روانشناس بالینی کودکان گفت: به علت افزایش افسردگی در بزرگسالان، بی حوصلگی والدین برای صحبت و بازی با فرزندانشان و کاهش مهارت دوستیابی کودکان، پدیده انزوا و گوشه گیری کودکان در دوران ابتدایی افزایش یافته است.

انزوا در کودکان دوران ابتدایی افزایش یافته است

سلامت نیوز:  روانشناس بالینی کودکان گفت: به علت افزایش افسردگی در بزرگسالان، بی حوصلگی والدین برای صحبت و بازی با فرزندانشان و کاهش مهارت دوستیابی کودکان، پدیده انزوا و گوشه گیری کودکان در دوران ابتدایی افزایش یافته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ثریا علوی نژاد، اظهارداشت: از آنجایی که افسردگی یک حالت خلقی شامل بی‌حوصلگی و گریز از فعالیت یا بی‌علاقگی و بی‌میلی است فرزندان این گونه والدین به شدت انزواطلب و گوشه گیر می شوند.
وی گفت: والدین متاسفانه در زمانی که بچه ها می خواهند به مدرسه بروند، وضعیت سلامت روان و کارنامه فعالیت های آنها را مشاهده می کنند و به عنوان نمونه از چگونگی و وضعیت کلامی و مشکل دوستیابی کودکان خود مطلع می شوند.


وی با بیان اینکه هم اکنون انزواطلبی و گوشه گیری کودکان در مدارس بسیار مشاهده می شود، افزود: در مهدهای کودک و پیش دبستانی انزواطلبی در بین کودکان به شدت افزایش یافته و یکی از دلایل اصلی آن بی توجهی به آموزش مهارت دوستیابی به کودکان است که از سوی خانواده به عنوان نزدیکترین فرد به کودک ارائه نشده و کودک تا زمان شروع مدرسه فکر می کند فقط با افراد خانواده باید دوست باشد و دیگران را غریبه می پندارد و این زمینه ای برای افسردگی کودک می شود.


مشاور روانشناس بالینی کودکان، استفاده زیاد از تبلیت، موبایل و تلویزیون را در نزد بچه ها عامل کاهش هوش آنان عنوان کرد و افزود: استفاده از این وسایل موجب خواهد شد تا کودکان اطلاعات را یک طرفه دریافت کنند و بدین وسیله ارتباط کلامی و ابراز علاقه و دوست داشتن ها در بین کودکان افت کرده و نمی توانندد با دیگر همکلاسی ها ارتباط مناسب برقرار کنند.
وی گفت: با مشاوره دادن به مادران در دوران بارداری طی هر سه ماه یکبار و بعد از تولد تا زمان پیش از ازدواج فرزندان، این فرصت برای والدین مهیا می شود تا نسبت به چگونگی رفتار با کودکان از زمان قبل از تولد، بعد از تولد، تا پیش دبستانی، زمان مدرسه تا دانشگاه و حتی قبل از ازدواج و بعد از ازدواج نسبت به روند شکل گیری شخصیت و مسائل خانوادگی و اجتماعی فرزندان خود در محیط خانه و بیرون از خانه، با آگاهی و دانش کافی عمل کنند.
علوی نژاد اظهار کرد: در این میان هر چقدر میزان افسردگی والدین در محیط خانه بیشتر شود این روند بر روی رفتار بچه ها تاثیرگذار خواهد بود و نخستین تاثیر افسردگی والدین، ایجاد احساس ناامنی شدید کودک در منزل و محیط مدرسه است.
این روانشناس مهمترین شاخص بروز افسردگی والدین در میان بچه ها را این گونه بیان کرد: در سنین راهنمایی و متوسطه اول، افسردگی والدین به شکل انزواطلبی در بین بچه ها خود را نشان می دهد. بیماری افسردگی والدین در میان فرزندان می تواند به صورت بی اعتمادی و هم کلام نشدن با پدر و مادر، بروز پیدا می کند. در این حالت بچه ها با حضور مشاور بهداشت در مدرسه تمایل دارند مسائل خود را با همکلاسی شان در میان گذارند و با والدین و اولیای مدرسه گفت و گو نکنند.


وی گفت: با نزدیک شدن فرزندان به سن بلوغ دوران هیجانات بدنی و رفتاری در آنان متحول می شود و چنانچه فرزندی در این دوره با واکنش عدم پاسخگویی به نیازهای خود از سوی والدین مواجه شود به طور طبیعی برای پاسخگویی به نیازهای خود به سمت دیگران روی خواهد آورد.
علوی نژاد اظهار د:اشت: زمانی که فرزند خانواده ای به سمت مصرف سیگار رو می آورد، متاسفانه زمانی است که پدر یا مادر با بیماری افسردگی رو به رو هستند و از وضعیت فرزند خود در محیط بیرون از خانه و مدرسه اطلاعی ندارند، ادامه این رویه زندگی خطرات و مشکلات خاص خود را برای خانواده ها به همراه خواهد داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha