چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

امسال سرمای هوا زودتر از هر سال از راه رسیده و بسیاری از هموطنان در استان‌های محروم را دچار مشکلاتی کرده است. اهالی کرمانشاه از سال گذشته درگیر زلزله بوده و بسیاری از آن‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند.

این سرما گرم می‌شود

سلامت نیوز:امسال سرمای هوا زودتر از هر سال از راه رسیده و بسیاری از هموطنان در استان‌های محروم را دچار مشکلاتی کرده است. اهالی کرمانشاه از سال گذشته درگیر زلزله بوده و بسیاری از آن‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند به خانه‌های خود بازگردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،زندگی آن‌ها در کانکس‌ها ادامه دارد. اما در گوشه دیگر کشور، در سیستان‌و‌بلوچستان و درست در روزهایی که اهالی این استان به‌دلیل کمبود کپسول گاز برای گرمایش و نیازهای زندگی خود روزهای سختی را می‌گذرانند، پویشی به راه افتاده که با کمک همیشه هموطنان می‌تواند گره‌های بسیاری را باز کند.

دخترک لباس نازکی به تن کرده و پاکت‌های فال را در دست دارد. با تردید به ماشین گران قیمتی نزدیک می‌شود تا بتواند فالی بفروشد. اما خانم و آقای داخل خودرو مشغول صحبت کردن هستند و توجهی به او نمی‌کنند. ولی کودک آن‌ها که در صندلی عقب نشسته، با چشمان متعجب دخترک را نگاه می‌کند که راهش را می‌کشد و می‌رود.
نمونه‌های مشابه چنین صحنه‌هایی را بسیاری از ما دیده‌ایم. هستند خانواده‌ها و هموطنانی که در روزهای دشوار اقتصادی کنونی به سختی روزگار می‌گذرانند و با توجه به در پیش بودن روزهای سرد سال به احتمال زیاد نیازمند لوازم گرمایشی یا حتی پوشاک گرم هستند. این در حالی است که همیشه در تمام بحران‌ها و نیازهای جمعی پیش آمده، مردم سراسر کشور به یاری هموطنانشان آمده و تلاش کرده‌اند دستی بگیرند.


قرارگاه جهادی امام رضا؟ع؟ هم این روزها پویش جدیدی را به راه انداخته تا بتواند کمک‌های مردم را به دست نیازمندان در استان‌های محروم کشور برساند. اتفاقی بزرگ که از سوی جهادگران جوان این قرارگاه پیگیری می‌شود تا بتوانند سوز سرما را در فصل سرد سال تبدیل به گرمای دلنشین کنند. پویش سوز گرما که از تاریخ 8 آذرماه کار خود را آغاز کرده تا 25 آذرماه در پایگاه‌های سراسری قرارگاه جهادی امام‌رضا ؟ع؟ آمده، با جمع‌آوری کمک‌های خیرین است.


آقای سید مصطفی موسوی که دبیر «پویش ملی سوزِ گرما» است درباره اهداف این پویش و اقدامات در دست انجام به «صبح‌نو» می‌گوید: «این یک پویش ملی در سراسر کشور است و تمام دفاتر قرارگاه جهادی امام
رضا ؟ع؟ در این پویش فعال بوده و جمع‌آوری هدایای مردمی را بر عهده دارند. به‌طور خاص در تهران شعب دفاتر قرارگاه در هر 22‌منطقه فعال و جمع‌آوری را عهده‌دارهستند.»


بر اساس اهداف و برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است در این پویش فقط پتو، بخاری و لباس نو جمع‌آوری شود. البته برای این کار هم دلایل خاصی وجود دارد. دبیر این پویش درباره این موضوع می‌گوید:«لباس‌های دست‌دوم بار عملیاتی زیادی را برای ما دارد چرا که هم باید تفکیک شود و هم باید شست‌و‌شو شود و این مسأله انرژی و وقت زیادی را می‌طلبد و با توجه به اینکه ما در گذشته نیز تجربه‌های مشابهی داشتیم، در این پویش اگر لباس دست دوم جمع‌آوری شود بسیار زمانبر و دست و پا گیر خواهد بود.»
موسوی در این زمینه به تجربه اتفاق روی داده در استان کرمانشاه بعد از زلزله پارسال اشاره می‌کند که قرار نیست دوباره تکرار شود. وی درباره اتفاق روی داده می‌گوید: «در کرمانشاه و پس از زلزله‌ای که رخ داد، حجم لباس‌های دست دوم اهدایی آنقدر زیاد بود که متأسفانه در آخر بسیاری از آن‌ها را یک جا سوزاندند. چرا که اغلب آن‌ها حتی قابل استفاده نیز نبودند. به همین دلیل در این پویش فقط پتو، بخاری و لباس نو جمع‌آوری می‌کنیم.»

کمک تولیدی‌های شخصی
استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و خیرینی که علاقه‌مند هستند، جزو برنامه‌هایی است که در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر حتی تولیدکنندگان پوشاک، پتو یا لوازم خانگی به خصوص بخاری می‌توانند برای مشارکت در این پویش ملی همانند تجربه‌های گذشته حضور مؤثری داشته و کار خیر انجام دهند. موسوی، دبیر پویش سوزگرما درباره هماهنگی و مشارکت احتمالی با برخی تولیدکنندگان می‌گوید: «اکنون به دنبال هماهنگ کردن با یک تولیدی لباس هستیم که بتواند با قیمت پایین برای ما کاپشن بدوزد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای تولید کاپشن نیز فعال می‌شود. البته الصان نیز جمع‌آوری کمک‌های نقدی داریم اما از این منابع فقط برای خرید پتو و بخاری استفاده می‌کنیم و در صورت هماهنگ شدن تولیدی لباس، به این منظور نیز کمک‌های نقدی را جمع‌آوری خواهیم کرد و به‌عنوان مثال اعلام می‌کنیم که با هر 60هزار تومان ما می‌توانیم یک کاپشن خریداری کنیم و با این روش سختی خرید لباس نو از روی دوش خیرین برداشته می‌شود.»


دبیر پویش سوز گرما در بخش دیگری از سخنانش تأکید می‌کند: «در حال حاضر پتو و بخاری توسط شعبات قرارگاه امام رضا؟ع؟ در سراسر کشور جمع‌آوری می‌شود و این جمع‌آوری تا یکم دی‌ماه ادامه دارد و از آن پس توزیع آن را شروع می‌کنیم.» دبیر پویش سوز گرما درباره گروه‌های هدف این پویش گفت: «از ابتدای زمستان کمک‌های جمع شده را به سمت مناطق محروم می‌بریم. غالب این کمک‌ها را به سمت سیستان‌و‌بلوچستان ارسال می‌کنیم و استان‌های کرمانشاه و کرمان را نیز برای توزیع این کمک‌ها در نظر داریم. همچنین بخش‌هایی از استان تهران که بسیار محروم هستند هم به دست‌شان خواهد رسید.»


نگاه به جنوب شرق کشور
استان‌های کرمان و سیستان‌و‌بلوچستان در جنوب شرق کشور با مشکلات مختلفی چون گرد و غبار از یکسو و نیز معضلات بیکاری و مسائل اقتصادی مواجه هستند. این دو استان از مراکز هدف قرارگاه جهادی امام رضا؟ع؟ برای ارسال کمک‌ها هستند. آقای ساعدی، نماینده پویش سوز گرما در استان سیستان‌و‌بلوچستان هم در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «در زاهدان و چند شهر دیگر از استان سیستان‌و‌بلوچستان شعبات مختلف قرارگاه مشغول فعالیت برای این پویش هستند. با وجود اینکه این استان از گروه‌های هدف این پویش ملی است اما خیرین و مردم این سیستان‌و‌بلوچستان خود در این پویش شرکت کرده و کمک‌های خود را به دست ما می‌رسانند.» وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شناسایی محرومانی که در استان وجود دارند، می‌گوید: «ما در چند شهر و چند منطقه محروم، نیازمندان را شناسایی کرده‌ایم تا پس از جمع‌آوری کمک‌ها آن‌ها را به دست‌شان برسانیم. پتو و لباس گرم، اجاق و بخاری نفتی و گازی از جمله وسایلی است که از خیرین دریافت می‌کنیم. در سامانه سایه به نشانی sayeh.ir افراد می‌توانند کالای اهدایی خود را ثبت کنند تا برای آن نیازمند
پیدا کنند.»

حس نوع‌دوستی که ما داریم
ایرانیان همیشه به نوع‌دوستی و مهربانی شناخته شده‌اند. از سال‌های دور نقل‌ها و ماجراهای بسیاری از کمک‌ها و مهربانی‌های این قوم سینه به سینه روایت شده است. نمونه‌های سال‌های اخیر را هم که هنوز از یاد نبرده‌ایم. بعد از زلزله بم سیل کمک‌ها و همدردی‌ها به سوی کرمان روان شد. زلزله سال گذشته کرمانشاه هم موجب شد تا ایرانیان یک بار دیگر عاطفه و محبت خود نسبت‌به هموطنان‌شان را به‌خوبی عیان کنند. هر سال نیز در آستانه سال تحصیلی و سال نو پویش‌هایی برای کمک به نیازمندان در سراسر کشور به راه می‌افتد. همه این‌ها را برای این گفتیم که اعلام کنیم به‌طور حتم این‌بار هم تمام هم‌میهنان دست به دست می‌دهند تا گرما را مهمان خانه‌های هموطنان نیازمندی کنند که شاید روزها و شب‌های سردی در انتظارشان باشد. پویش «سوز گرما» اراده‌ جمعی جوانانی است که در قرارگاه جهادی امام رضا ؟ع؟ تلاش می‌کنند تا محرومیت‌ها در سراسر کشور به حداقل برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha