نوشیدنی های تحت آب ویتامینه چند سالی است که تحت عنوان محصولات سالم به بازار عرضه می شوند و طرفداران زیادی را هم به سوی خود کشانده اند.

پنج دلیل برای فاصله گرفتن از آب های ویتامینه را بشناسید!

سلامت نیوز:نوشیدنی های تحت آب ویتامینه چند سالی است که تحت عنوان محصولات سالم به بازار عرضه می شوند و طرفداران زیادی را هم به سوی خود کشانده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،این نوشیدنی ها که اغلب با مقادیر زیادی شکر همراه هستند و در صورت مصرف بیش از حد دمی توانند آسیب های جدی برای سلامت داشته باشند.

آب ویتامینه، همانطور كه نامش اشاره مى كند، آبى است كه به وسیله ویتامین ها و موادطبیعى غنى شده و ادعاها بر این است كه حاوى رنگ ها و طعم دهنده هاى طبیعى است:

آب ویتامینه به اندازه كوكا كولا فروکتوز دارد: یك بطرى آب ویتامینه، حاوى حدود ١٢٠ كالرى و ٣٢ گرم شكر است. در واقع یك بطرى آب ویتامینه (در آمریكا) ممكن است به همان اندازه یك بطرى كوكا كولاى معمولى حاوى فروكتوز باشد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که، فروکتوز اصلی ترین ترکیب مضر ناشی از افزودن قند است، نه گلوکز.

آب های ویتامینه شدیدا چاق کننده هستند: در طول زمان کالری هایی که از نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر می ‌آیند، می تواند منجر به افزایش وزن شده و خطر چاقی و بیماری های مرتبط را افزایش دهد. مصرف نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر، مهمترین عامل خطر چاقی در سرتاسر جهان است.

آب های ویتامینه خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می دهند: تقریبا تمام کارشناسان بهداشتی با این موافقند که افزودن شکر، نقش کلیدی در همه گیری چاقی و بیماری های مزمن دارد. از همین رو، توصیه می‌ شود که دریافت افزودنی شکر را پایین ‌تر از ١٠ درصد کل کالری‌ ها نگه داریم. افزودن شکر می تواند ارتباط قوی با دیابت نوع ٢، پوسیدگی دندان، بیماری های قلبی، سندرم متابولیک و حتی سرطان داشته باشد. این مسئله به طور عمده متوجه فروکتوز می‌شود که فقط می‌تواند در مقدار قابل توجه در کبد متابولیزه شود. مصرف اضافی فروکتوز، ممکن است منجر به میزان بالای کلسترول و تری ‌گلیسیرید در خون، افزایش فشار خون، افزایش مقاومت به انسولین، پرشدن دور اندام‌ ها با چربی و افزایش خطر بیماری ‌های کبد چرب شود. البته فروکتوز دریافت‌شده از میوه‌ها، مشمول این قانون نمی‌ شود.

آب ویتامینه مواد مغذی ضروری ندارد: تمام انواع آب ویتامینه، حاوى ویتامین‌ هاى گروه ب و ویتامین سی هستند. همچنین برخى انواع آنها حاوى میزان جزئى ویتامین آ و ای و مواد طبیعى پتاسیم، منیزیم، منگنز، روى و كروم هم هستند. ویتامین هاى ب و سی ویتامین هاى محلول در آب هستند، كه تقریبا هرگز رژیم غذایى معمول فرد، فاقد آن ‌ها نیست. مصرف مقادیر اضافى از این ویتامین ‌ها، هیچ ‌گونه مزیتی برای سلامتی ندارد. آن‌ها ذخیره نمى‌ شوند، اما به سادگى از طریق ادرار از بدن دفع مى‌ گردند.

میزان اضافى مواد مغذى در فرم مكمل، مى تواند مضر باشد: وقتى پای مواد مغذى به میان می ‌آید، بیشتر همیشه بهتر نیست. ویتامین‌ ها، مواد طبیعى و آنتى اكسیدان‌ها، به عنوان بخشى از یك رژیم غذایى سالم و واقعى مبتنى بر رژیم غذایى، كاملا ضرورى هستند. آن ‌ها ممكن است سلامتى را بهبود بخشند و به جلوگیرى از طیفى از بیمارى‌ ها مانند بیمارى هاى قلبى و سرطان، كمك كنند. اما، مصرف مكمل‌ هاى ویتامین و آنتى اكسیدان، با همان مزایاى سلامتى ارتباطى ندارد. مصرف مكمل هاى برخى آنتى اكسیدان ها و ویتامین ها مثل ویتامین هاى آ و ای در واقع با افزایش خطر مرگ زودرس در برخى مطالعات همراه است./

منبع:healthline

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha