سیستم گوارش ما کار مهمی انجام می‌دهد چون مسئول تجزیه و هضم غذاست و باید آن را به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل کند تا مواد مغذی‌اش جذب شوند.

عادت‌هایی که به گوارشتان آسیب می‌زنند

سلامت نیوز: سیستم گوارش ما کار مهمی انجام می‌دهد چون مسئول تجزیه و هضم غذاست و باید آن را به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل کند تا مواد مغذی‌اش جذب شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، در ادامه عادت‌هایی را می‌گوییم که می‌توانند به سیستم گوارشتان آسیب بزنند.

1. مصرف دارو
هر چند عفونت باکتریایی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری، شایع‌ترین علت زخم‌های گوارشی است اما مصرف داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن نیز می‌توانند شما را در معرض ابتلا به زخم معده قرار دهند. از مصرف زیاد و خودسرانه دارو اجتناب کنید.

2. زمان غذا خوردن
غذا یا اسنک خوردن نزدیک به زمان خواب می‌تواند موجب سوزش معده شود. غذایتان را دست کم دو تا سه ساعت پیش از رفتن به رختخواب بخورید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید. اگر مستعد سوزش معده هستید، چند کتاب زیر بالشتان بگذارید تا سرتان بالاتر از پاهایتان قرار بگیرد.

3. پرخوری
سعی کنید در طول روز چند وعده‌ی کوچک‌تر بخورید تا در یک وعده پرخوری نکنید و بدنتان راحت‌تر بتواند غذا را گوارش کند. پرخوری کردن در یک وعده می‌تواند موجب ریفلاکس یا نفخ شود.

هر چند عفونت باکتریایی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری، شایع‌ترین علت زخم‌های گوارشی است اما مصرف داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن نیز می‌توانند شما را در معرض ابتلا به زخم معده قرار دهند

4. کم فیبر مصرف کردن
شما روزانه به 25 گرم فیبر نیاز دارید تا دفعتان منظم و راحت باشد و دچار یبوست نشوید.
اگر می‌خواهید دریافت فیبرتان را بیشتر کنید، این غذاها را بیشتر مصرف کنید: سیب زمینی شیرین، پرتقال، سیب، بروکلی، آجیل، موز، هویج، اسفناج، ریشه چغندر، لوبیای سبز و گل کلم.

5. با عجله غذا خوردن
وقتی که با عجله غذا می‌خورید به معده‌تان فرصت کافی برای باز شدن نمی‌دهید که می‌تواند موجب درد و ناراحتی شود. ضمناً ممکن است هوای اضافی همراه غذا ببلعید و نفخ کنید.

6. آدامس جویدن
عادت شما به آدامس جویدن موجب بلعیدن هوای زیاد می‌شود که احساس نفخ به شما خواهد داد. شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در آدامس نیز می‌توانند باعث نفخ شوند. مکیدن آبنبات سفت هم همین اثر را دارد. اگر می‌خواهید دهانتان را مشغول نگه دارید، آب طعم دار در دهانتان بچرخانید.

7. غفلت از کولونوسکوپی
بیشتر سرطان‌های روده بزرگ در افرادی تشخیص داده می‌شوند که هیچ درد یا علامت دیگری ندارند. در سن 50 سالگی، اولین کولونوسکوپی‌تان را انجام دهید مگر اینکه پزشکتان توصیه‌ی دیگری کرده باشد.

8. مصرف زیاد ملین
اگر روده‌هایتان سالم هستند باید بتوانند به عنوان بخشی نرمال از گوارش، خودشان را پاکسازی کنند. استفاده از مسهل‌هایی که حاوی عصاره‌های گیاهی مانند سِنا یا مواد شیمیایی است باعث می‌شود بیش از اندازه دفع داشته باشید و دچار اسهال شوید. اسهال زیاد بدن را دهیدراته می‌کند و خیلی از ریزمغذی‌های خوب را از دست خواهید داد. ریزمغذی‌ها، عملکردهای مهمی در سیستم گوارشتان دارند. ضمناً ملین‌ها و مسهل‌ها به جای اینکه روده‌ها را پاکسازی کنند می‌توانند باعث یبوست شوند زیرا در حرکات دودی روده، اختلال ایجاد می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha