سلامت نیوز :پزشكان در یك آزمایش جدید دریافته‌اند كه داروهای ضد افسردگی برای سلامت قلب و عروق مضر هستند.

به گزارش ایسنا، این پزشكان با مطالعه روی چند نفر از دوقلوهای نظامی در آمریكا دریافتند كه مصرف داروهای ضد افسردگی می‌تواند سبب سفت شدن عروق سرخرگی شده و در نتیجه خطر بروز بیماری‌های قلبی و حتی سكته را تشدید كند.

دكتر امیت شاه، متخصص كاردیولوژی در دانشكده پزشكی دانشگاه ایموری تاكید كرد: اختلال روانی افسردگی ‌می‌تواند به تنهایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تشدید كند اما تاثیر مصرف زیاد داروهای ضد افسردگی در این زمینه مبحثی مستقل است به طوری كه خود این داروها نیز به طور جداگانه می‌توانند تاثیر نامطلوبی روی سلامت قلب و عروق داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دكتر شاه اظهار داشت: تاثیر داروهای ضد افسردگی روی عروق خونی می‌تواند ناشی از تغییرات در سروتونین باشد. سروتونین ماده شیمیایی است كه به سلول‌های مغزی كمك می‌كند با هم ارتباط بگیرند اما در عین حال می‌تواند در خارج از مغز نیز تاثیرات و عملكردهایی داشته باشد.

بنابراین گزارش، داروهای ضد افسردگی گروهی از داروها هستند كه برای درمان بیماران افسرده مورد استفاده قرار می‌گیرند به طوری كه وضعیت روحی بیشتر بیماران افسرده با استفاده از این داروها بهبود پیدا می‌كند. این گروه از داروها برخی از مواد شیمیایی را در مغز تغییر می‌دهند. این مواد شیمیایی انتقال دهنده‌های عصبی نامیده می‌شوند. مغز برای عملكرد طبیعی به این انتقال دهنده‌های عصبی نیاز دارد. داروهای ضد افسردگی با قرار دادن این انتقال دهنده‌های عصبی در دسترس مغز به بهبود حال بیماران افسرده كمك زیادی می‌كنند.

به گزارش ایسنا، داروهای ضد افسردگی مانند سایر داروها ممكن است عوارضی جانبی را در فرد مصرف كننده ایجاد كنند. البته همه افراد مصرف كننده به این عوارض جانبی مبتلا نمی‌شوند. هر نوع عارضه جانبی كه فرد به آن مبتلا می‌شود، بستگی به داروی انتخابی پزشک برای فرد افسرده دارد.

این مطالعه جدید از سوی دكتر شاه و دستیارانش تایید می‌كند كه داروهای ضد افسردگی عوارض منفی روی عروق خونی دارند. این یافته حاصل تحقیق و آزمایش روی 513 مرد دوقلوی میانسال است كه همگی در طول جنگ ویتنام در استخدام ارتش آمریكا بودند.

به گفته پزشكان، معمول‌ترین انواع داروهای ضدافسردگی شامل سه حلقه‌ای‌ها مانند ایمی پرامین، آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین، بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز مانند ترانیل سیپرومین و مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین مانند فلوکستین و فلووکسامین هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha