آیا ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی می‌تواند جاده آسیایی را از دل یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان بیرون بکشد و بر تلخی بی‌پایان مرگ حیات وحش و آتش‌سوزی‌های مدام پایان دهد؟ جنگل‌های هیرکانی بعد از 12 سال کش و قوس قرار است به‌نام ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شوند.

ثبت جهانی جنگل های هیرکانی به نام ایران

سلامت نیوز:آیا ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی می‌تواند جاده آسیایی را از دل یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان بیرون بکشد و بر تلخی بی‌پایان مرگ حیات وحش و آتش‌سوزی‌های مدام پایان دهد؟ جنگل‌های هیرکانی بعد از 12 سال کش و قوس قرار است به‌نام ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ،این کشور آذربایجان بود که برای نخستین بار موضوع ثبت جهانی جنگل های هیرکانی را روی میز کارشناسان یونسکو گذاشت. ایران شکایت کرد. یونسکو حق را به ایران داد. «فرهاد نظری» مدیرکل دفتر ثبت بناها ومحوطه‌های تاریخی کشور به «ایران» می‌گوید: «98 درصد جنگل‌های هیرکانی در ایران قرار دارد و تنها دو درصد آنها به کشور آذربایجان می‌رسد.» به گفته او، یونسکو به این نتیجه رسیده که نمی‌تواند یک بند انگشت از جنگل‌های هیرکانی را به‌نام جمهوری آذربایجان ثبت جهانی کند. ایران برای اینکه یونسکو را به این نقطه برساند سال‌ها تلاش کرد. آن‌طور که پیشتر «محمدحسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور به «ایران» گفته بود مدیریت جنگل‌های هیرکانی یکی از موضوعات مورد مناقشه ایران و جمهوری آذربایجان بود. کشور آذربایجان می‌خواست مدیریت جنگل‌ها را به‌نام خود کند اما برد با کارشناسان ایرانی بود تا پرونده‌ای که قرار بود بین دو کشور ثبت جهانی شود در تیرماه به‌نام ایران ثبت شود. البته نظری می‌گوید:«کشور آذربایجان اگر بخواهد می‌تواند بعدها به آن الحاق شود.»


«رمضانعلی قائمی» مدیر پایگاه ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان در گفت‌و‌گو با «ایران»، پارک ملی گلستان را یکی از 15 نقطه جنگل‌های هیرکانی می‌داند که قرار است در تیرماه آینده به ثبت جهانی برسد. پارک ملی گلستان را یک جاده به‌نام «جاده آسیایی» دوشقه کرده تا دفتر زندگی بسیاری از حیات وحش آن در دل این جاده بسته شود. قائمی در پاسخ به این سؤال «ایران» که آیا وجود جاده آسیایی می‌تواند مانع رسیدن جنگل‌های هیرکانی به ثبت جهانی شود، می‌گوید: «ما جاده آسیایی را از پرونده اصلی بیرون کشیده‌ایم.» معنای حرف او این است که پارک ملی گلستان در دو سوی جاده آسیایی در پرونده ثبت جهانی قرار گرفته است اما او می‌گوید:«جاده در حریم جهانی قرار می‌گیرد.» همین حرف قائمی کورسوی امید را در دل محیط زیستی‌ها روشن می‌کند.

او احتمال می‌دهد ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی بتواند مسئولانی را که سال هاست به‌دنبال خروج جاده از پارک ملی گلستان هستند از بلاتکلیفی درآورد و آنها جاده مرگ را از مسیر آهو، مرال و شوکاهای گلستان حذف کنند. پرونده‌ای که از جنگل‌های هیرکانی می‌رود تنها به پارک ملی گلستان محدود نمی‌شود. به گفته قائمی «جنگل ابر»، «جهان‌نما»، «بولا»، «جنگل الیمستان»، «جنگل واز»، «حوزه کجور نوشهر»، «چهارباغ چالوس»، «جنگل خشک داران»، «گشت رودخان»، «سیاه رودبار گیلان» و منطقه حفاظت‌شده «لیسار» دیگر نقاطی هستند که تیرماه سال آینده شانس خود را برای ثبت جهانی می‌آزمایند.

جنگل‌های هیرکانی اگر بتواند از آن جلسه موفق بیرون بیاید، دومین اثر میراث طبیعی ایران است که بعد از «بیابان لوت» به ثبت جهانی می‌رسد. تیرماه سال‌جاری پرونده جنگل‌های ارسباران برای ثبت در میراث طبیعی بشری جهان به یونسکو رفت اما نتوانست نظر مساعد کمیته حفاظت از محیط زیست این سازمان بین‌المللی را جلب کند. تخریب‌ها یکی از موانع بزرگ ثبت جهانی عرصه‌های جنگلی ایران تا به امروز بوده. جنگل‌های حرای قشم چند سال پیش در فهرست جهانی ژئوپارک‌ها ثبت شد اما کارت قرمز گرفت و از لیست بیرون آمد. حال باید دید که ایران سال آینده می‌تواند کمیته حفاظت از محیط زیست را قانع کند و نخستین پهنه جنگلی خود را به ثبت جهانی برساند یا جنگل‌های هیرکانی همچنان باید انتظار بکشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha