سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 257726

سال هاست که انار به دلیل فواید سلامتی مورد استفاده قرار می گیرد. علم مدرن دریافته است که انار می تواند به محافظت از قلب شما کمک کند و حتی ممکن است از سرطان جلوگیری کند.

فواید و مضرات رب انار را بشناسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی انار می تواند تا سه برابر بیشتر از چای سبز یا شراب قرمز آنتی اکسیدان داشته باشد. آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کنند، از بیماری ها - مانند سرطان - جلوگیری می کنند و التهاب و اثرات پیری را کاهش می دهند.

انار میوه ای شیرین و ترش با پوست ضخیم و قرمز است. در حالی که پوست آن خوراکی نیست، صدها دانه آبدار را در خود جای می دهد که می توانید آنها را ساده بخورید یا روی سالاد، بلغور جو دوسر، هوموس و دیگر غذاها بپاشید. آب انار بطری شده نیز راهی آسان برای لذت بردن از برخی از فواید سلامتی این میوه خوشمزه است.ایرانی ها یک محصول دیگر هم از انار تولید میکنند. رب انار یک چاشنی لذیذ و خوشمزه.

فواید سلامتی انار

سلامت قلب

مطالعات نشان داده اند که انار می تواند به طرق مختلف از قلب محافظت کند، از جمله کاهش فشار خون و کاهش سطح قند خون.

آترواسکلروز - انباشته شدن کلسترول و چربی در شریان ها - یکی از علل شایع بیماری قلبی است. آب انار ممکن است به کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم - کلسترول "بد" - که شریان ها را مسدود می کند، کمک کند. همچنین می تواند کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا - کلسترول "خوب" - را افزایش دهد که خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می دهد.

کنترل دیابت

مطالعات اولیه نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که شروع به نوشیدن آب انار کردند، بهبود مقاومت به انسولین را نشان دادند. انار همچنین می تواند به افراد بدون دیابت در حفظ وزن سالم کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

انار سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدها است که هر دو از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به سلول ها جلوگیری می کنند. در برخی مطالعات، انار پتانسیل موثری در پیشگیری از سرطان های پروستات، سینه، ریه و روده بزرگ را نشان می دهد. علاوه بر این، مطالعات پیش بالینی روی حیوانات نشان داده است که خوردن انار می تواند از رشد تومورهای ریه، پوست، روده بزرگ و پروستات جلوگیری کند. تحقیقات بیشتری برای درک اثرات آن بر انسان مورد نیاز است.

تغذیه

انار تازه همچنین منبع فیبر است که می تواند باعث کاهش وزن، کاهش کلسترول و کاهش یبوست شود.

علاوه بر این، انار این مواد مغذی را هم دارد:

فولات
ویتامین K
ویتامین E
ویتامین B6
پتاسیم

نصف انار یک وعده است و حاوی:

کالری: 64
پروتئین: 1 گرم
چربی: 1 گرم
کربوهیدرات: 14 گرم
فیبر: 3 گرم
شکر: 11 گرم

رب انار حاوی :

کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، آهن، منیزیم، منگنز، اسید فولیک، پلی فنول، اسید اولایژیک، قند، ویتامین A ،گروه ویتامین ،B1 ،B2 ،B3 ، B6، C، E

طرز تهیه رب انار خانگی

برای اینکه انار فواید زیادی دارد از گذشته ها با تهیه رب انار در بقیه فصول سال هم که انار نبود از آن در انواع غذاها و چاشنی ها استفاده میکنند. امروزه انواع آن به صورت کارخانه ای موجود است اما طعم خانگی آن مسلما چیز دیگریست و البته روش تهیه بسیار آسانی دارد.

بسته به ذائقه تان که طعم شیرین یا ترش دوست دارید انار ترش یا شیرین را انتخاب کنید . در مرحله بعدی انارها را دان کنید و بگذارید در دمای ملایم با میزان کمی آب بجوشد و در نهایت با صافی دانه های سفید را جدا کنید و گوشت و آب را باز هم سر اجاق بگذارید تا غلیظ شود و در آخر اندکی نمک به آن اضافه کنید.

رب انار به عنوان چاشنی در بعضی از غذاها مثل فسنجان، اکبر جوجه، شامی، کباب لرستانی و بعضی از آش ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص رب انار

حیدر عظمایی گفت:رب انار موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان ها (سرطان سینه و پروستات ) محافظت می‌کند.

حیدر عظمایی درباره مهم‌ترین خواص رب انار اظهار کرد: رب انار برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار مفید است و این افراد برای کنترل فشار خون باید از رب انار ترش استفاده کنند. این رب به دلیل وجود پلی فنول و اسید اولایژیک موجب کاهش کلسترول بد خون شده و از رسوب چربی در عروق جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: رب انار به علت داشتن ویتامین A ،B ،C موجب افزایش سوخت و ساز بدن شده در نتیجه کاهش وزن و لاغری را به همراه دارد. به علت داشتن ویتامین B3(نیاسین) برای عملکرد بهتر مغز مفید است و حافظه را تقویت و از آلزایمر جلوگیری می کند. برای زنان باردار و جنین مفید است البته زنان باردار نباید در خوردن آن زیاده روی کند.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: رب انار به خاطر داشتن ویتامین A ،E ، C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و بدن را در مقابل انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان ها (سرطان سینه و پروستات ) محافظت می‌کند.

وی درباره سایر خواص این رب تصریح کرد: رب انار موجب تصفیه خون، تقویت کبد، کاهش و کنترل قند خون، تقویت قلب Heart و عروق، تقویت و جوانسازی پوست و مو، رفع آفت دهان و جوش صورت، کاهش درد مفاصل، بهبود کبد چرب و خون سازی می شود.

چه کسانی نباید رب انار بخورند؟

این محقق و پژوهشگر طب سنتی ، درباره موارد منع مصرف عنوان کرد: برای افرادی که زخم معده، یبوست مزمن، گلو درد، مشکلات ریوی مثل آسم شدید دارند مصرف زیاد آن مضر است و به مقدار خیلی کم، همراه غذا استفاده کنند. و می توانند برای مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

عظمایی درباره مضرات استفاده رب انار گفت: با وجود اینکه این میوه سرشار از ویتامین هاست اما به دلیل وجود آهن در آن دیر هضم است. افراد سرد مزاج نباید بیش از حد از رب انار استفاده کنند. خوردن زیاد انار باعث سست شدن معده و ایجاد نفخ می شود. مصرف رب انار برای افراد مبتلا به زخم معده و روده مضر است. مصرف زیاد آن همچنین باعث ابتلا به یبوست، ناراحتی معده و گلو درد می شود. افراد مبتلا به ناراحتی های ریه باید در مصرف رب انار احتیاط کنند. استفاده از رب انار با مصرف داروهایی که برای درمان فشار خون و کاهش کلسترول مصرف می شود، مداخله می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha