دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 258446

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت افزایش سطح سواد سلامت جامعه، بر نظارت بیشتر مسئولین ذیربط بروی محتوای سلامت سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تاکید کرد.

سواد "سلامت" ایرانیان چقدر است؟

سلامت نیوز:معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت افزایش سطح سواد سلامت جامعه، بر نظارت بیشتر مسئولین ذیربط بروی محتوای سلامت سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر شهنام عرشی همزمان با آغاز هفته جهانی خودمراقبتی با تاکید بر اینکه در بحث تامین سلامت انسان، تنها امر پزشکی و طبابت کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: بهترین گزینه انجام اموری برای جلوگیری و پیشگیری از بروز بیماری است.

وی با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی عموم جامعه در رابطه با پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها و اهمیت ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، عنوان کرد: ارایه آموزش‌های مرتبط با سلامت باید در اولویت تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط باشد؛  چراکه این وظیفه تنها برعهده وزارت بهداشت نبوده و تحقق آن نیازمند عزم همگانی است.  از طرف دیگر افراد جامعه نیز به عنوان کسانی که بیشترین نفع را از سلامت خود و خانواده خود می‌برند نیز باید با دستگاه‌های مختلف همکاری کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های مختلف دانشگاه و وزارت بهداشت در هفته خودمراقبتی با هدف افزایش آگاهی خانواده‌ها در حوزه بهداشت و سلامت، افزود: برنامه‌های مختلفی از طرف ارگان‌های مختلف در سطح جامعه، فرهنگسراها، جلسات و کنگره‌های مختلف، ایستگاه‌های مترو، حوزه‌های بهداشتی و دستگاه‌های اجرایی برای آگاه‌سازی و آموزش جامعه با هدف آگاه‌سازی و آموزش مردم و ارتقای سطح سواد سلامت مردم مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه برای تحقق ارتقای سطح سلامت جامعه تنها پزشک و سیستم درمانی کافی نیست، عنوان کرد: افراد جامعه نیز هر یک در قبال ارتقای سطح سلامت جامعه مسئولند.  به عنوان نمونه در رابطه با بیماری دیابت، بیمار باید آگاه بوده و بداند که بعد از تشخیص پزشک و تجویز دارو، چه کارهایی به تسریع روند درمان و کند شدن پیشرفت بیماری کمک می‌کند.  همچنین سایر افراد جامعه در رابطه با راه‌های پیشگیری از بروز بیماری دیابت و یا سایر بیماری‌ها آموزش دیده و در راستای خودمراقبتی اقدام کنند.

به گفته وی، در اکثر موارد، نقش خودمراقبتی و سواد سلامت افراد جامعه در امر سلامت و درمان بیماری‌ها، به اندازه دارو و نسخه‌ای است که توسط پزشک تجویز می‌شود.

عرشی با بیان اینکه در بحث آگاه سازی و آموزش مردم نسبت به دهه‌های گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، گفت: یکی از دلایل این پیشرفت افزایش سطح سواد و تحصیلات اکثر افراد و کمتر شدن تعداد افراد بی‌سواد یا کم سواد نسبت به دهه‌های گذشته در سطح جامعه است.  خوشبختانه امروز اکثر مادران در رده‌های بالای تحصیلی هستند که همین مساله در ارتقای سطح سواد سلامت جامعه بسیار موثر است و این بسیار کمک کننده است.  البته سطح سواد سلامت الزاما با سطح سواد دانشگاهی افراد متناسب نیست.

این عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه با اشاره به مخاطرات شبکه‌های اجتماعی در حوزه سلامت، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروزه با گسترش و ترویج استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سطح جامعه با کوهی از اطلاعات غلط، شایعات و مطالب کذب در رابطه با سلامت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روبرو هستیم که علاوه بر نادرست بودن اغلب این مطالب، نگرانی‌های زیادی در رابطه با نتیجه عکس این اطلاعات درباره سلامت افراد جامعه وجود دارد.

عرشی با تاکید بر ضرورت افزایش نظارت مسئولین ذیربط بر محتوای سلامت در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های مختلف، عنوان کرد: البته مردم نیز باید اخبار مرتبط با سلامت را از مراجع علمی معتبر و مستند مانند مراکز و سایت‌های معتبر دانشگاهی و سایت‌های خاص وزارت بهداشت دریافت کرده و به اطلاعات مندرج در سایت‌های متفرقه اعتماد نکنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با بیان اینکه در حوزه آگاه سازی و ارتقای سطح سلامت در جامعه طبیعتا تا سطح مطلوب فاصله زیادی داریم، عنوان کرد: امیدوارم با استفاده از تمامی امکانات و پتانسیل‌ها بتوان سطح سواد سلامت جامعه را در حد مطلوب و مناسب افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha