کارگران فصلی و زنان خیابانی را به اشتباه معتاد متجاهر تلقی می‌کنند سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از عدم پرداخت هزینه درمان به معتادان بی‌بضاعت انتقاد کرد و گفت: هیچ امکانی را فراهم نمی‌کنیم و می‌گذاریم معتادان به انتها و آخر خط برسند و بعد تازه می‌خواهیم اقدام کنیم.

7تا 12 هزار معتاد متجاهر در تهران زندگی می‌کنند

سلامت نیوز:کارگران فصلی و زنان خیابانی را به اشتباه معتاد متجاهر تلقی می‌کنند سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از عدم پرداخت هزینه درمان به معتادان بی‌بضاعت انتقاد کرد و گفت: هیچ امکانی را فراهم نمی‌کنیم و می‌گذاریم معتادان به انتها و آخر خط برسند و بعد تازه می‌خواهیم اقدام کنیم.

به‌گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایران ، پرویز افشار درباره عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف برای درمان معتادان متجاهر و بازگشت دوباره این افراد به پاتوق‌های سابق و مصرف دوباره مواد گفت: همه افرادی که در جامعه به اسم معتاد متجاهر می‌شناسیم، معتاد متجاهر نیستند. یعنی مجموعه‌ای از معتادان متجاهر آخر خط، کودکان خیابانی، زنان خیابانی، متکدیان، ولگردان، بیماران مزمن‌روانی، کارگران فصلی را در کف خیابان به‌عنوان معتاد متجاهر می‌شناسیم. درحالی‌که در مراکز غربالگری مشخص می‌شود، ۲۵ تا ۳۰ درصد افرادی که به‌عنوان معتاد متجاهر شناخته می‌شوند، اصلاً اعتیاد ندارند.

افشار خاطرنشان کرد: براساس قانون معتادان متجاهر افرادی هستند که اعتیاد داشته و اصرار بر اعتیاد دارند و با وجود فراهم شدن زمینه درمان، کماکان تمایل به مصرف مواد در انظار عمومی دارند، براساس این تعریف معتقدم آمار معتادان متجاهر در سطح شهر تهران از ۷ هزار تا ۱۲ هزار است و بیش از این نیستند.
وی با اشاره به اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول درمان معتادان متجاهر است، ادامه داد: براساس ماده ۱۵، این وزارتخانه مکلف است زمینه درمان معتادانی که نیازمند درمان هستند، اما بضاعت و استطاعت مالی ندارند، را فراهم کند و باید هزینه درمان این افراد در بودجه سنواتی دیده شود، اما در حال حاضر هزینه درمان این افراد پرداخت نمی‌شود و این افراد درمان نمی‌شوند و هزینه بیشتری به کشور وارد می‌شود.

افشار درباره ورود مواد مخدر جدید به کشور گفت: اگر منظور از ماده جدید ان‌پی‌اس‌ها هستند که بیش از ۷۰۰ نوع آن در دنیا وجود دارد، خوشبختانه هنوز گزارشی مبنی بر اینکه این مواد به‌صورت سازمان یافته وارد کشور شده و بین معتادان توزیع شده، وجود ندارد. ممکن است برخی افراد به‌صورت انفرادی و تفننی برای مصرف شخصی از شرق آسیا یا اروپا وارد کرده باشد، اما اینکه در دسترس باشد، هنوز گزارشی ارائه نشده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین درباره سن اعتیاد گفت: متوسط سن اعتیاد در کشور بین ۲۱ تا ۲۵ سال است و سن اعتیاد در کشور به هیچ عنوان کاهش پیدا نکرده است. البته برخی معتقدند سن اعتیاد به ۱۴ الی ۱۵ سال رسیده، در حالی که این تلقی غلطی است و سن شروع تجربه مصرف کمی کاهش پیدا کرده است، اما به این معنی نیست کسی که برای بار اول مصرف مواد را در سن ۱۵ سالگی تجربه کرده پس معتاد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha