یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 257416

هر چه زمان می گذرد و سن مان بالا می رود به همان نسبت هم سرعت متابولیسم بدنمان پایین می آید.

چگونه متابولیسم در هر سنی تغییر می کند؟

سلامت نیوز: هر چه زمان می گذرد و سن مان بالا می رود به همان نسبت هم سرعت متابولیسم بدنمان پایین می آید.

به گزارش سلامت نیوز، سایت دکتر کرمانی نوشت: نمی دانم شما هم یادتان می آید یا نه؟ وقتی که بچه بودیم یک جعبه شکلات را تا تهش می خوردیم و اتفاقی نمی افتاد ولی الان بلافاصله روی وزنمان اثر می گذارد و چاق می شویم. تو این روزها بر خلاف سن و سالمان که بالا می رود سوخت و سازمان پایین آمده است. اما باید به فکر باشیم و جلوی بر هم خوردن زیبایی و تناسب اندام مان را بگیریم.


سرعت متابولیسم در 20 سالگی

در اواخر نوجوانی یا اوایل نوزده سالگی بیشتر خانم ها در بالاترین میزان متابولیسم پایه خود هستند. یعنی مقدار کالری که به خاطر زنده بودن می سوزانید. برخی خانم ها کمی زودتر و بعضی دیرتر به این درجه می رسند. این نسبت ارتباط زیادی با ژنتیک دارد، اما سطح فعالیت نیز نقش بزرگتری ایفا می کند. هرچقدر بیشتر حرکت داشته باشید و ورزش کنید عضلات بیشتری می سازید و در نتیجه سرعت سوخت و ساز بدنتان نیز بالاتر می رود. به علاوه تا 25 سالگی بدن همچنان در حال ساخت استخوان است و این فرآیند کالری می سوزاند.

اما در هر دهه از زندگی یک تا 2  درصد از میزان متابولیسم پایه کم می شود. در اواخر 20 سالگی بسیاری از خانم ها متوجه می شوند، زیاد غذا خوردن باعث اضافه شدن وزن می شود و کم کردن آن هم به سادگی گذشته نیست. این اتفاق دقیقا زمانی رخ می دهد که در سن کار هستید، یعنی پشت میز نشین شده اید. این یکجا نشینی باعث می شود بافت عضلانی تحلیل برود و در نهایت روی سرعت سوخت و ساز بدن تاثیر منفی می گذارد.

سرعت متابولیسم در 30 سالگی

چرخه اضافه شدن ادامه دارد.  همین طور که بافت عضلانی کاهش می یابد، قابلیت کالری سوزی طبیعی بدن نیز کندتر می شود. در نتیجه، چربی اضافه می کنید و چربی ها جای عضلات را می گیرند. در نهایت هم باعث افزایش وزن و مشکل در سوخت و ساز می شوند. در دوران 30 سالگی دیگر به اندازه قبل هورمون رشد تولید نمی کنید، که این نیز برای سوخت و ساز یک شیب به حساب می آید. با این حال انجام تمرینات قدرتی باعث ساخت عضله و افزایش تولید هورمون رشد می شود. هر دو این موارد باعث می شود سطح سوخت و ساز مانند 20 سالگی ادامه داشته باشد.

تاثیر بارداری بر روی سرعت متابولیسم

اگر قصد بچه دار شدن دارید، بارداری نیز می تواند روی سرعت سوخت و ساز تاثیر بگذارد. باید برای خود و فرزندتان غذا بخورید، اما آن بچه زیاد هم بزرگ نیست، پس کالری اضافی خیلی زیاد احتیاج ندارید. در طول بارداری روزانه 200 کالری بیشتر می سوزانید، خانم هایی که قبل از بارداری وزن طبیعی داشتند در این 9 ماه باید 11 تا 15 کیلو اضافه کنند. متاسفانه آمار نشان داده بیشتر خانم ها در این دوره بیش از حد وزن اضافه می کنند.

 
تاثیر شیردهی بر سرعت متابولیسم

با شیردهی می توانید کالری زیادی بسوزانید. یک خانم معمولی که تمام وقت شیردهی دارد می تواند روزانه 500 تا 1000 کالری بسوزاند.  متاسفانه با گرفتن بچه از شیر سرعت سوخت و سازتان به دوران قبل از بارداری برمی گردد.

 
سرعت متابولیسم در 40 سالگی

از 40 سالگی به بعد بخش هورمون های بارداری بدنتان دیگر کم کم کارش را تعطیل می کند و سطح استروژن، پروژسترون و هورمون رشد کاهش می یابد. این یعنی  سرعت سوخت و ساز رو به پایین می رود و در 40 سالگی برای ثابت نگه داشتن وزنتان باید مقدار کالری دریافتی خود را کاهش دهید.

اگر ورزش می کنید تنها کافیست 150 کالری کمتر در  روز غذا مصرف کنید. اما اگر ورزش نمی کنید و بیشتر روز نشسته اید، پس باید کالری بیشتری از برنامه غذایی کم کنید تا وزنتان ثابت بماند.

 
تاثیر عضله سازی بر متابولیسم

ساخت عضله در هر سنی مهم است اما از 40 سالگی به بعد بافت عضلانی بدن به شکل طبیعی کم می شود. برای جلوگیری از کم شدن عضلات و ثابت نگه داشتن سطح سوخت و ساز، دیگر انجام تمرینات قدرتی الزامی است. کسانی که تمرینات قدرتی انجام می دهند در سنین بالا کمتر دچار چربی شکمی می شوند. در کنار چنین تمریناتی باید به اندازه کافی پروتئین نیز مصرف کنید یعنی 100 تا 120 کالری در روز. اگر خانمی در دوران 20 و 30 سالگی خود کم تحرک بوده همچنان می تواند امیدوار باشد که در 40 سالگی با انجام ورزش و تغییر در برنامه غذایی اش بتواند سطح سوخت و ساز بدنش را بالا ببرد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha