سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 259478

استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران گفت: اگر آب خزر به سمنان انتقال یابد، این دریاچه تبدیل به شوره‌زاری می‌شود و جان هزاران موجود زنده نیز به خطر خواهد افتاد.

خزر شوره زار می‌شود؟

سلامت نیوز:استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران گفت: اگر آب خزر به سمنان انتقال یابد، این دریاچه تبدیل به شوره‌زاری می‌شود و جان هزاران موجود زنده نیز به خطر خواهد افتاد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،خدیجه گلین مقدم ، در مورد طرح انتقال آب دریای خزر و تاریخچه مطرح شدن آن اظهار کرد: نخستین بار در زمان پترکبیر در روسیه این طرح عنوان شد که به دنبال آن مسیر کشتیرانی از دریای خزر به دریای جنوب فراهم شود تا روسیه به آب‌های گرم دسترسی پیدا کند.

وی با بیان این‌که در ادوار ریاست جمهوری‌های مختلف در ایران، این طرح مورد بررسی قرار گرفت، یادآور شد: در دولت‌ احمدی‌نژاد طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان قوت گرفت اما تا وزارت نیرو آب شیرین‌کن‌های خود را تهیه و مقدمات کار را فراهم کند این دولت تغییر کرد و دولت دهم روی کار آمد. با توجه به این‌که این طرح در دولت احمدی‌نژاد پیوست شده بود، پیمانکار طرح انتقال آب خزر و وزارت نیرو اقدامات اجرایی دیگری را انجام می‌دادند که فعالان زیست محیطی به طور تصادفی در جریان این امر قرار گرفتند.

این فعال زیست محیطی تصریح کرد: این امر در ابتدا قابل باور نبود به همیت علت به جهت راستی‌آزمایی کمپینی در این حوزه تشکیل شد اما آنهایی که مجری طرح بودند با آن مخالفت کردند.

گلین مقدم گفت: در ادامه 2000 نامه مخالفت توسط فعالان زیست محیطی جمع‌آوری و به طور غیرمستقیم توسط استانداران به رئیس جمهور روحانی ارائه شد و با توجه به چالش‌های زیست محیطی که این پروژه ایجاد می‌کند نمایندگان مردم نیز در مجلس به طور جدی باید پای کار آمدند.

طرح انتقال آب بین حوضه‌ای در برنامه ششم ممنوع شد

وی با بیان این‌که در همین راستا توسط پیگیری نماینده‌ها مقرر شد در برنامه ششم توسعه طرح انتقال آب بین حوضه‌ای ممنوع شود، خاظرنشان کرد: اما در متن این طرح و در بخشی از انتقال آب خزر بلامانع اعلام شده بود که خوشبختانه در جلسه تلفیق این  امر رد شده و انتقال آب در برنامه ششم توسعه حذف شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:پس از رد شدن طرح انتقال آب در برنامه ششم توسعه نماینده‌های سمنان به همراه پیمانکاران به دلیل سودآوری فراوان این پروژه بر اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان پافشاری کردند.

گلین مقدم با اشاره به این‌که در اجرای لغو انتقال آب دریای خزر به سمنان، خوشبختانه نماینده‌های مازندران از جمله احمدی لاشکی، شاعری و سایر نمایندگان برای ممانعت از انتقال کوتاه نیامدند، یادآور شد: مردم و مسئولان استان مازندران به هیچ وجه نمی‌گذارند این انتقال صورت بگیرد.

دریای عمان گزینه پیشنهادی رئیس جمهور

وی با اشاره به این‌که رئیس جمهور هم با انتقال آب از خزر به سمنان چندان  موافق نیست، ادامه داد: به طوری که وی در سال ۹۶ در یکی از سخنرانی‌های خود  انتقال آب بین حوضه‌ای را امری نامطلوب دانست و گزینه دریای عمان را برای انتقال آب به سمنان پیشنهاد داد.

استاد دانشگاه فرهنگیان مازندران با اشاره به این‌که نماینده‌های سمنان به تازگی پافشاری‌های خود را در انتقال آب دریای خزر به سمنان از سر گرفتند، تصریح کرد: مقرر است که رئیس جمهور برای حل این موضوع به سمنان برود. با این انتقال، بلایی که بر سر دریاچه ارومیه آمد بر سر خزر هم خواهد آمد.

شوره‌زار خزر پس از انتقال آب

این استاد دانشگاه در بررسی فاجعه زیست محیطی خزر پس از انتقال آب گفت: در شمال دریای خزر با 5 متر خشکی دریا مواجه هستیم، هم‌چنین بخش اعظمی از تامین آب دریای خزر  از طریق رودخانه ولگا که تحت مالکیت روسیه است  صورت می‌گیرد و  روسیه می‌تواند هر لحظه  آب رودخانه را ببند.

وی افزود: اگر این انتقال آب دریای خزر هم به سمنان صورت بگیرد، فاجعه زیست‌محیطی اتفاق خواهد افتاد و ۱۷ میلیون انسان و میلیون ها جاندار و گیاه رو به نابودی می‌روند.

گلین مقدم با بیان این‌که پس از انتقال آب،  شوره‌زار خزر خواهد ماند، یادآور شد: بادهای قطبی که موجب بارش‌های مطلوب در سطح استان و کشور می‌شوند پس از انتقال آب، نمک را به تمامی ایران پراکنده خواهد کرد.

مردم سمنان از فاجعه پس از انتقال آب آگاه نیستند

وی خطاب به نماینده‌های سمنان گفت: نماینده‌های سمنان به جای این‌که به منافع شخصی و رأی‌آوری فکر کنند باید به  فکر منافع باشند؛ قطعاً مردم سمنان اگر بدانند که انتقال آب دریای خزر به سمنان چقدر برای ایران خطرناک است، مطمئناً دیگر اصراری برای این امر ندارند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر قرار است از راه دریا آبرسانی به سمنان اتفاق بیفتد بهتر است که این انتقال از آب دریای عمان انجام شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha