دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴

فراموش نکنید که شما منحصر به فرد نیستید و همه مشکلاتی دارند ولی با رنگ و طعم دیگری و هنوز آدم هایی هستند که کمک حال شما باشند. با آن ها مشورت کنید نه افراد بد بین و منفی باف.

در حرف زدن هایم خیلی سوتی می دهم!

سلامت نیوزـ* رضا زیبایی: فراموش نکنید که شما منحصر به فرد نیستید و همه مشکلاتی دارند ولی با رنگ و طعم دیگری و هنوز آدم هایی هستند که کمک حال شما باشند. با آن ها مشورت کنید نه افراد بد بین و منفی باف.

به گزارش سلامت نیوز، یکی از خوانندگان روزنامه خراسان نوشته است: پسری هستم ۲۰ ساله، دانشجو و با وضعیت اقتصادی متوسط. پدر و مادرم جدا شده اند. متاسفانه خیلی عصبی و زود رنجم و سریع از کوره در می روم و به تازگی در گفتارم نیز اختلال زیادی پیدا شده است. ۱۰ جمله که صحبت می کنم، خیلی سوتی می دهم. چند وقتی هم هست که فراموشی شدید گرفته ام که موجب رنجش مادرم شده است و چند بار کلیدها را روی در جا گذاشته ام.

 پاسخ:
مخاطب گرامی، در ابتدا بابت توضیحات تقریبا کامل ترتان نسبت به بسیاری از مخاطبان که سوال و مشکل شان را خیلی سربسته توضیح می دهند، سپاس گزارم. با این حال، مشکل شما چند قسمت دارد که در ادامه، مورد به مورد به آن ها می پردازیم.


  تاثیرات طلاق والدین تان بر شما محرز است
تاثیرات گسترده دوره طلاق اعم از روابط آشفته والدین و نبود والد پدر به ویژه برای پسر می تواند یکی از دلایل مشکلات کنونی شما باشد. برای مثال ضعف در ابراز وجود و روانی کلام و در نهایت از در کوره در رفتن، از علایم این مشکل شماست.


 شاید مشکل تان پرکاری تیروئید است
راه حل اصلی و مهم، استخراج علل قدیم و جدید مشکلات شما از طریق مصاحبه بالینی تخصصی توسط متخصص روان پزشک یا روان شناس بالینی است که به دنبال آن، راهبردهای درمانی مناسب اتخاذ خواهد شد. برای مثال در صورت وجود مشکلات هورمونی (پرکاری تیروئید) ممکن است این دلیل آستانه تحمل پایین شما باشد که یک آزمایش خون اختصاصی وجود داشتن یا نداشتن آن را اثبات خواهد کرد.


  شاید دچار وسواس فکری شده اید
موضوع مشکلات کلامی و به اصطلاح «جریان تکلم» شما هم نیاز دارد که توسط یک گفتار درمان خبره بررسی شود و در صورت نیاز به مداخله روان درمان به وی مراجعه کنید تا با همکاری او و گفتاردرمان بهبود یابید. چون ممکن است مثلا علت لکنت زبان شما از وسواس فکری یا کمبود جدی عزت نفس شما باشد که مداخله درمانی روان درمان را می طلبد.


 علل فراموشی هایتان به آشفتگی های ذهنی تان برمی گردد
علل فراموشی نیز بعد از رد اختلال عضوی نیاز به واکای دقیق تری دارد. فراموشی از منظر روانی در واقع وجود نداشتن ثبت دقیق و مناسب و کافی وقایع است که در زمان یادآوری، فرد به دلیل نبود داده های شفاف و دقیق از واقعه مد نظر قادر به بازنمایی آن ها نیست. پس اگر دقت کنید، باید علت این که چرا ثبت شما دچار مشکل شده، بررسی شود. دلایلی مثل افسردگی ها و اضطراب های مبتنی بر موقعیت های خاص مثل تنش های عاطفی و جنسی خاص این سن، تضادهای گوناگون رفتاری و منشی با والدین و اعضای خانواده و از سویی آشفتگی های ذهنی و جسمی دوره گذار از نوجوانی و جوانی به بزرگ سالی، می تواند دیگر دلایل آن باشد.


  4 توصیه مهم به شما
در مجموع به نظر من، وجود آشفتگی های ذهنی با قدمت چندین سال مسبب اصلی مشکلات کنونی شماست و درمان آن به چند متغیر زیروابسته است:
1- پذیرش آن چه هستید و دارید و پرهیز از مجادله های بی حاصل برای  پیدا کردن مقصر واهی.
2- تلاش برای بودن در اکنون و نه گذشته نگری و به دنبال مقصر بودن.
3- تلاش برای بهتر شدن و امیدوار بودن به آینده، کار سختی است ولی نشدنی نیست. شما باید به این نگرش دست یابید.
4- فراموش نکنید که شما منحصر به فرد نیستید و همه مشکلاتی دارند ولی با رنگ و طعم دیگری و هنوز آدم هایی هستند که کمک حال شما باشند. با آن ها مشورت کنید نه افراد بد بین و منفی باف.

* کارشناس ارشد روان شناسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha