رئیس کنفرانس بین المللی سلامت زنان، گفت: کشور باید پیش از آنکه دیر شود، برای مقابله با مصرف دخانیات در بین دختران و زنان، چاره اندیشی کند.

مصرف قلیان در بین دختران و زنان نگران کننده است

سلامت نیوز:رئیس کنفرانس بین المللی سلامت زنان، گفت: کشور باید پیش از آنکه دیر شود، برای مقابله با مصرف دخانیات در بین دختران و زنان، چاره اندیشی کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، کامران باقری لنکرانی، در نشست خبری این کنگره اظهار داشت: عوامل متعددی، سلامت زنان را تحت تاثیر قرار می دهند که مدیریت آن ها، نیاز به بررسی، واکاوری و هم افزایی تلاش ها دارد و ما در هفتمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان که به مدت دو روز در شیراز برگزار می شود، مخاطرات محیطی را مورد توجه قرار داده ایم.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در این خصوص مطرح است، بحث شیوع مصرف دخانیات و قلیان در میان زنان و دختران است که کشور باید پیش از آنکه بیش از این دیر شود در این رابطه چاره اندیشی کند.

وی تصریح کرد: البته استعمال سیگار در میان زنان حدود ۴درصد است که در مقابل مردان که حدود ۲۸درصد است، چندان زیاد نیست ولی به هرحال از آنجایی که به نظر می رسد صنعت دخانیات در دنیا توجه ویژه ای به بازار مصرف زنان و دختران دارد، باید در این رابطه دقت نظر بیشتری لحاظ شود

رئیس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت افزود: البته بیش از سیگار، آنچه که نگران کننده است استعمال قلیان است، چرا که این باور غلط در میان مردم شایع است که قلیان به نسبت سیگار، آسیب و مخاطره کمتری دارد. در صورتی که اینگونه نیست و هر نیم ساعت قلیان کشیدن، معادل ۴۰ نخ سیگار کشیدن، سم وارد بدن می کند.

به گفته لنکرانی، استعمال سیگار در زمان بارداری، هم سلامت مادر و هم سلامت جنین را تحت شعاع قرار می دهد و نکته بسیار مهم این است که مصرف قلیان می تواند این منجر به تغییرات ژنتیکی ماندگار در جنین شود که  در واقع یک سری عوارض بین نسلی ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: بحث سلامت زنان و مخاطرات محیطی، موضوعات و زوایای مختلفی را در بر می گیرد و ما در هفتمین کنفرانس بین المللی سلامت که در تاریخ ۳۰ آبان الی۱  آذر ۱۳۹۷ برآنیم که با همکاری سازمان ها و وزارتخانه های مختلف، به این موضوع بپردازیم.

وی افزود: ۴۶۳ مقاله به این همایش ارسال شده که ۳۳۰ مقاله پذیرفته و به صورت پوستر ارائه می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha