جزییات ضرب و جرح کودکان در مدارس از ابتدای امسال تاکنون با اضافه شدن دو مورد جدید در مشهد و همدان، پدیده نادری که برازنده سیستم آموزشی ما نیست و نباید آن را به کل سیستم تعمیم داد.

روایتی تلخ از تنبیه‌بدنی دانش آموزان در مدارس

سلامت نیوز: جزییات ضرب و جرح کودکان در مدارس از ابتدای امسال تاکنون با اضافه شدن دو مورد جدید در مشهد و همدان، پدیده نادری که برازنده سیستم آموزشی ما نیست و نباید آن را به کل سیستم تعمیم داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،معلم، دانش‌آموزش را کتک می‌زند و همکلاسی‌ها را هم مجبور می‌کند که در این کار مشارکت کنند. این ماجرا در همدان اتفاق افتاده و باعث شده معلم همدانی تعلیق شود و مدیر و معاون هم برکنار.تنبیه بدنی دانش‌آموزان به هر شکلی ممنوع است و جرم تلقی می‌شود اما این اتفاق در مدارس ادامه دارد و تنها نمونه‌هایی از آنها خبری می‌شود و مابقی ناگفته باقی می‌مانند. در آذرماهی که هنوز به پایان نرسیده، تنبیه دانش‌آموز ماهشهری با شیلنگ به دلیل دویدن در زنگ ورزش هم از موارد غیرقانونی و عجیبی بود که آموزش و پرورش هم به آن واکنش نشان داد. علاوه بر این، در آبان‌ماه کوبیدن صورت دانش‌آموز ٩ساله مشهدی به دیوار به دلیل ضعف در درس ریاضی اتفاق افتاده و همین چند روز پیش خبری شد.

در این ماه همچنین تصاویری از بدن زخمی یک دانش‌آموز بوشهری منتشر شد که با توضیح آموزش و پرورش معلوم شد که این دانش‌آموز اهل شهرستان جم با خط‌کش تنبیه شده است. اینها تنها بخشی از خشونت‌های بدنی است که در ‌سال تحصیلی جاری در مدارس اتفاق افتاده است. فروردین امسال، درست در اولین روز بازشدن مدرسه‌ها، معلم دارابی، دانش‌آموز کلاس هشتمی را چنان با کمربند زد که همه جای بدن دانش‌آموز کبود شد. خشونت بدنی در مدارس اگرچه اتفاق شایعی نیست اما مرور اخبار نشان می‌دهد تعداد تخلفات مشابهی که امسال در رسانه‌های رسمی بازتاب داشته، به ٥ مورد می‌رسد که البته اینها تنها مواردی است که اخبارشان در رسانه‌ها درز پیدا می‌کند.


تنبیه دانش‌آموز با مشارکت همکلاسی‌ها
در ویدیوی منتشرشده، صداوسیما از تنبیه در مدرسه‌ای در همدان، دانش‌آموز مشت گره‌کرده‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید:  «معلم می‌گفت کله‌ات را بکوب به این.» یکی از همکلاسی‌ها هم تعریف می‌کند که دانش‌آموزان دیگر هم از ترس معلم، او را زده‌اند: «آقا ما نمی‌زدیمش، ما رو می‌زد و میگفت بزنش دیگه، داره تکان می‌خوره.»  ناظم جلوی دوربین صداوسیما می‌گوید که این کتک‌زدن و اجبار دانش‌آموزان دیگر به مشارکت در این کار «یک شوخی بوده» که «معلم برای عوض‌شدن جو کلاس» انجام داده اما پدر دانش‌آموز از طرف مسئولان مدرسه تهدید شده که شکایتش را از آموزش و پرورش پس بگیرد. این ویدیو که روایت کتک‌زدن دانش‌آموز پایه هفتمی مدرسه شهید مقصودی همدان است، واکنش‌های زیادی به دنبال داشته. دیروز اما خبر تازه‌ای درباره این ماجرا رسید و محمد پورداوود، مدیرکل آموزش و پرورش همدان گفت که این معلم تعلیق و مدیر و معاون مدرسه برکنار شده‌اند: «به دنبال این اتفاق در مدرسه شهید مقصودی، مدیر و معاون آموزشی این مدرسه برکنار و معلم خاطی به حالت تعلیق درآمد و هر سه‌نفر به هیأت تخلفات اداره کل آموزش و پرورش معرفی شدند.» او ماجرا را این‌گونه شرح داد: «چند روز گذشته در یکی از کلاس‌های پایه هفتم مدرسه شهید مقصودی بنابر گزارش مبصر کلاس به معلم درس علوم، معلم یکی از دانش‌آموزان را تنبیه کرد و متاسفانه به درخواست معلم تعدادی از دانش‌آموزان دیگر هم در تنبیه دانش‌آموز مشارکت کردند. آموزش و پرورش استان هم بلافاصله وارد عمل شد و براساس دستورالعمل‌های وزارتی و تأکیدات وزیر آموزش و پرورش علاوه بر برخورد با معلم، مدیر و معاون آموزشی مدرسه، پرونده موضوع را به هیأت تخلفات اداره کل فرستاد.»


معلم سیلی زد و صورت دانش‌آموز به دیوار خورد


دو روز پیش از این‌هم، تنبیه بدنی دانش‌آموز ناحیه ۵ آموزش و پرورش مشهد خبری شد؛ خانم معلم دانش‌آموز ۹ساله‌ای که در کلاس دوم ابتدایی تحصیل می‌کند را چنان تنبیه کرد که سرش به دیوار خورد و کارش به بیمارستان کشید. این‌طور که در گزارش‌ها آمده، این دانش‌آموز پس از انجام عمل جراحی از بیمارستان ثامن‌الائمه (ع) مشهد مرخص شده و هم‌اکنون دوران نقاهت را سپری می‌کند. پدر این دانش‌آموز مشهدی ماجرا را برای «روزنامه خراسان» شرح داده و گفته: «پسرم‌ سال اول ابتدایی را طی دو‌سال گذراند و دچار ضعف درسی است، به همین دلیل ما هم توجه زیادی به او داریم. حدود پانزدهم آبان بود که فرزندم وقتی به منزل آمد، متوجه آثار باقیمانده انگشت روی گونه چپش شدیم، ولی پسرم درباره این‌که چه کسی او را زده، از ترس سکوت می‌کرد.

آن‌شب به یک میهمانی دعوت بودیم که ناگهان دیدم گونه سمت راست پسرم آرام‌آرام متورم می‌شود، خیلی نگران شدم و از فرزندم خواستم تا حقیقت ماجرا را بگوید. پسرم با گریه گفت که من ریاضی را بلد نبودم، خانم معلم سیلی محکمی به گونه‌ام زد و آن‌طرف صورتم به دیوار کلاس خورد!» به گفته پدر این دانش‌آموز کلاس دوم ابتدایی، پیگیری این موضوع به دلیل سه روز تعطیلی پیاپی به تعویق افتاده و درنهایت وقتی همسرش موضوع را از مدیر پیگیری می‌کند، آنها قول تحقیق می‌دهند. از طرف دیگر با این‌که معلم مدرسه تنبیه این دانش‌آموز را کتمان کرده بود، دانش‌آموزان ماجرا را تأیید می‌کردند: «آن روز مدیر مدرسه مرا به گوشه اتاق کشید و گفت که برای جلوگیری از درگیری در مدرسه، مجبور به پنهان کردن ماجرا شدیم!»


چند روز پیش هم مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان‌رضوی تنبیه بدنی دانش‌آموز ناحیه ۵ آموزش و پرورش مشهد را تأیید کرد. مهدی مجیدی‌فر خبر داد که با دستور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌رضوی کمیته ویژه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شده و اگر کوتاهی در این زمینه از سوی آموزش و پرورش رخ داده باشد، قطعا با آن برخورد خواهد شد.


ناظم مدرسه مدام دانش‌آموز ماهشهری را تنبیه می‌کرد
هفته گذشته وقتی ناظم یکی از مدارس دبستان پسرانه بندرماهشهر یکی از دانش‌آموزان را به دلیل دویدن در زنگ ورزش تنبیه کرد، خانواده این دانش‌آموز از تنبیه چندباره دانش‌آموزان این مدرسه به‌ واسطه ناظم مدرسه پرده برداشتند. هفته پیش (١٢ آذر) تسنیم از پدر این دانش‌آموز نقل کرد که «فرزند من کلاس چهارم دبستان مدرسه ایمان بوده که واقع در خیابان امام شهرستان بندرماهشهر بوده است. چندماه پیش مدیر این مدرسه تغییر کرد و همراه با آمدن مدیر جدید، ناظمی جدید روی کار آمد. ناظم سابق این مدرسه چندین‌بار با کمربند دانش‌آموزان را تنبیه بدنی کرده و مدیر جدید هم اخلاق و رفتار ناخوشایندی با دانش‌آموزان و اولیای آنها داشته است. فرزندم یک دانش‌آموز زرنگ و محبوب معلم و دانش‌آموزان بود.

وقتی فرزندم هفته گذشته پس از مدرسه خواست وارد حمام شود، همسرم متوجه کبودی پای فرزندمان شد که پس از سوال از او متوجه تنبیه بدنی چندباره دانش‌آموزان و فرزندمان با شیلنگ شدیم؛ علت تنبیه بدنی فرزندم توسط ناظم دویدن در زنگ ورزش بود.» به گفته او، ناظم این مدرسه با شیلنگ به صورت یک دانش‌آموز دیگر زده و ترسی در دل دانش‌آموزان ایجاد شده که این موارد را به خانواده‌ها منتقل کنند: «من نامه‌ای به ریاست آموزش و پرورش بندرماهشهر و فرماندار این شهرستان زدم و پیگیر برخورد با ناظم و مدیر مدرسه خاطی هستم و اگر لازم باشد، از وزارت آموزش و پرورش پیگیر آن می‌شوم.»
حالا مجتبی دیناروند، رئیس اداره آموزش و پرورش بندرماهشهر در این‌باره گفته است: «تنبیه این دانش‌آموز توسط ناظم یک تخلف مشهود بوده و معلوم نیست که چگونه باید به برخی از ناظمان و معلمان گفت که دانش‌آموزان را تنبیه بدنی نکنند؛ پرونده تخلف ناظم مدرسه ایمان به اداره کل آموزش
و پرورش استان خوزستان در چند روز آینده برای رسیدگی به آن فرستاده می‌شود.» به گفته او، تنبیه بدنی دانش‌آ‌موزان در همه مدارس کشور اتفاق می‌افتد؛ هرچند از اول‌ سال تحصیلی تاکنون جلسه‌های مختلفی با مدیران مدارس به‌خصوص مدیران مدارس ابتدایی برگزار شده و اصل صحبت این بوده که تنبیه بدنی یک تخلف بوده و عملی غیرانسانی و ممنوع در مدارس است.


رد خط کش معلم، روی بدن دانش‌آموز بوشهری
٩ آبان با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایی از بدن یک پسر نوجوان که خطوط قرمز و کبودی روی آن پیدا بود، نخستین خشونت بدنی در مدارس در‌سال تحصیلی ٩٧-٩٨ علنی شد. این تصاویر که «تنبیه دانش‌آموز با کابل» به آن ضمیمه شده بود، باعث شد آموزش و پرورش به این موضوع واکنش نشان دهد و مسأله را از مجاری قانونی پیگیری کند. پیگیری تصویر و فیلمی که در فضای مجازی دست به دست می‌شد، از سوی آموزش و پرورش معلوم کرد دانش‌آموز مدرسه بُهرباغ شهرستان جم از توابع استان بوشهر با خط‌کش معلم سخت تنبیه شده است. کار به جایی رسید که مدیر آموزش و پرورش، اعضای انجمن اولیا و مربیان، مدیر آموزشگاه و معلم مورد نظر در منزل والدین دانش‌آموز حضور یافتند و از آنها دلجویی کردند.


این طور که روابط عمومی آموزش و پرورش بوشهر نقل کرده، خلیل نیکخواه، مدیر آموزش و پرورش جم با ابراز تأسف از اتفاق به وجود آمده، گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده، این دانش‌آموز با خط‌کش توسط معلم تنبیه شده است؛ با وجود این‌که اولیای دانش‌آموز هیچ‌گونه شکایتی در این زمینه ندارند، اما پرونده معلم خاطی به مراجع ذیصلاح فرستاده شده است.» به گفته او این‌که «تنبیه‌بدنی خط قرمز آموزش و پرورش محسوب می‌شود» بارها در جلسات، به صورت شفاهی و طی بخشنامه‌های مختلف به اطلاع فرهنگیان رسانده شده است و در صورت بروز چنین اتفاقاتی با افراد خاطی وفق مقررات انضباطی برخورد خواهد شد.


معلم دارابی دانش آموزش را با کمربند زد
تعطیلات نوروز که تمام شد، فضای مجازی اینترنتی پُر شد از تصاویری که نشان می‌داد در یکی از مدارس داراب، دانش‌آموزی را با کمربند تنبیه کرده‌اند. در این تصاویرآثار ضرب و جرح این معلم بر قسمت‌های مختلف بدن این دانش‌آموز به صورت کبودی‌های متعدد در دست، پا، سینه، شکم، سینه و صورت مشهود بود و در متن اولیه خبر این طور نوشته شده بود که «معلم یکی از مدارس داراب که از دست دانش‌آموزان کلاس خشمگین شده بود، در نخستین روز پس از تعطیلات با کمربند به جان دانش‌آموزان افتاد و یکی از آنها را به شدت مضروب کرده است.» ١٩ فروردین اما خبر رسید که خانواده این دانش‌آموز از مسئولان آموزش و پرورش داراب و مقامات قضائی درخواست کرده‌اند تا با معلم خاطی برخورد کرده و جلوی تکرار این گونه اعمال خشونت بار را در مدارس بگیرند و معلوم شد ماجرا واقعی است.

همان زمان حمیدرضا شعبانی، رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس در گفت‌وگو با تسنیم از پیگیری موضوع تنبیه‌ بدنی دانش‌آموز شهرستان داراب خبر داد:  «روز چهارشنبه پانزدهم فروردین‌ ٩٧ گزارشی مبنی بر وقوع یک مورد تنبیه‌بدنی دانش‌آموز کلاس هشتم دبیرستان متوسطه اول پسرانه شهید خایفی شهر داراب واصل شد. با توجه به گزارش اولیه مشخص شد که متاسفانه موضوع تنبیه‌بدنی این دانش‌آموز درست بوده و آثار کبودی روی برخی از قسمت‌های بدن این دانش‌آموز وجود دارد.» به گفته شعبانی با صحبت با این معلم، او از انجام این عمل ابراز پشیمانی کرده و علت آن را  ناتوانی از ‌کنترل خشم خود در برابر بی‌انضباطی، شلوغ‌کاری و سر و صدای دانش‌آموزان عنوان کرده است. از سوی دیگر هرچند اقداماتی برای دلجویی از اولیا و دانش‌آموز مضروب توسط خانواده این همکار و آموزش و پرورش داراب انجام شده، اما به‌طور قطع تنبیه بدنی تخلف به شمار می‌رود و این موضوع از طریق مراجع ذیصلاح مربوطه در این سازمان پیگیری خواهد شد.

بازار شایعه همیشه داغ است
«بر اساس ماده ٧٧ آیین‌نامه انضباطی مدارس، هرگونه تنبیه از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی فقط با هدف تنبیه ممنوع است.» البته خانواده‌ها می‌توانند در صورت وقوع موارد مشابه این  گونه خشونت‌ها به دفتر رسیدگی به شکایت مردمی اداره‌های آموزش و پرورش بروند و مسئولان منطقه هم موظفند که نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند. با این‌که رسانه‌ای شدن این ٥ مورد خشونت بدنی علیه دانش آموزان، به معنی این نیست که هر روز چنین اتفاقی در کلاس‌های درس رخ می‌دهد و ضرب و جرح دانش آموزان اتفاق شایعی در مدارس است، اما با بازنشر اخبار در فضای مجازی، بازار شایعه‌ها داغ است و تصاویر و خبرهای قبلی از تنبیه بدنی دانش آموزان با هر اتفاق جدید، به این موضوع دامن می‌زند. مثلا مهر امسال خبر تنبیه بدنی یک دانش‌آموز دختر  اهل شهرستان تکاب در زنگ تفریح درحالی بارها با تصویر یک شخص حقیقی بازنشر می‌شد که واقعیت نداشت.

یحیی علی پناه، مدیر آموزش و پرورش تکاب هم این خبر را تکذیب کرد. از سوی دیگر حساسیت به وقوع رفتارهای خشونت آمیز در مدارس باعث شده اعتماد والدین هم به کادر مدارس کمتر بشود.  ٢٥ آبان هم فرشاد حیاتی، رئیس آموزش و پرورش شهرستان سپیدان فارس خبر تنبیه بدنی یک دانش‌آموز این شهرستان به دست مدیر مدرسه که در فضای مجازی درحال نشر بود را تکذیب کرد. درحالی‌که در فضای مجازی مطلبی با عنوان «ضرب و شتم دانش‌آموز پایه ششم ابتدایی دبستان شهید حسینی روستای سربست سپیدان از سوی مدیر مدرسه» منتشر شده بود، بررسی تیم کارشناسی معلوم کرد که «این دانش‌آموز با همکلاسی‌های خود درگیر شده و پس از حضور در دفتر مدرسه و ارایه تذکرات انضباطی لازم به کلاس درس بازگشته است. او همان روز تا ساعت ٣٠:  ١٢ ظهر در مدرسه حضور داشت و بعد از بازگشت به منزل ساعت پایانی همان شب به دلیل احساس کسالت از سوی خانواده به بیمارستان مراجعه کرده و پس از انجام معاینه و انجام آزمایش‌های مختلف مشکل نگران کننده‌ای نداشته است، اما ولی دانش‌آموز در اقدامی عجولانه و در بدو ورود به بیمارستان با تصور این‌که فرزندش را عوامل مدرسه تنبیه بدنی کرده‌اند، با خوداظهاری صورتجلسه نیروی انتظامی را مبنی بر تنبیه بدنی فرزندش توسط مدیرمدرسه تکمیل کرده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha