معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن انتقاد از ورود آب تمام سدهای اطراف به پایتخت بر ضرورت تعیین سقف برای مصرف آب تهرانی‌ها تاکید کرد.

انتقاد از ارائه آبِ تمام سدهای اطراف به تهرانی‌ها/ ضرورت تعیین سقف برای مصرف آب در پایتخت

سلامت نیوز:معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن انتقاد از ورود آب تمام سدهای اطراف به پایتخت بر ضرورت تعیین سقف برای مصرف آب تهرانی‌ها تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،مسعود تجریشی ( معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست)‌  درباره نقش سازمان محیط زیست در حفظ محیط زیست شهری گفت: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از محیط طبیعی است، یعنی مسائل را از بعد خارج از شهر نگاه می‌کند. بنابراین سازمان محیط زیست هیچ نقشی در مسائل محیط زیستی شهری ندارد، اما در حال حاضر مباحث زیست محیطی در شهرها نیز مهم شده است.

وی ادامه داد: از همین‌رو قصد داریم از کارشناسان رشته‌های مختلف از جمله شهرسازی استفاده کنیم تا در شورای عالی شهرسازی به عنوان نماینده سازمان محیط زیست حضور یابند و نظرات این سازمان را اعلام کنند. 

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با بیان اینکه نگرش در خصوص محیط زیست شهری در حال تغییر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تغییر نگرشی ایجاد شده و وقتی از محیط زیست صحبت می‌شود منظور فقط عرصه‌های طبیعی نیست، بلکه درباره محیط زیست شهری هم صحبت می‌شود. البته مقاومت‌هایی درباره این تغییر نگرش وجود دارد، اما ما در تلاش هستیم تا در شکل‌گیری شهر نقش داشته باشیم، چراکه وقتی با مشکل آلودگی هوا یا پسماند مواجه می‌شویم، همه به سراغ سازمان محیط زیست می‌آیند، در حالی که هیچ ربطی به سازمان محیط زیست نداشته و همه اتفاقات در شهرداری افتاده است.

تجریشی با اشاره به طرح تفصیلی شهر تهران گفت: شهرداری برای ساخت و ساز طرح‌های تفصیلی و جامع دارد و در طرح تفصیلی پهنه‌ها در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه در این طرح‌ها به مباحث زیست محیطی توجه نمی‌شود و بیشتر از بعد ساختمان‌سازی، معماری و شهرسازی نگاه می‌شود.

وی تصریح کرد: در طرح فعلی شهر تهران اشاره‌ای به اینکه شهر نفوذ‌پذیر باشد به این معنا که روان‌آب‌ها بجای اینکه در جوی بتنی از سطح شهر خارج شود جمع‌آوری شده و برای آبیاری فضای سبز استفاده شود، نشده است. البته شهرداری‌ها در طرح‌های دیگری مانند طرح‌های جمع‌آوری فاضلاب، طرح جامع روان‌آب‌های سطحی و طرح جامع رود دره‌ها الزاماتی را در طرح تفصیلی وارد کرده، به طور مثال در این طرح‌های جامع مسیر جمع‌آوری روان‌ آب‌ها در نظر گرفته شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: از آنجا که همه چیز در طرح تفصیلی مشخص شده، سازمان محیط زیست دیگر نمی‌تواند خیلی در آن دخالت داشته باشد به طور مثال اگر در طرح جامع شهر تهران درباره منطقه کن از سازمان محیط‌زیست نظرخواهی می‌شد و سازمان محیط زیست درشورای عالی شهر سازی این منطقه را به دلیل اهمیت آن جزو محدوده شهر تهران حساب نمی‌کرد تا در آنجا ساخت و ساز انجام نشود می‌توانستیم از ساخت و ساز‌های بی‌رویه در این منطقه جلوگیری کنیم، اما این اتفاق نیفتاده و قاعدتا در حال حاضر دیگر سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند مانع ساخت و ساز در این منطقه شود.

تجریشی با بیان اینکه برخی از مسئولان به موضوعات محیط زیست اهمیت می‌دهند، خاطرنشان کرد: سعی کردیم موضوعاتی را در خصوص آب تهران مبنی بر اینکه شهر تهران تا چه حد قرار است آب مصرف کند، مطرح کنیم، چرا باید شهر تهران آب تمام حوضه‌های آبریز را برای خود اختصاص دهد؟

وی با تاکید براینکه باید آمایش سرزمینی داشته باشیم و سازمان محیط زیست نیز بر آن نظارت داشته باشد، تصریح کرد: آب سد ماملو، بخشی از سد طالقان، سد لار، سد لتیان و سد کرج همه به تهران وارد می‌شود، در حالی که باید برای جمعیت شهر تهران یک سقفی در نظر گرفته شود تا بتوان برای آن برنامه‌ریزی کرد. تا چه زمانی قرار است شهرهای اطراف تهران را خالی از سکنه کرده کشاورزی را از بین برده و آب‌زیرزمینی را به طور کامل مصرف کنیم و بدون در نظر گرفتن هیچ سقفی همه چیز را برای تهران بیاوریم و بعد با مشکلاتی مانند آلودگی هوا و ترافیک و ... مواجه شویم.

او با تاکید براینکه سازمان محیط زیست باید در خصوص توسعه شهر، حریم شهر، استقرار صنایع  اظهار نظر ‌کند، یادآور شد: در آیین‌نامه استقرار صنایع در سال ۱۳۴۱ آمده برای آمایش سرزمین و توسعه یکنواخت در کل کشور هیچ صنعتی در محدوده ۱۲۰ کیلومتری شهرها نباید باشد، اما در حال حاضر دور تا دور تهران پر از صنعت است و ۲۰ درصد جمعیت و اقتصاد کشور در یک محدوده کوچک وجود دارد.

تجریشی با بیان اینکه در این سال‌ها بهانه دولت‌ها این بوده که آمایش سرزمین ندارند، گفت: ندانستن‌ها در خصوص محیط زیست شهری از جهل نیست بلکه به قصد تخریب محیط زیست است. اگر شاخص‌های بین‌المللی را نگاه کنیم رتبه ما همیشه در پایین‌ترین رتبه‌ها در حوزه محیط زیست بوده است، درحالی که ما کشوری با تمدن بسیار زیاد هستیم. با توجه به مسائلی که وجود دارد اگر نتوانیم برنامه مشخصی داشته باشیم قطعا با چالش‌های بیشتری در آینده روبرو خواهیم شد

وی در خصوص برنامه‌های این سازمان برای بهبود وضعیت محیط زیست شهری گفت: برنامه ما این است که برای شش ماهه دوم سال راهکارهای کم‌هزینه پراثر را در خصوص کاهش آلودگی هوا ارائه دهیم. همچنین در خصوص پسماند در سال گذشته درخواست یک میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه برای ساماندهی پسماندها به ویژه در شمال کشور را داشتیم، اما متاسفانه نمایندگان مجلس با آن مخالفت کردند. برنامه‌‌ریزی‌های متعددی در این خصوص صورت گرفته، اما قطعا تا بودجه‌ای نباشد، نمی‌توان کاری انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha