طوفان در سیستان و بلوچستان به خصوص در زابل مشکلات زیادی به وجود آورده و تعداد زیادی از مردم را راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان کرده است. سرعت طوفان در زابل ‌به گفته رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان به 112 کیلومتر بر ساعت رسیده و غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به 42 برابر حد مجاز رسانده است.

‌طوفان در شمال سیستان و بلوچستان/ 90 نفر ‌راهی بیمارستان شدند

سلامت نیوز:طوفان در سیستان و بلوچستان به خصوص در زابل مشکلات زیادی به وجود آورده و تعداد زیادی از مردم را راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان کرده است. سرعت طوفان در زابل ‌به گفته رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان به 112 کیلومتر بر ساعت رسیده و غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به 42 برابر حد مجاز رسانده است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چند روز پیش و در پی ادامه وقوع طوفان و گرد و ‌خاک در سیستان و بلوچستان، هواشناسی استان نسبت به این قضیه هشدار داده بود.

در همین رابطه ‌محمود دیانتی ‌رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ‌اظهار کرد: این طوفان در روز شنبه 12 آبان‌ماه دید افقی در محدوده فرودگاه زابل را به 400 متر کاهش داد و سبب شد تا غلظت ذرات گردوغبار با اندازه 10 میکرون در هوای این شهر به 6262 میکروگرم بر متر مکعب معادل 42 برابر حد مجاز برسد.

وی ادامه داد: طوفان گردوخاک و وزش باد شدید علاوه بر زابل در برخی نقاط شمالی دیگر نیز به وقوع پیوست و ضمن کاهش شدید دید افقی، شرایط کیفی هوا را نیز به شدت کاهش داد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: هم اینک دید افقی در محدوده ایستگاه هواشناسی زهک به 2000 متر کاهش یافته و تردد در برخی محورهای منتهی به 5 شهرستان شمال استان را با کندی همراه کرده است.

دیانتی با بیان اینکه وزش باد شدید از عصر پنج شنبه در شمال استان شروع شده است، افزود: امروز به تدریج از سرعت باد در نواحی شمال استان کاسته می شود.

وی با بیان این‌که  شمالی بودن جریانات و ریزش هوای سرد از عرض‌های بالاتر سبب کاهش دما در شهرهای شمالی استان شده است، تصریح کرد: روند کاهش دما در شهر زابل از روز گذشته شروع شده و امروز دمای این شهر در سردترین لحظات به ۷ درجه سلسیوس رسید که نسبت به زمان مشابه در روز گذشته ۳ درجه سردتر شده است.

طوفان زابل حدود 90 نفر را راهی بیمارستان کرد

معاون استاندارسیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه زابل در این رابطه گفت: طوفان و شرایط بحرانی در منطقه سیستان باعث شد تا امروز شنبه ۱۲ آبانماه نه تنها مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی بلکه ادارات وسازمانها دولتی، دانشگاهها و مراکزآموزش عالی بنا به صلاحدید ستاد بحران استان تعطیل اعلام شوند و فقط مراکزخدماتی، درمانی و امداد رسانی به دلیل شرایط بحرانی در آماده باش به سرمی برند .

غلامرضا گنجی  افزود: تعداد کل بیمارانی که به مراکزخدمات درمانی، اورژانس و بیمارستانها مراجعه کرده اند 85 نفر بوده اند .

وی ادامه داد: ازتعداد کل بیماران مراجعه کننده، ۳۱ نفر بستری و 54 نفر بصورت سرپایی درمان شده اند.

وی بیماران قلبی را ۲۷ نفر،بیماران تنفسی را ۴۵ نفر، بیماران و افراد ناشی از حوادث ترافیکی را 11 و بیمار چشمی را  یک نفر اعلام کرد.

فرماندار شهرستان زابل گفت: تمهیدات لازم برای اسکان و مصون ماندن افراد بی خانمان و  کارتن خواب ها از سرما اندیشیده شده است‌.

گنجی افزود: همه مراکز بهداشتی و درمانی منطقه سیستان به حال آماده باش هستند .

فرماندار زابل تصریح کرد: نیروهای امدادی و هلال احمر در منطقه حضور دارند تا در صورت لزوم کار امدادرسانی را انجام دهند.

ادارات زابل تعطیل شد

در همین راستا و در پی اوضاع نامساعد جوی و برودت هوا و بر اساس اعلام معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان زابل و موافقت ستاد مدیریت بحران استان، ادارات شهرستان زابل بجز دستگاه‌های خدماتی و امدادرسان امروز شنبه تعطیل شدند.

فرمانداری زابل قبلا در اطلاعیه ای از تعطیلی مدارس در دو نوبت صبح و عصر خبر داده بود.

فرماندار شهرستان زابل گفت: تمهیدات لازم برای اسکان و مصون ماندن افراد بی خانمان و  کارتن خواب ها از سرما اندیشیده شده است‌.

غلامرضا گنجی افزود: همه مراکز بهداشتی و درمانی منطقه سیستان به حال آماده باش هستند.

فرماندار زابل تصریح کرد: نیروهای امدادی و هلال احمر در منطقه حضور دارند تا در صورت لزوم کار امدادرسانی را انجام دهند.



تعطیلی مدارس منطقه سیستان در پی افزایش طوفان

بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران فرمانداری شهرستان‌های شمال سیستان و بلوچستان نیز به علت گردوخاک ناشی از طوفان شدید امروز شنبه 12 آبان ماه تمامی مدارس در نوبت صبح و عصر تعطیل اعلام شد.

این تعطیلی شامل ادارات سطح شهرستان ها نیست، ادارات دایر و به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

هم‌چنین ستاد بحران استان به مردم توصیه کرده تا به منظور حفظ سلامتی‌، بیمارانی که شرایط بد جوی موجب وخامت حال آنان می شود؛ از تردد غیرضروری در سطح شهر و جاده‌های برون شهری جدا خودداری کنند.

رئیس اداره هواشناسی زابل نیز با بیان این‌که سرعت وزش باد در زابل افزایش یافته است، گفت: وزش این باد شدید سبب خیزش گردوخاک و افزایش غلظت ذرات غبار در هوای زابل تا ۱۴ برابر حد مجاز شد.

غلامحسین عابدی  اظهار کرد: این باد شدید دید افقی در محدوده فرودگاه زابل را به  ۱۲۰۰ متر کاهش داد و سبب شد تا میزان غلظت ذرات گرد و غبار به ۲۰۹۷  میکروگرم بر مترمکعب معادل ۱۴ برابر حد مجاز برسد.

وی ادامه داد: علاوه بر زابل، وزش باد شدید سایر نواحی شمال استان را نیز فرا گرفته است. مانند زهک که بر اثر شدت وزش باد دید افقی آن در محدوده ایستگاه هواشناسی این شهر به ۷۰۰ متر رسیده و کیفیت هوا را به شدت کاهش داده است‌.

عابدی تصریح کرد: با توجه به شمالی بودن جریانات و ریزش هوای سرد از عرض‌های بالا، انتظار می‌رود دمای هوای نواحی شمالی بین ۴ تا ۷ درجه سردتر شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha