رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراکز پیشگیری و کنترل سرطان و بیماری‌های غیر واگیر، توسعه می‌یابند.

مراکز پیشگیری و کنترل سرطان توسعه می‌یابند

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مراکز پیشگیری و کنترل سرطان و بیماری‌های غیر واگیر، توسعه می‌یابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، افشین استوار با اشاره به برنامه ایراپن (برنامه مداخلات اساسی بیماری‌های غیر واگیر در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه)، گفت: برنامه ایراپن در چهار شهرستان کشور در حال اجراست و بر اساس تصمیم شورای معاونین وزارت بهداشت در سال گذشته، مقرر شد این برنامه به‌صورت محدود در قالب ۵۰ هزار نفر از هر دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور گسترش یابد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت در حاشیه اجلاس معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بابیان اینکه برنامه ایراپن شامل سه جز اصلی است، اظهار کرد: برنامه ارزیابی و خطرسنجی قلبی و عروقی باهدف تعیین خطر ۱۰ ساله بیماری‌های قلبی و عروقی، یکی از اجزای این برنامه است که در قالب آن، برنامه‌های کنترل و پیشگیری فشارخون، دیابت و اختلالات چربی نیز گنجانده‌شده است.

استوار با اشاره به اینکه اجرای برنامه ایراپن برای ۵۰ هزار نفر از هر دانشگاه علوم پزشکی، فاز اول گسترش این برنامه است، افزود: فاز اول گسترش برنامه ایراپن، به‌طور میانگین سه تا چهار میلیون نفر در سراسر کشور را شامل می‌شود و در گام بعدی بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، گسترش این برنامه به‌کل جمعیت تعمیم داده می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت بابیان اینکه پیشگیری و تشخیص زودهنگام غربالگری سرطان‌ها بخش دیگری از برنامه ایراپن است، گفت: گسترش تهیه زیرساخت‌های لازم به‌منظور تشخیص زودهنگام سرطان‌ها از دیگر اجزای این برنامه محسوب می‌شود. برای مثال، بیمارانی که در سطح اول در قالب برنامه ایراپن شناسایی می‌شوند، ممکن است نیاز به تشخیص و درمان بیشتری داشته باشند و به سطح دو ارجاع داده شوند، لذا زیرساخت‌های لازم با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، در حال فراهم شدن است.

 وی با اشاره به توسعه مراکز پیشگیری و کنترل سرطان و بیماری‌های غیر واگیر، افزود: همچنین برخی از این مراکز در حال تجهیز و راه‌اندازی هستند.

استوار پیشگیری و کنترل آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی را سومین جزء برنامه ایراپن عنوان کرد و گفت: این برنامه به‌صورت پایلوت در چهار شهرستان بافق، نقده، شهر رضا و مراغه در حال اجرا است و دو شهرستان کاشان و قزوین به این چهار شهر اضافه شدند و بر اساس نتایج پایلوت این ۶ شهرستان، این برنامه در سراسر کشور گسترش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha