رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خواستار شفاف‌سازی نهادهای متولی نسبت به میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی تخصیص یافته به شرکت‌هایی شد که در بخش تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند.

درخواست شفاف‌سازی ارزی در حوزه تجهیزات پزشکی

سلامت نیوز:رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خواستار شفاف‌سازی نهادهای متولی نسبت به میزان ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیمایی تخصیص یافته به شرکت‌هایی شد که در بخش تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،عبدالرضا یعقوب‌زاده  در خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین مواد اولیه تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: ارز باید تک‌نرخی باشد تا رقابت سالم شکل گیرد و بتوان از این طریق بازار را به درستی مدیریت کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر متاسفانه رقابت بر سر کیفیت نیست و بر سر گرفتن ارز است که این موضوع مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده، هرچند در ظاهر امر تخصیص ارز ارزان‌ قیمت به تولید مطلوب است، اما باطن آن حمایت از تجهیزات و قطعات خارجی در حوزه تجهیزات پزشکی است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی با اشاره به این‌که آرزو می‌کردیم که ای کاش ارز چند نرخی نبود، بیان کرد: هر چقدر میزان تولید داخل قطعات تولید کننده یک محصول  بیشتر باشد نیاز کمتری به ارز دارد، بنابراین تخصیص  ارز ارزان قیمت عملا یارانه به قطعه ساز خارجی خواهد بود.

یعقوب‌زاده با تاکید بر این‌که باید ارز تخصیص یافته به کلیه شرکت‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی چه وارد کننده و چه تولید کننده به صورت شفاف اعلام شود، تصریح کرد: این‌که به چه شرکت‌هایی، چه میزان و برای چه محصولاتی ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز به نرخ نیما تخصیص یافته، باید به صورت شفاف اعلام شود، تا بدین طریق رقابت سالم تری شکل گیرد.

وی با اشاره به این‌که در این زمینه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی متولی امر هستند، بیان کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که لیست شرکت‌هایی که به آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته به صورت شفاف و رسمی از سوی نهادهای ذیصلاح اعلام شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در مورد نحوه‌ تخصیص ارز به مواد اولیه تجهیزات پزشکی و نیز محصولات نهایی وارداتی در این حوزه، خاطرنشان کرد: با گروه بندی محصولات تجهیزلت پزشکی، ارز ۴۲۰۰ تومانی به محصول نهایی و مواد اولیه مورد نیاز تولید به برخی از  تجهیزات پزشکی تعلق می‌گیرد. علاوه بر این براساس مصوبه هیات وزیران در خصوص برخی دستگاه‌های وارداتی در این حوزه نیز باید اعلام کرد که ارز دولتی تخصیص می‌یابد و در این زمینه اعلام شده که ملاحظات لازم در مورد محصولاتی که مشابه تولید داخل دارند رعایت می‌گردد، اما در حال حاضر محصولاتی هستند که به خود محصول کامل ارز ۴۲۰۰ تخصیص داده می‌شود، اما به برخی از قطعات ساخت آن محصول ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد.

 اخیرا رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که مشکلی در تخصیص ارز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی وجود ندارد و با اشاره به آخرین وضعیت تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی، اظهار کرد که در مجموع ۳.۵ میلیارد دلار برای تامین دارو و تجهیزات در نظر گرفته‌ شده است که از این میزان ۲ میلیارد دلار برای تامین دارو و مواد اولیه دارویی و ۱.۵ میلیارد دلار برای تامین تجهیزات پزشکی در نظر گرفته‌ شده است. با این حال اما اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی خواستار شفاف سازی ارزی در حوزه تجهیزات پزشکی شده است تا میزان ارز تخصیص یافته ۴۲۰۰ تومانی و نیما به شرکت‌های فعال چه در حوزه تولید و چه در بخش واردات به صورت رسمی اعلام شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha