رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری ۶۶ مورد پیوند قلب در کشور صورت گرفت.

انجام ۶۶ مورد پیوند قلب در ۶ ماهه اول سال

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری ۶۶ مورد پیوند قلب در کشور صورت گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، مهدی شادنوش در نشست آموزش کشوری هماهنگ‌کنندگان پیوند قلب، ضمن ارائه آمار میزان پیوند قلب در کشور به اهمیت جلوگیری از اتلاف قلب‌های مناسب با قابلیت پیوند پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۵، در ۵ مرکز فعال تهران و ۴ مرکز در سایر شهرهای کشور، تعداد ۱۱۹ مورد پیوند قلب انجام‌شده است. همچنین در سال ۱۳۹۶  این تعداد به ۱۴۴ پیوند در ۶ مرکز فعال تهران و ۴ مرکز در سایر شهرها رسیده است. 

 وی افزود: همچنین در ۶ ماهه اول سال جاری ۶۶ مورد پیوند قلب در ۶ مرکز فعال در تهران و ۴ مرکز در دیگر شهرها انجام‌ شده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت تصریح کرد: تعداد قلب‌های مناسب پیوند شده در شش‌ماهه اول سال ۹۷ در حدود ۹۰,۵ درصد بوده و تنها ۹.۵ درصد این قلب‌ها اتلاف شده است. درحالی‌که این میزان برای سال‌های ۹۵ و ۹۶، حدود ۸۰ درصد بوده و حدود ۲۰ درصد قلب‌های مناسب پیوند، بدون اهدا از بین رفته‌اند.

شادنوش گفت: درمجموع ۶۷,۸ درصد بیماران نیازمند پیوند قلب در انتظار پیوند بوده، ۱۲.۷ درصد قبل از پیوند فوت‌ شده‌اند و برای ۱۹.۵ درصد نیز، پیوند صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۶۱ نفر در کشور در انتظار پیوند قلب هستند که از این میزان ۱۱۶ نفر در سن زیر ۱۸ سال و ۴۴۵ نفر بالاتر از این سن قرار دارند، خاطرنشان کرد: انتظاری که از دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینهٔ پیوند قلب وجود دارد، ایجاد آمادگی ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال مراکز پیوند با تقسیم‌بندی مناسب بین افراد گروه (در ایام تعطیل رسمی طولانی) است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: تقویت و به‌روزرسانی لیست انتظار مراکز، یکسان‌سازی و اجرای دقیق پروتکل قبول قلب، ارائه دانش و ایجاد آگاهی مناسب و کافی به بیمار در لیست انتظار پیوند، همکاری نزدیک دو گروه نارسایی قلب، جراح قلب و رابطین اهدای عضو مربوطه، به‌کارگیری مباحث آموزش داده‌شده در فرآیند ثبت تا پیوند بیماران از جمله انتظارات مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت از مراکز پیوند دانشگاه‌ها است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha