سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هیچ‌گونه شیوع بیماری عفونی در مناطق زلزله‌زده نداشتیم.

شیوع بیماری‌های عفونی در مناطق زلزله‌زده نداشتیم

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هیچ‌گونه شیوع بیماری عفونی در مناطق زلزله‌زده نداشتیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آنا، ایرج حریرچی پیش‌ازظهر امروز در نشست خبری تشریح اقدامات دولت به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه به افتتاح و بازسازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در این استان اشاره و بیان کرد: براساس سنجش‌های صورت‌گرفته ۷ هزار و ۳۵۰ مصدوم زلزله کرمانشاه در کمتر از ۲۰ ساعت به مراکز درمانی منتقل شدند که باتوجه به تاریکی شب و عدم امکان پرواز بالگرد یک رکورد جهانی است زیرا عملیات انتقال مصدومان و جستجوی متوفیان در کمتر از ۲۰ ساعت به پایان رسید و حتی یک مورد مجروح و متوفی بعد از اعلام پایان عملیات کشف نشد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۶ بیمارستان سیار در کمتر از ۱۵ ساعت تجهیز و راه‌اندازی شد و به همت پزشکان و پرستاران ۲ هزار و ۸۹۳ بستری در بیمارستان های استان کرمانشاه داشتیم و ۴۲۸ مصدوم به خارج شهر منتقل شدند و یک‌هزار و ۹۸۰ عمل جراحی در کمتر از سه روز انجام شد.

وی افزود: در طول مدت زلزله یک‌صد عمل پیوند عضو موفق صورت گرفت که یک رکورد است و حتی در طول این مدت خبری مبنی بر کمبود دارو یا خون و تجهیزات پزشکی نداشتیم.

حریرچی با تاکید بر اینکه هیچ بیماری واگیری در این مدت شایع نشد، اظهار کرد: غربالگری‌های بهداشتی و روانی در استان صورت گرفت به‌طوری‌که ۲۱۰ هزار نفر غربالگری بیماری‌های روانی صورت گرفت که ۱۰۰ هزار معاینه از سوی وزارت بهداشت انجام شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۷۴ روانشناس در قالب ۳۷ تیم روانشناسی به استان کرمانشاه اعزام شدند، افزود: در طول این مدت داروها به صورت رایگان به بیماران سرپایی ارائه شد که معادل ۹۰ میلیارد تومان هزینه داشت البته این رقم غیر از ارائه دارو به بیماران بستری است.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: ۱۹۰ باب واحد بهداشتی و درمانی ما در زلزله کرمانشاه آسیب دید که مراکز بهداشتی و درمانی تا خردادماه کاملاً تجهیز شدند و ۴۵ خانه بهداشت و هفت مرکز جامع سلامت احداث شد که تاکنون ۳۰ واحد آن افتتاح و بهره‌برداری شده و بیمارستان سرپل ذهاب نیز مقاوم‌سازی شده و در طول دو هفته آینده از سوی وزیر بهداشت افتتاح می‌شود.

به گفته حریرچی، بیمارستان قصر شیرین بازسازی شد، خیرین کاشان بیمارستان ۵۰ تختی در دست ساخت دارند، بیمارستان ۹۶ تختخوابی از سوی بانک‌ها در اسلام آباد غرب و بیمارستان ۳۲ تختخوابی ثلاث باباجانی در حال ساخت است.

حریرچی در پاسخ به خبرنگار آنا مبنی بر شیوع بیماری‌های واگیر از جمله عفونت‌های زنانه در استان کرمانشاه به دلیل کمبود حمام و سرویس بهداشتی گفت: از همان ابتدای زلزله سنجش‌ها و پایش‌های وزارت بهداشت آغاز شد اما به طور کلی گزارشی مبنی بر افزایش و شیوع بیماری‌های واگیردار و عفونی از جمله آنفلوآنزا و بیماری‌های عفونی ادراری نداشتیم.

وی افزود: در همان مقطع وسایل بهداشتی لازم و اختصاصی بانوان به طور کامل از سوی وزارت بهداشت، هلال احمر و خیرین در بین زلزله‌زدگان توزیع شد و کمبودی در این زمینه نداشتیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: هیچ گزارشی مبنی بر شیوع عفونت ادراری در مناطق زلزله‌زده نداشتیم و حتی بیماری‌هایی مانند سالک و گزش حشرات که پیش از این در استان کرمانشاه وجود داشت در بررسی‌های کنونی به طور معنا‌داری کاهش یافته و جای نگرانی نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha