سه‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۸

نتایج مطالعات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس تاییید می کند که قلیان مانند سیگار عملکرد عروق خونی را مختل می کند و به هیچ عنوان جایگزین سالمی برای سیگار نیست.

قلیان عملکرد عروق خونی را مختل می کند

سلامت نیوز: نتایج مطالعات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس تاییید می کند که قلیان مانند سیگار عملکرد عروق خونی را مختل می کند و به هیچ عنوان جایگزین سالمی برای سیگار نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا ، برخی بر این باورند که قلیان مضرات سیگار را ندارد و می تواند جایگزینی کم خطر برای آن باشد؛ در حالی که مطالعات چند سال اخیر نشان می دهد در برخی مواد قلیان بسیار خطرناک تر از سیگار است.


به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،مطالعات اخیر محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می دهد که قلیان علاوه بر اینکه تمام مواد سمی حاصل از تنباکو و نیکوتین را وارد بدن می کند، فرد را در معرض مونو اکسید کربن حاصل از احتراق زغال چوب نیز قرار می دهد.


در این مطالعه محققان داوطلبان را قبل و بعد از مصرف قلیان مورد بررسی دقیق قرار دادند و سطح نیکوتین موجود در خون، مونواکسیدکربن استشمام شده و انقباض عروق خونی را اندازه گیری کردند، علاوه بر این موارد عملکرد لایه درونی عروق خونی نیز مورد توجه قرار گفت. همزمان تمام این موارد در داوطلبان دیگری هم که سیگار کشیده بودند اندازه گیری شد.


نتایج نشان داد سطح نیکوتین خون هر دو گروه مشابه است، در حالی که میزان مونواکسیدکربن گروهی که قلیان کشیدند 9 تا 10 برابر بیشتر است. از طرفی ادامه مطالعات نشان می دهد سیگار و قلیان هردو سبب کاهش عملکرد عروق خونی می شوند.
این مطالعه نشان می دهد مصرف قلیان همانند سیگار اثرات زیانباری بر سلامت سیستم قلب و عروق دارد و به هیچ عنوان جایگزین سالمی برای سیگار نیست.
نتایج این مطالعه در جلسه انجمن قلب آمریکا در شیکاگو ارایه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha