عضو شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که وضعیت نیروی پرستاری در مراکز درمانی کشور، با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، گفت: مشکل کمبود نیروی پرستاری در کشور ما عدم جذب پرستاران است و برای رفع این مشکل می باست مجوز استخدام پرستاران توسط دولت صادر شود.

فاصله وضعیت نیروی پرستاری در ایران با استانداردهای جهانی/مشکل جذب پرستاران

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پرستاری  با بیان این که وضعیت نیروی پرستاری در مراکز درمانی کشور، با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، گفت: مشکل کمبود نیروی پرستاری در کشور ما عدم جذب پرستاران است و برای رفع این مشکل می باست مجوز استخدام پرستاران توسط دولت صادر شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر زینب فدایی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری با بیان این که براساس استاندارد تعیین شده توسط معاونت پرستاری ، نسبت پرستار به تخت می بایست 1.8 باشد ، گفت: متاسفانه ما از این رقم فاصله بسیاری داریم و در برخی شهرها این تناسب به زیر 1 هم می رسد این استاندارد در مقایسه با استاندارد جهانی که به ازای هر تخت 4پرستار باید وجود داشته باشد بسیار فاصله دارد .

وی خاطر نشان کرد: کمبود پرستار به معنی نبود فارغ التحصیلان پرستاری نیست بلکه به معنی عدم جذب پرستاران در سیستم بهداشت و درمان است . زیرا مجوز استخدام پرستار در کشور وجود ندارد و دولت می بایست برای رفع این کمبودها مجوز لازم را صادر نماید.

عضور شورای عالی نظام پرستاری تصریح کرد: در کنار این عوامل ، جاذبه اشتغال برای پرستاری وجود ندارد به طوری که بسیاری از پرستاران سعی می کنند از پرستاری فاصله بگیرند و پرستارانی که در بیمارستان ها هم مشغول فعالیت هستند به دلیل پایین بودن مزایا تمایل بیشتری به قسمت های اداری دارند و دچار مشکلات تمایل معیشتی می شوند.

وی یادآور شد: به دنبال کم بودن حقوق و مزایا پرستاران در شهرهای بزرگ علاوه بر بیمارستان های دولتی در بیمارستان های خصوصی نیز مشغول به کار می شوند و این امر باعث فرسودگی شغلی ، افزایش احتمال خطا ، خستگی و افت کیفیت خدمات می شود .

فدایی افزود: همچنین تمدید طرح و عدم به کاری گیری دانشجویان باعث افزایش این کمبودها شده و در نهایت باعث از بین رفتن کیفیت خدمات پرستاری می شود و در این راستا مردم بیشترین آسیب و ضرر را خواهند دهید زیرا خدمات با کیفیت پایین دریافت می کنند.

وی تاکید کرد: در کشور ما پرستاری جایگاه بالایی ندارد اما به دلیل صبر و همدردی با بیماران و همراهان آنها شغل مقدسی به شمار می رود و بنده به عنوان یک پرستار خوشحالم که در این رشته مقدس مشغول به فعالیت هستم .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha