شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 257718

مرگ «امل حسین» کودک قحطی‌زده یمنی، بار دیگر توجه جهانی را متوجه بحران انسانی فراگیر در این کشور جنگ‌زده کرد. چاپ عکس بدن تکیده این دختربچه ٧ساله در صفحه نخست نیویورک‌تایمز را شاید بتوان شدیدترین عکس‌العمل رسانه‌های غربی نسبت به تبعات جنگ نابرابر در یمن تفسیر کرد.

گرسنگی، ترسناک‌ترین واژه تاریخ

سلامت نیوز:مرگ «امل حسین» کودک قحطی‌زده یمنی، بار دیگر توجه جهانی را متوجه بحران انسانی فراگیر در این کشور جنگ‌زده کرد. چاپ عکس بدن تکیده این دختربچه ٧ساله در صفحه نخست نیویورک‌تایمز را شاید بتوان شدیدترین عکس‌العمل رسانه‌های غربی نسبت به تبعات جنگ نابرابر در یمن تفسیر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،عربستان و نیروهای موسوم به ائتلاف بیش از ٣‌سال است که یمن را تحت محاصره قرار داده و اجازه ورود مواد غذایی و دارویی مورد نیاز را به این کشور نمی‌دهند. یمن ٢٤میلیونی، به اذعان سازمان ملل متحد در آستانه فاجعه‌ای تراژیک و بزرگ قرار دارد که همانا مرگ جمعی بر اثر گرسنگی است.


سوءتغذیه، از دوبلین تا پکن
از روزی که تاریخ زندگی بشر روی کره‌‌زمین به رشته تحریر درآمده، «قحطی» ترسناک‌ترین واژه‌ای است که انسان با آن مواجه شده است. در این میان اتفاقاتی چون جنگ، خشکسالی و حتی اشتباهات استراتژیک حاکمان، مهمترین دلایل بروز بزرگترین قحطی‌های جهان را تشکیل می‌دهند. این واژه دهشتناک، آفریقا و اروپا و آمریکا و آسیا نمی‌شناسد، کما اینکه یکی از فاجعه‌بارترین قحطی‌های جهان طی سال‌های ١٨٤٥ تا ١٨٥٢ میلادی در کشور اروپایی ایرلند رخ داد و به دلیل ازبین‌رفتن محصول سیب‌زمینی به‌عنوان قوت غالب مردم این کشور، ٥/١‌میلیون نفر یعنی معادل نصف جمعیت ایرلند بر اثر گرسنگی جان خود را از دست دادند. در این میان قحطی بزرگ در کشور چین یقینا تراژیک‌ترین فاجعه‌ای‌ است که در پی صدور یک دستور حکومتی به وقوع پیوسته است. در‌سال ١٩٥٨ دولت چین دستور قتل‌عام عمومی گنجشک‌ها را به جرم ازبین‌بردن غلات کشاورزی صادر کرد! طی یک‌سال چینی‌ها تقریبا نسل این پرنده را در کشور خود منقرض کردند. نتیجه این کار رشد بی‌سابقه آفات گیاهی بود، زیرا دیگر گنجشکی وجود نداشت که ملخ‌های گندم‌خوار را شکار کند. پیامد این عمل ازبین‌رفتن غلات، بروز قحطی و مرگ بیش از ٣٠‌میلیون چینی بین سال‌های ١٩٥٩ تا ١٩٦١ بود.


قحطی بزرگ در ایران
ایران نیز در تاریخ خود قحطی‌های بزرگی را تجربه کرده است. براساس مستندات تاریخی، یک‌هزار‌سال پیش قحطی بزرگی در ناحیه خراسان خصوصا شهر نیشابور به خاطر ازبین‌رفتن محصولات کشاورزی روی داد که حاصل آن مرگ ١٠٠‌هزار نفر به خاطر گرسنگی بود. در دوران معاصر نیز ایران دو قحطی بزرگ را از سر گذراند. نخستین‌بار در ‌سال ١٢٤٩ خورشیدی و زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه که نزدیک به ٢‌میلیون نفر از جمعیت ١٠میلیونی ایران طی آن جان باختند و دومین‌بار بین سال‌های ١٢٩٦ تا ١٢٩٨ خورشیدی و در دوران حکومت احمدشاه که نزدیک به ٤٠‌درصد از جمعیت ایران بر اثر گرسنگی و بیماری از بین رفتند. در قحطی دوم که جزو مرگبارترین حوادث تاریخ به شمار می‌رود، وقوع جنگ جهانی اول و خالی‌شدن انبارهای غله توسط ارتش‌های روس و انگلیس از دلایل اصلی بروز قحطی بزرگ در ایران ذکر شده‌ است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha