بیماری مفاصل، مشکلی است که به علت آسیب دیدن و از بین رفتن غضروف‌ها به وجود می‌آید که موجب احساس درد و ورم در ناحیه مفصل می‌شود.

۶ ماده‌غذایی که مبتلایان به ورم مفاصل باید از آن پرهیز کنند

سلامت نیوز: بیماری مفاصل، مشکلی است که به علت آسیب دیدن و از بین رفتن غضروف‌ها به وجود می‌آید که موجب احساس درد و ورم در ناحیه مفصل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین،‌بیماری مفاصل، مشکلی است که به علت آسیب دیدن و از بین رفتن غضروف‌ها به وجود می‌آید که موجب احساس درد و ورم در ناحیه مفصل می‌شود. علائم این بیماری با مصرف برخی موادغذایی تشدید می‌شود. در ادامه به شش مورد از این مواد اشاره می‌کنیم:

1) شکر:

شکر و کربوهیدرات‌هایی که حاوی مقدار زیادی شکر یا شیرین‌کننده هستند مانند کیک و کلوچه‌های فراوری شده، سیستم ایمنی بدن را ضعیف و واکنش آن را نسبت به بیماری کند می‌کند. نتیجه‌ی چنین اتفاقی تشدید التهاب و تضعیف مفاصل و غضروف‌هاست.

به جای استفاده از مواد فراوری شده، می‌توانید از شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل عسل استفاده کنید.

2) نمک:

با مصرف بیش از اندازه‌ی نمک، سلول‌ها آب را درون خود حفظ می‌کنند که باعث ورم کردنشان می‌شود.

بدن برای فعالیت به سدیم نیاز دارد. با این حال، زیاده‌روی در مصرف نمک، التهاب و آسیب دیدن مفاصل را درپی خواهد داشت.

برای کاهش مصرف نمک، می‌توانید ادویه‌های دیگر را، مثل عصاره‌ی لیمو، فلفل یا پودر سیر، برای طعم‌دار کردن غذا جایگزین کنید.

3) غذاهای سرخ شده:

تحقیقات نشان می‌دهند که غذاهایی که با روغن اشباع شده آماده می‌شوند، مثل سیب‌زمینی سرخ شده و دونات‌ها، التهاب بدن و درد مفاصل را افزایش می‌دهند.

واکنش‌های شیمیایی بدن در مقابل روغن‌های سرخ‌کردنی، باعث افزایش کلسترول نیز می‌شود.

4) آرد سفید:

محصولات گندم تصفیه شده، مثل نان سفید، التهاب‌های بدن را تحریک و تشدید می‌کنند. به همین دلیل است که خوردن زیاد غذاهایی مانند پاستا، درد ناحیه مفاصل را افزایش می‌دهد. به جای استفاده از این مواد، از نان و محصولات سبوس دار استفاده کنید.

موادی که برای تصفیه استفاده می‌شوند به خودی خود در بروز مشکلات مختلف از جمله بیماری مفصل نقش دارند.

5) اسید چرب اُمگا-6:

طبق مطالعات دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، غذاهایی مانند زرده تخم مرغ و گوشت قرمز که حاوی اسید چرب اُمگا-6 هستند، در تشدید در مفصل تأثیر دارند. در مقابل مصرف غذاهایی مانند ماهی، بادام و حبوبات که دارای اُمگا-3 هستند، پروتئین مورد نیاز بدن را بدون آسیب رساندن به مفاصل تأمین می‌کنند.

6) لبنیات:

لبنیات به عنوان یکی از تشدید کننده‌های التهاب مفصل در برخی افراد شناخته شده اند. مطالعات نشان داده‌اند که بیماری مفاصل در کسانی که لبنیات مصرف نمی‌کنند، زودتر بهبود می‌یابد.

التهاب مفاصل و مصرف الکل:

اکثر متخصصان درمورد ضرر نوشیدن الکل برای ورم مفاصل اتفاق نظر داشته و معتقدند که دردهای ناگهانی و وخیم‌تر شدن بیماری را درپی خواهد داشت. علاوه بر این، تداخل داروهای تجویز شده برای این بیماری با مصرف الکل، خطرناک خواهد بود.

محدود کردن رژیم غذایی برای بهبود وضعیت مفاصل، برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند می‌تواند مفید واقع شود زیرا با کاهش وزن، فشار کمتری به مفصل وارد شده و روند بهبود آن را تسریع می‌بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha