وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر عامل مرگ ۷۰ درصد ایرانی‌ها است، گفت: آموزش‌ها جهت پیشگیری از این بیماری‌ها کافی نبوده است.

بیماری‌های غیرواگیر عامل مرگ ۷۰درصد ایرانی‌ها

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر عامل مرگ ۷۰ درصد ایرانی‌ها است، گفت: آموزش‌ها جهت پیشگیری از این بیماری‌ها کافی نبوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در مراسم ۲۰ سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت «مطالعه قند و لیپید ایران» ضمن عرض تسلیت در مورد درگذشت نوربخش رئیس سازمان تأمین اجتماعی، اظهار داشت: امیدوارم عزیزانی که از پیش ما رفته‌اند روحشان قرین رحمت الهی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مرد، زن، فقیر،‌ غنی، دانشمند و جاهل همه رفتنی هستند، گفت: باید تلاش کنیم که انسان باشیم. ارزش ما به انسان بودن است و برای ما که در حوزه پزشکی هستیم کار راحت‌تر بوده؛ چراکه در این مسیری که قرار گرفته‌ایم فرصت‌های بی‌شماری برای اثبات انسان بودنمان است.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته در ۲۰ سال پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت گفت: انجام چنین اقداماتی بسیار سخت است ولی باید توجه داشت که زمانی یک موضوع ارزشمند بوده که در سطح بین‌المللی قابل عرضه باشد و بتوان آن را برای بشریت استفاده کرد که اقدامات انجام گرفته توسط ابن سینا، ابوریحان بیرونی، رازی و... از این دست کارها بوده و اقداماتی که برای انجام پژوهش و مشارکت مردمی در ارتقای سلامت نیز صورت گرفته در همین راستا است.

هاشمی ادامه داد: مقاله‌های داخلی و بین‌المللی زیادی در کشور وجود دارد ولی متأسفانه اثر آن در سیاست‌های وزارت بهداشت ناچیز است و باید با توجه به زیرساخت‌ها، رد پای پررنگی به جای گذارد.

وی بیان داشت: در ایران جهت پیشگیری از بیماری‌های واگیردار، کارهای زیادی شده و من از همه کسانی که در این راستا اقدامات گسترده‌ای در گذشته انجام داده‌اند تشکر کرده و آرزوی آمرزش داریم.

سلامت در اولویت سیاست‌مداران نبوده است

وزیر بهداشت گفت: در حوزه بیماری‌های غیرواگیر اندازه بیماری‌های واگیردار اقداماتی صورت نگرفته و هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم. شبکه ما در این زمینه درگذشته مهیا نبوده و دولت‌ها، مجالس و سیاست‌مداران اولویت آنها سلامت نبوده است و بدون تعارف باید گفت الان نیز این مسئله در اولویت نیست. البته شعار زیاد است و عملا به سلامت روح، روان و جسم مردم کمترین توجه را داریم.

هاشمی با اشاره به اینکه سهم وزارت بهداشت در سلامت مردم کمتر از ۲۰ درصد است و دستگاه‌های دیگر نیز در این راستا نقش گسترده‌ای دارند، افزود: تلاش شده تا اقدامات زیادی در جهت مقابله با بیماری‌های غیرواگیر انجام شود تا بتوانیم عامل مرگ ایرانیان که ۷۰ درصد آن بیماری‌های غیرواگیر است را پیشگیری کنیم.

 ایران جزو ۱۰ کشور پیشرو در مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر

وی‌ ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی (WHO) ایران را جزو ۱۰ کشوری اعلام کرده که در برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر پیشرو هستند ولی به اعتقاد من تا بازمهندسی نکنیم، ساختار آموزشی پاسخگوی بیشتر نیازهای مردم نخواهد بود و پژوهش‌ها باید از جنس پاسخگویی باشد.

وزیر بهداشت بیان داشت: بر اساس مطالعه قند و لیپید ایران، این پژوهش کاهش ۳۰ درصدی در بروز دیابت در شرق تهران اعلام کرده است ولی برای اینکه به نتایج بسیار مطلوب در سراسر ایران برسیم نیاز به تلاش و بازنگری آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش و... داریم که معتقدم این مسئله شدنی است و برای اینکه پیام‌های خوبی داشته باشیم نیاز به زحمت، صبر و حوصله داریم.

 انتقاد از ایجاد فضای چشم و هم‌چشمی برای تهیه کوهرت

وزیر بهداشت گفت: اینکه در این پژوهش ۲۰ سال طی چند مرحله اقدامات موثری انجام گرفته به غیر از تبریک جای تعظیم و تکریم دارد و برای رسیدن به نتایج مثبت حمایت از کوهرت‌ها وظیفه ماست.

هاشمی اضافه کرد: در مورد کوهرت‌ها ناگفته نماند که گاهی چشم و هم چشمی رخ داده و وضعیت رقابتی ایجاد شده است و برخی از این کوهرت‌ها با یکدیگر همپوشانی دارد و تکراری است. به اسم هر کدام از ما یک کوهرت درآمده که خوب نیست و از دست دادن انرژی و صرف هزینه‌های بیشتر را به همراه دارد که باید تلاش کنیم به تدریج ان‌شاءالله این مشکلات اصلاح شود.

وی تأکید کرد: باید تلاش کنیم که از کوهرت‌ها راهکار درآید و این گنجینه باید برای ما راهکاری در سطوح مختلف سیاست‌گذاری پیشنهاد کند.

 بیش از ۲۳ درصد ایرانی‌ها چاق هستند

وزیر بهداشت به نتایج تحقیقات انجام گرفته در حوزه بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: شیوع چاقی در هر دو جنس زن و مرد در کشور ما ۲۳.۷ درصد است همچنین میزان مبتلا به دیابت ۳۶ درصد، فشار خون بالا ۲۶.۴ درصد، کلسترول بالا ۲۲.۶ درصد و عدم فعالیت فیزیکی و کمبود آن ۵۶.۳ درصد است که این آمارها حکایت از ضرورت راهکارهای بیشتر پیشگیرانه و ارتقای آموزش به مردم را نشان می‌دهد


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha