یکی از چالش های جدی که کارشناسان اتاق عمل و هوشبری همواره با آن مواجه هستند به کارگیری این گروه تخصصی در بخش های بیمارستانی غیر مرتبط با حوزه فعالیتشان است که بار مسئولیت سنگینی را بر دوش این همکاران تحمیل می کنند.

کارشناسان اتاق عمل و هوشبری را به کما نبرید/ هشدار جدی به مسئولان مراکز درمانی

سلامت نیوز: یکی از چالش های جدی که کارشناسان اتاق عمل و هوشبری همواره با آن مواجه هستند به کارگیری این گروه تخصصی در بخش های بیمارستانی غیر مرتبط با حوزه فعالیتشان است که بار مسئولیت سنگینی را بر دوش این همکاران تحمیل می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، متاسفانه مسئولان مراکز درمانی بدون کمترین توجهی به عواقب خطرناک این امر، کارشناسان اتاق عمل و بیهوشی را مجبور به انجام خدماتی خارج از شرح وظایفشان می کنند و با این کار هم جان بیماران را با مخاطره مواجه می کنند و هم همکاران ما را دچار چالشی جدی می نمایند.

 دکتر سید عباس کشفی با انتقاد شدید از به کارگیری نیروهای تخصصی اتاق عمل و بیهوشی در بخش های غیر مرتبط ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: شکی نیست که این کارشناسان در حوزه های تخصصی خود از دانش و مهارت کافی برخوردارند و می توانند بهترین و با کیفیت ترین خدمات را به بیماران ارائه دهند اما به کارگیری نیروهای تخصصی اتاق عمل و هوشبری در سایر بخش ها به بهانه جبران کمبود نیروی پرستار امری غیر حرفه ای و خلاف قانون است که خطرات جدی را برای بیماران به همراه دارد. چرا که این نیروها برای ارائه خدمات پرستاری و مراقبت از بیماران در بخش هایی غیر از اتاق عمل آموزش لازم را ندیده اند در نتیجه نمی توانند خدمات با کیفیتی را به بیماران سایر بخش ها ارائه دهند و حتی ممکن است مرتکب خطاهای حرفه ای شوند که جان و سلامتی بیماران را تهدید می کند.

عضو شورایعالی سازمان نظام پرستاری کشور افزود: اگر حالت بالعکس این موضوع را در نظر بگیریم یعنی فرض کنیم که قرار باشد از نیروهای پرستاری برای حاضر شدن بر سر عمل جراحی و بیهوش کردن بیماران در اتاق عمل استفاده شود، متوجه عواقب خطرناک این امر خواهیم شد از طرف دیگر این موضوع کاملا غیر ممکن بوده و مطمعناً بار حقوقی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه همکاران اتاق عمل و هوشبری چاره ای جز پذیرفتن این وظایف تحمیلی را ندارند چرا که در صورت سر باز زدن از این امر به احتمال زیاد کار خود را در آن مرکز درمانی از دست خواهند داد. بدتر این که این روال معیوب و غیر قانونی به یک امر بدیهی در بسیاری از مراکز درمانی سطح کشور مبدل شده است. موضوعی که می تواند همکاران ما را درگیر مشکلات حرفه ای و به خطر افتادن موقعیت شغلی شان نماید. از این جهت که حتی بیمه های مسئولیت حرفه ای نیز خدمات خارج از شرح وظایف را پوشش نمی دهند بنابراین در صورت وقوع خطایی در این موارد بیمه هیچ گونه تعهدی نداشته و جبران خسارت و پاسخگویی به قانون بر عهده نیروی انجام دهنده خدمت ، مسئول فنی و مسئولین مراكز درمانی كه به صورت غیر حرفه ای از نیروهای تخصصی در بخش های غیر مرتبط استفاده كرده اند می باشد و می‌بایست در محاكم قضایی پاسخگو باشد.

دکتر کشفی در ادامه به تبعات روانی این موضوع نیز اشاره کرد و گفت: بدیهی است که وجود چنین تنش های روحی و نگرانی از بروز این گونه اتفاقات تا حد زیادی انگیزه فعالیت را در این گروه از همکاران ما از بین می برد و مانع از بروز توانمندی های بیشتر در ایشان خواهد شد.

عضو شورایعالی در پایان تصریح کرد: ضمن هشدار جدی به مسئولان مراکز درمانی برای امتناع از این اقدام غیر قانونی و عدم وارد آوردن فشار به کارشناسان اتاق عمل و هوشبری ، خطاب به این همکاران می گویم كه پاسخگویی در مراجع قضایی و رسیدگی به خسارات وارده به بیماران بر عهده مسئول فنی و مسئولین مراكز درمانی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha