رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه کمربند ایمنی در شدت تصادف بسیار موثر است، گفت در تصادف اخیر نبستن کمربند ایمنی مهمترین علت شدت جراحات وارده به مسئولان بود و کمربند ایمنی نقش خود را در این حادثه نشان داد.

نبستن کمربند ایمنی مهم‌ترین علت شدت جراحات وارده به نوربخش بود

سلامت نیوز:  رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه کمربند ایمنی در شدت تصادف بسیار موثر است، گفت در تصادف اخیر نبستن کمربند ایمنی مهمترین علت شدت جراحات وارده به مسئولان بود و کمربند ایمنی نقش خود را در این حادثه نشان داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت پلیس راهور، سردار تقی مهری در چهارمین همایش ملی ایمنی ترافیک افزود: نمی‌توانیم سوانح ترافیکی را کاهش دهیم مگر با شناسایی عوامل خطرزا که البته جلب مشارکت ملی و آموزش همگانی اثربخش است و ناجا در این زمینه پیش‌قدم بوده است.

رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر اینکه حمل و نقل یک نیاز اساسی جوامع امروزی است، گفت: با گسترش شهرنشینی حمل و نقل گسترش یافته است اما عوارضی دارد که اولین آن تلفات انسانی است و دیگر عوارض آن تلف شدن سرمایه ملی در حوادث رانندگی، اتلاف وقت، کاهش ظرفیت و ایمنی راه، افزایش مصرف سوخت، آلایندگی زیست محیطی و حوادث است.

به گفته او در سال 85 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 19.5 نفر جانباخته داشتیم که در این سال، 27 هزار و 567 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند اما در سال 96 تعداد کشته ها به 16 هزار و 21 نفر رسید.

رئیس پلیس راهور ناجا به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: باید تا پایان این برنامه، 31 درصد نسبت به 10 هزار وسیله نقلیه کاهش تلفات داشته باشیم اما در شش ماه اول سال 97 دارای افزایش هستیم و 23 درصد جانباختگان در حوادث موتورسیکلت است. آمار تلفات تصادفات درون شهری در شش ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد کاهش داشتیم و از 420 نفر به 378 نفر رسیده است.

وی افزود: رانندگی خطرزا سبب افزایش سوانح می‌شود. مواجهه با خطر و درک از آن می‌تواند برای راننده به عنوان مبنا و الگو به پیشگیری از حوادث منجر شود. اگر به این مباحث توجه نکنیم با خسارت جانی و مالی وسیع رو به رو می‌شویم. بیش از 51 درصد جانباختگان بین 21 تا 50 سال سن داشتند که نیروی کار کشور هستند.

وی گفت: بیش از 90 درصد ترددها در کشور جا به‌جایی بار و مسافر زمینی و 9 درصد هوایی است که اگر از دریا و هوا بیشتر استفاده شود ریسک تصادف کاهش می‌یابد.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بیش از 21 میلیون خودرو در پایان سال 96 داشتیم که در سال 85 این تعداد 8 میلیون خودرو بود، تاکید کرد: هم‌اکنون در کشور 28 میلیون نفر گواهینامه فعال دارند که نشان دهنده افزایش استفاده شخصی از خودروهاست.

وی تاکید کرد: بیش از 80 درصد جان‌باختگان درون شهری عابرپیاده و موتورسیکلت هستند.

سردار مهری افزود: ضعف آموزش همگانی، کافی نبودن علائم افقی و عمودی و کاهش نور، موانع فیزیکی و ساختمانی در بروز تصادفات دخیل است. بیش از 80 درصد جاده‌های کشور دو طرفه است و 5 هزار و 400 نقطه در درون و برون شهری به عنوان نقاط خطرساز شناسایی شده‌اند که البته پیش از این نقاط حادثه‌خیز 8 هزار نقطه بود که باید تا پایان برنامه چهارم مرتفع می‌شد.

به گفته وی، سهم سرعت در تصادفات 21 درصد است و 81 درصد از تصادفات خستگی و خواب آلودگی، سبقت و سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو است. همچنین خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه از دیگر علل تصادفات است.

وی با بیان اینکه کمربند ایمنی در شدت تصادف بسیار موثر است، گفت: بیش از 90 درصد رانندگان از کمربند استفاده می‌کنند. از سوی دیگر باید بگویم متاسفانه در تصادف اخیر نبستن کمربند ایمنی مهمترین علت شدت جراحات وارده به مسئولان بود و کمربند ایمنی نقش خود را در این حادثه نشان داد.

رئیس پلیس راهور ناجا به تصادفات موتورسیکلت سواران اشاره کرد و گفت: متاسفانه 62 درصد جان‌باختگان موتورسیکلت سوار از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی سال های 2010 تا 2020 میلادی را در جهان دهه بهداشت و ایمنی اعلام کرده است، گفت: براساس آمار پزشکی قانونی حدود 8درصد جانباختگان تصادفات رانندگی مربوط به کودکان زیر 10سال بوده است. حدود 7 درصد از جان‌باختگان در مسیر و 42 درصد در بیمارستان و 51 درصد در صحنه تصادف جان باخته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha