و تا حد امکان آسیب‌های ناشی از حضور معتادان و افراد بی‌خانمان در شهر را به حداقل برساند. این شد که در پاییز و زمستان سال 95 و 96 تعداد مددسراهای تهران به 19 مرکز رسید که یکی از این مراکز به‌طور اختصاصی به زنان معتاد و خیابانی خدمات‌رسانی می‌کرد. البته از سال گذشته که مدیریت جدید شهری اختیار تهران را در دست دارد، به نظر می‌رسد رسیدگی به این معضل در شهر نیز رنگ‌باخته است. البته معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در نیمه دوم مهرماه جلسه‌ای به منظور برنامه‌ریزی و آمادگی برای ورود به فصل سرما و ساماندهی مراکز مربوط به ارائه خدمات به آسیب‌دیدگان اجتماعی از جمله کارتن خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها را برگزار کرد. در این جلسه عنوان شد که 16 مددسرا در تهران وجود دارد. همین آمار از کاهش تعداد مددسراها در تهران خبر می‌دهد. این در حالی است که برخی اخبار نیز از افزایش تعداد معتادان و افراد بی‌خانمان در شهر حکایت دارند. شهرداری تهران امسال نیز اعلام کرده است که شهروندان در صورت مشاهده افراد بی‌خانمان و معتادان خیابانی می‌توانند با شماره 137 تماس گرفته و محل حضور فرد مورد نظر را اطلاع دهند تا نیروهای خدمات اجتماعی شهرداری به این فرد رسیدگی کنند. در همان جلسه ولی‌الله شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفته بود: «در فرصت باقیمانده باید سریعاً کمبودها را شناسایی و رفع کرد که این امر با بازدید مداوم جهت پیگیری و اجرای هرچه بهتر برنامه‌ها میسر خواهد بود.» حالا باید دید با توجه به تأکید معاون شهردار تهران و مرگ دو کارتن‌خواب معتاد در تهران که چند شب پیش روی داد و نیز تشدید سرمای هوا در تهران، شهرداری تهران برای جلوگیری از تلفات معتادان چه اقدام جدی انجام خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha