یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰

ویروس هپاتیت B سالانه به مرگ حدود یک میلیون نفر از مردم جهان منجر می‌شود و سرطان یا سیروز کبدی بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد.

ویروسی که بیش از HIV قربانی می‌گیرد

سلامت نیوز: ویروس هپاتیت B سالانه به مرگ حدود یک میلیون نفر از مردم جهان منجر می‌شود و سرطان یا سیروز کبدی بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ویروس هپاتیت B (HBV) از طریق خون و ترشحات بدن منتشر می‌شود و به سلول‌های کبد آسیب می‌زند.

خطر کشندگیِ HBV نسبت به HIV کمتر است و در بسیاری از افراد آلوده به این ویروس، علائمی مشاهده نمی‌شود با این حال از آنجا که بیش از ۲۵۰ میلیون نفر به عفونت HBV مبتلا هستند یعنی رقمی بیش از هفت برابر مبتلایان به HIV ، نرخ تلفات جهانی آن قابل توجه است و ویروس خطرناکی محسوب می‌شود.

چندین نوع ویروس در بروز بیماری هپاتیت یا التهاب کبد نقش دارند اما نوع B وC آن بیشتر به مرگ بیمار منجر می‌شوند. در سال ۲۰۱۶ و طبق آخرین برآوردها تعداد مرگ و میرهای ناشی از هپاتیت ویروسی در سراسر جهان به ۱.۴ میلیون نفر افزایش یافته‌ است. این درحالیست که HBV از طریق واکسیناسیون در دوران کودکی قابل پیشگیری است و درمان آن با داروهای آنتی رتروویرال مورد استفاده برای مقابله با ویروس HIV ممکن است.

به گزارش نیچر، تمرکز اصلی برای مقابله با بحران فزاینده HBV در آفریقای سیاه است. دیگر مناطق پرخطر از قبیل وسترن پاسیفیک از سال‌ها قبل کودکان را در برابر این ویروس واکسینه کرده‌اند. در نتیجه، اگرچه حدود شش درصد از مردم این منطقه به این ویروس آلوده هستند بیشتر کودکان و نوجوانان در برابر آن مصون شده‌اند. اما برآوردها در آفریقای سیاه نشان می‌دهد در حال حاضر حدود شش درصد به این ویروس آلوده هستند و کمتر از یک دهم کودکان در برابر آن واکسینه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha