در حالی هنوز تا شب‌های سرد و برفی تهران زمان باقی است و از سرمای استخوان سوز پایتخت خبری نیست كه شنیدن خبر مرگ دو كارتن خواب بر اثر سرما در غرب پایتخت ، اتفاق عجیبی بود كه اواخر هفته گذشته خبرساز شد.

نگرانی از مرگ بی پناهان در شب‌های تهران

سلامت نیوز:در حالی هنوز تا شب‌های سرد و برفی تهران زمان باقی است و از سرمای استخوان سوز پایتخت خبری نیست كه شنیدن خبر مرگ دو كارتن خواب بر اثر سرما در غرب پایتخت ، اتفاق عجیبی بود كه اواخر هفته گذشته خبرساز شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ،برخی رسانه ها خبر دادند كه دو نفر در منطقه 21 تهران و محدوده تهرانسر، بر اثر بی خانمانی و سرما جان باخته اند و این مساله باردیگر نگرانی بابت وضعیت افراد بی‌خانمان در شب‌های زمستان پایتخت را ایجاد كرد. نزدیك به یك دهه قبل، مرگ برخی كارتن خواب‌ها بر اثر سرما، سر و صدای زیادی را در پایتخت ایجاد كرد كه به دنبال آن، شهرداری تهران به احداث گرمخانه هایی برای اسكان موقت بی خانمان‌ها روی آورد. پس از آن ، وضعیت سامان دادن به بی خانمان‌ها در تهران بهتر شد اما خبر چند شب قبل مرگ دو كارتن خواب باردیگر شهروندان را در آستانه فصل سرما نگران كرد. امیر آریازند قائم مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در این‌باره از مرگ دو نفر از بی‌خانمان در پارک استقلال تهرانسر در منطقه 21 خبر داد.وی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: در پی گزارش فوت دو تن از معتادان در پارک استقلال تهرانسر به عنوان شهردار شب تهران در محل حاضر شدم، عوامل پلیس آگاهی و شهردار شب ناحیه و منطقه هم بودند.

تنها به فاصله چندصدمتر مددسرای منطقه 21 در دست تعمیر بود.معاون اجتماعی و شهردار منطقه، تلفنی قول بازگشایی فوری دادند.پس از این اتفاق، شهرداری منطقه ٢١ با اشاره به انتشار خبر فوت دو معتاد در بوستانی واقع در تهرانسر، توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد. در توضیح شهرداری منطقه ٢١ آمده است: با توجه به اخبار منتشره در فضای مجازی، به اطلاع شهروندان و مخاطبان محترم می رساند، فوت افراد مذکور طبق صورتجلسه عوامل انتظامی و گزارش پزشک اورژانس حاضر در صحنه، به علت مصرف بیش از حد مواد مخدر (متادون و شیشه) بوده و زمان مشاهده و پیدا شدن اجساد ساعت 22 اعلام شده است؛ در حالی که زمان فوت مربوط به ساعات قبل از آغاز شب است و مرگ آنان هیچ ارتباطی به موضوع سرما و محل مددسرا ندارد. در عین حال مددسرای منطقه 21 با هدف آماده سازی جهت فصل سرما و خدمت‌رسانی، بازسازی و تعمیر شده و در مدت تعمیرات نیز به منظور جلوگیری از خلأاحتمالی در خدمت رسانی، عوامل شهرداری این منطقه به صورت مستمر در شبانه روز اقدام به شناسایی و جمع آوری و ساماندهی معتادان و بی خانمان ها در سطح منطقه كرده اند و این فعالیت تا آماده‌سازی کامل محل مددسرا در روزهای آتی ادامه خواهد داشت .

اما قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در توضیح بیشتری درباره توییت خود گفت كه جسد دو شهروندی که شب گذشته در تهرانسر کشف شدند، براساس گزارش اورژانس و پلیس به واسطه اعتیاد شدید و سوءمصرف موادمخدر جان باخته‌اند و مرگ این افراد به واسطه سرما صحت ندارد.آریازند گفت كه هوای تهران در سردترین ساعات شب، 8 تا 9 درجه بالای صفر بوده و این هوا، باعث مرگ هیچ‌کس نخواهد شد؛ بنابراین فضاسازی‌ها در این‌خصوص منطبق با واقعیت نیست.وی با اشاره به اینکه خودش شب گذشته به عنوان شهردار شب پایتخت، خبر مربوط به مرگ این دو نفر را اطلاع‌رسانی کرده، اضافه کرد: اگرچه مددسرای تهرانسر چند ماهی است که در دست تعمیر است اما با تلاش شهرداری تهران، کار آماده‌سازی این مرکز به سرعت در حال انجام بوده و تا قبل از سرد شدن هوا، این مرکز آماده خواهد شد.

همچنین در این شب‌ها نیز، ماموران گشت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری، اگر با افراد کارتن‌خواب یا بی‌خانمان مواجه شوند، این افراد را به سایر سامان‌سراهای فعال در تهران ارجاع می‌دهند.آریا زند، با تاکید مجدد بر این موضوع که هیچ‌کسی در این شب‌ها به واسطه سرما جان خود را از دست نداده است، تصریح کرد: هوای تهران به حدی سرد نشده که کسی جان خود را از دست بدهد؛ دو نفری هم که جان خود را از دست داده‌اند، به واسطه سوءمصرف موادمخدر بوده و این موضوع هم در حیطه اقدام دستگاه‌های مسئول مانند پلیس یا بهزیستی است.قائم‌مقام معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در پایان از آمادگی شهرداری تهران برای پذیرایی از افراد بی‌خانمان، کارتن‌خواب یا دارای اعتیاد در شب‌های سرد زمستان خبر داد و گفت: سامان‌سراهای شهر تهران با حداکثر ظرفیت آماده پذیرش این افراد در شب‌های سرد زمستان هستند و مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری اجازه نمی‌دهد که شهروند به دلیل بی‌خانمانی در خیابان بماند. با این حال رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگویی با رسانه ها گفت كه گزارش فوت دو شهروند تهران به شورا ارسال می شود و شورا به طور ویژه آن را مورد بررسی قرار می دهد.الهام فخاری تاكید كرد: بر اساس اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، این دو فرد به دلیل سرمازدگی جان خود را از دست نداده بلکه به خاطر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند. پیش از آغاز فصل سرما، اعضای شورای شهر تهران بازدیدهایی از سامان سراهای تهران داشته اند و خدمات ارائه شده را کنترل کرده اند. هر سال این خدمات با افزایش سرما به بی خانمان ها ارائه می شود. شاید باید این خدمات زودتر ارائه می شد. بر اساس گزارشی که ارائه شده علت فوت این دو شهروند سرما نبوده است اما اگر امکان خدمات رسانی بیشتر ایام سال و با تمام ظرفیت وجود داشت، شاید افرادی که سوء مصرف مواد مخدر دارند نیز امکان خدمات رسانی و انتقال آن‌ها به اورژانس سریع تر فراهم می شد. گزارش این اتفاق به شورا ارسال می شود و ما فوت این دو شهروند را به طور ویژه بررسی خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha