عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از غفلت مسئولان از زلزله پایتخت،گفت: با زلزله تهران بزرگترین فاجعه انسانی سه قرن اخیر رخ خواهد داد این در حالی است که مسئولان در خواب خرگوشی به سر می برند.

بزرگترین فاجعه انسانی در کمین شهروندان تهرانی/ مدیریت بحران همچنان در خواب

سلامت نیوز: عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از غفلت مسئولان از زلزله پایتخت،گفت: با زلزله تهران بزرگترین فاجعه انسانی سه قرن اخیر رخ خواهد داد این در حالی است که مسئولان در خواب خرگوشی به سر می برند.

به گزارش سلامت نیوز، سید هادی بهادری در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه برنامه ریزی برای شرایط بحرانی نباید مورد غفلت قرار گیرد، گفت: مسئولان و مدیران درگیر مسائل اقتصادی هستند و به مساله ای مانند زلزله توجه چندانی نمی کنند و در واقع در خواب خرگوشی به سر می برند این در حالی است که زلزله هیچگاه خبر نمی کند و بر اساس اظهارات اساتید زلزله شناسی با رخداد زلزله مطرح بزرگترین فاجعه انسانی سه قرن اخیر رخ خواهد داد.

هیچ گونه آمادگی برای مقابله با زلزله احتمالی پایتخت وجود ندارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه متاسفانه هیچ گونه آمادگی برای مقابله با زلزله احتمالی پایتخت وجود ندارد، افزود: به طور قطع به دلیل عدم آمادگی کافی در زمان زلزله با مشکل جدی مواجه خواهیم شد و همانطور که در زلزله 5.2 ریشتری شاهد بودیم به دلیل عدم ارائه آموزش های مدیریت بحران همه از خانه بیرون آمده و قفل شدن خیابان ها و اتوبان ها را رقم می زنند.

وی با تاکید بر اینکه 90 درصد شهرهای ایران دارای ریسک لرزه ای  متوسط رو به بالا هستند، ادامه داد: بر اساس پلان زلزله ای که از سوی کارشناسان ژاپنی ارائه طی 15 سال گذشته ارائه شد  اگر زلزله ای با فعال شدن گسل ری اتفاق افتد 400 هزار نفر کشته و حدود یک میلیون و 100 هزار نفر مصدوم خواهیم داشت و 250 میلیارد دلار نیز خسارات وارد خواهد کرد.

وضعیت مدیریت بحران در کشور بحرانی است/مدیریت ریسک زلزله احتمالی پایتخت نیازمند برنامه استراتژیک حداقل 10 ساله است
مدیریت ریسک زلزله احتمالی پایتخت نیازمند برنامه استراتژیک حداقل 10 ساله است و به طور قطع با برنامه ها و جلسات مقطعی و کوتاه مدت مدیریت آن غیرممکن خواهد بود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه وضعیت مدیریت بحران در کشور بحرانی است، گفت: مدیریت ریسک زلزله احتمالی پایتخت نیازمند برنامه استراتژیک حداقل 10 ساله است و به طور قطع با برنامه و جلسات مقطعی و کوتاه مدت مدیریت آن غیرممکن خواهد بود.

بهادری با یادآوری اینکه متخصصان ژاپنی حدود 15 سال پیش پژوهش هایی در مورد  زلزله احتمالی انجام دادند، ادامه داد: متخصصان پلان و نقشه ای را جهت آمادگی برای کاهش ریسک زلزله پایتخت آماده و تهیه کردند اما متاسفانه دستگاه های اجرایی آن را پیگیری نکردند و اجرای آن مورد غفلت واقع شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مسئول اجرای این پلان بود که به دلیل تغییرات مدیریتی اجرای این پلان بر زمین مانده در حالی که این پلان تنها پلانی است می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد و بر روی آن حساب کرد.

وی ادامه داد: کارشناسان وارد جزئیات محاسباتی و برآورد شده بودند و شریان های حیاتی مانند برق، آب و گاز و خطوط مخابراتی را مورد بررسی قرار دادند و پس از این کار بررسی جامعی در این رابطه صورت نگرفت؛ به صورت جدی می طلبد این پلان بروزرسانی شود البته برای این مهم باید از تجربیات کارشناسان سایر کشورها به ویژه ژاپنی ها بهره برد زیرا چنین مطالعاتی نیاز به تجربه خاصی داشته و در کشور گروه های مطالعاتی نداریم که بتوانند این جنس مطالعات را انجام دهند.

بهادری افزود: می طبد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در اولین فرصت در پلان مذکور بازنگری و مسئولیت دستگاه ها را گوشزد و بر اساس اولویت ها عمل کند تا از ریسک احتمالی بتوان عبور کرد.

شریان های حیاتی پایتخت فرسوده است و در زمان زلزله خطرساز خواهد شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه شریان های حیاتی پایتخت فرسوده است و در زمان زلزله خطرساز خواهد شد، تصریح کرد: خوشبختانه شرکت گاز جزو مجموعه هایی است که ایمن سازی و مقاوم سازی شبکه گازرسانی در برابر زلزله را جدی گرفته اما متاسفانه برخی از مجموعه ها هیچ اقدامی برای مقاوم سازی انجام نداده اند این در حالی است که زلزله به طور مداوم پایتخت را تهدید می کند./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha