دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 258867

در طول سال مشکلات ناشی از تنش آبی و کم آبی در کشور مطرح است. این در حالی است که با بررسی نحوه مدیریت آب‌ها هنوز مسئولان آن‌طور که باید با استفاده از تمهیدات کارشناسی شده برای مهار نزولات جوی و هدایت آن به سمت سفره‌های زیرزمینی اقدام مناسبی را در دستور کار خود ندارند.

جاده‌ها برای سفر مناسب نیست

سلامت نیوز:در طول سال مشکلات ناشی از تنش آبی و کم آبی در کشور مطرح است. این در حالی است که با بررسی نحوه مدیریت آب‌ها هنوز مسئولان آن‌طور که باید با استفاده از تمهیدات کارشناسی شده برای مهار نزولات جوی و هدایت آن به سمت سفره‌های زیرزمینی اقدام مناسبی را در دستور کار خود ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،شرایط جوی در روزهای اخیر چندان بی‌حاشیه نبود. شهرداری اهواز اعلام کرد که با توجه به بارندگی‌های روزهای گذشته بخشی از سنگ‌های کوه در منطقه منبع آب ریزش کرد که برای ۳۰ خانه اخطار تخلیه صادر شد و چندین خانه نیز تخلیه شد. برای حفظ جان مردم منطقه شنبه شب، سوم آذر با حضور عوامل امدادی برای ۳۰ خانه، اخطار تخلیه صادر شد و چندین خانه نیز تخلیه شد. همچنین مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد از تخریب دو منزل مسکونی در این استان به‌دلیل بارش شدید باران خبر داد. در این شرایط انتظار می‌رود تا مسافران پیش از سفر با تماس با شماره‌های ۱۲۰ یا ۸۸۲۵۵۵۵۵ از وضعیت راه‌های کشور اطلاع پیدا کنند. همچنین بر اساس گزارشات، بارندگی تا سه شنبه، ششم آذر درکشور ادامه دارد.

در روزهای اخیر بارش نزولات آسمانی برخی از استان‌های کشور را با گرفتگی معابر و مشکلات متعدد مواجه کرد. رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به‌وقوع سیل و آبگرفتگی در ۱۱ استان کشور گفت: چهار نفر به‌دلیل این حادثه در گیلان مفقود شدند. مرتضی سلیمی در ارتباط با وقوع سیل و آبگرفتگی در کشور اظهار کرد: ۱۱ استان مازندران، لرستان، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، فارس، سیستان و بلوچستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام و اصفهان طی روزهای گذشته درگیر وقوع سیل و آبگرفتگی شده‌اند.

او افزود: در این مدت به 307 تن امدادرسانی شده است. سلیمی ادامه داد: چهار نفر در رودبار، چیره و فومن گیلان مفقود شده و ۳۲ واحد مسکونی تاکنون از آب تخلیه شده است. همچنین چهار دستگاه خودروی گرفتار در مسیر سیلاب به وسیله تیم‌های امدادی رهاسازی شده است. همچنین سلیمی بیان کرد: وقوع برف و کولاک در هفت استان اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، فارس، قزوین و مرکزی نیز طی روزهای گذشته منجر به بروز حادثه شده است.

بارش و تخریب‌هایش

همیشه در دقایق نخست بارش برف و باران شاهد ترافیک، گرفتگی معابر و دیگر مشکلات در تردد هستیم. حال در روزهای اخیر شدت خسارت‌های ناشی از بارندگی افزایش یافته است. معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: با توجه به بارندگی‌ها بخشی از سنگ‌های کوه در منطقه منبع آب ریزش کرد که برای ۳۰ خانه اخطار تخلیه صادر شد و چندین خانه نیز تخلیه شد. علیرضا عالی‌پور اظهارکرد: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته در روزهای اخیر بخشی از سنگ‌های کوه در منطقه منبع آب ریزش کرد و احتمال جدا شدن قسمتی از کوه به‌صورت ورقه‌ای وجود دارد. به گزارش فارس، او عنوان کرد: تاکنون برای ۳۰ خانه، اخطار تخلیه صادر شد و چندین خانه نیز تخلیه شد. این مقام مسئول افزود: منطقه منبع آب به‌دلیل بافت‌وساخت‌خانه‌ها ایمنی لازم را ندارد و با کوچک‌ترین حادثه‌ای احتمال تخریب دارد و پیش از این به ۱۸۰ خانه در این منطقه نیز اعلام شد که در معرض خطر هستند. همچنین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد از تخریب دو منزل مسکونی در شهرستان کهگیلویه استان به‌دلیل بارش شدید باران خبر داد. سید امان‌ا... جهانبی گفت: بر اثر باران‌های اخیر بخشی از دو باب منزل مسکونی در شهرستان کهگیلویه متعلق به یک خانواده هشت نفره در روستای «تل مر» و یک خانواده پنج نفره(دارای دو دختر معلول) در روستای «کوشک» در بخش مرکزی کهگیلویه به صورت کامل تخریب شده و قابل سکونت نیست. به گزارش فارس، او بیان کرد: از سوی هلال‌احمر چادر، پتو، موکت و امکانات امدادی در اختیار این خانواده‌ها قرار گرفت. همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان تاکیدکرد: بارش‌های شدید و مستمر موجب بروز سیلاب و تخریب سیستم‌های آب آشامیدنی حدود 15 هزار نفر در روستاهای استان شده است. به گزارش ایرنا، علیرضا کاکاوند افزود: بر اساس آخرین گزارش، سیلاب زیرساخت‌های آب آشامیدنی 61 روستای شهرستان پلدختر در بخش مرکزی و 6 روستای شهرستان کوهدشت را قطع کرده است. غلامرضا آقامیرزایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان با بیان اینکه سیلاب به شهر پلدختر خسارت وارد کرده است، عنوان کرد: از آنجا که شدت بارندگی زیاد بوده است دیواره‌های ساحلی رودخانه‌ها از بین رفته است.

شرایط جوی راه‌های کشور مناسب سفر نیست

به‌دلیل شرایط نامناسب جوی انتظار می‌رود، مسئولان تمهیدات مناسب را برای مسافران ایجاد می‌کنند. این در حالی است که به‌دلیل نبود و کمبود جاده‌های استاندارد در کشور افراد حتی‌الامکان در روزهای اخیر و ماه‌های باقی مانده از سال در سفر تمهیدات لازم را رعایت کنند. از سوی دیگر سازمان هواشناسی و دیگر دستگاه‌های مسئول همگان را از شرایط جوی و کم و کیف تردد در جاده‌های کشور آگاه کنند. در این باره رئیس مرکز کنترل ترافیک و راهور ناجا ضمن اشاره به بارش برف و باران در محورهای مواصلاتی کشور گفت: شرایط جوی بیشترین محورهای مواصلاتی برای سفر مناسب نیست و از رانندگان و مسافران تقاضا می‌کنیم که در صورت امکان برنامه سفر خود را تغییر دهند.

نادر رحمانی افزود: بارش برف در اغلب محورهای استان آذربایجان‌ شرقی، چهارمحال و بختیاری و استان آذربایجان‌ غربی محورهای میاندره، بوکان، اشنویه - پیرانشهر، شاهین دژ - تکاب، اسالم - خلخال و اردیبل -مغان گزارش شده است. او ادامه داد: همچنین بارش برف در محورهای استان اصفهان محور دامنه به الیگودرز، شهرضا - یاسوج و استان همدان محور همدان - گل‌تپه، همدان - ملایر، گردنه اسدآباد و کردستان محور بانه - سقز، دیواندره - زرین و در استان گیلان محور پونل - خلخال، ارتفاعات محور هراز و کهگیلویه و بویراحمد محور یاسوج -اقلید مشاهده می‌شود. رئیس مرکز کنترل ترافیک و راهور ناجا افزود: بارش باران در اغلب محورهای مواصلاتی استان‌های آذربایجان‌ غربی، اصفهان، ایلام، فارس، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، گیلان، لرستان، البرز، کردستان و مازندران گزارش شده است. مه‌گرفتگی همراه با کاهش دید نیز در برخی محورهای استان اردبیل، کلات - مشهد، قوچان - مشهد و در استان خراسان شمالی محور بجنورد - آشخانه، قزوین - بویین زهرا و در ساوه محور قزوین - رشت و آزاد راه زنجان - قزوین وجود دارد. به گزارش ایسنا، رحمانی تاکید کرد: شرایط جوی در اغلب محورهای مواصلاتی شمالی، شرقی، غربی و شمال‌ شرقی برای سفر مناسب نیست و از رانندگان و مسافران تقاضا می‌کنیم که در صورت امکان برنامه سفر خود را تغییر دهند. همچنین در صورت لزوم سفر، تجهیزات زمستانی به‌ویژه زنجیرچرخ همراه خود داشته باشند.

ادامه بارش باران و برف در کشور

همچنین مدیر کل پیش‌ بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در کشور تا روز سه‌ شنبه، ششم آذر گفت: شدت بارش در استان‌های واقع در جنوب و غرب کشور است. احد وظیفه اظهار کرد: شدت بارش در استان‌های واقع در جنوب و غرب، جنوب دامنه‌های زاگرس مرکزی و غربی کشور خواهد بود. او ادامه داد: این سامانه بارشی روز سه‌شنبه ششم آذر در شمال ‌شرق فعال است و از اواخر وقت این روز به‌تدریج از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود. به گزارش ایسنا، وظیفه درباره وضعیت جوی تهران طی روزهای آینده اظهارکرد: روز سه‌شنبه(ششم آذر) صاف تا نیمه ابری همراه با غبار صبحگاهی با حداقل دمای دو و حداکثر دمای ۱۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha