به گفته کارشناسان، دو مقوله حساسیت غذایی و حساسیت به غذا با یکدیگر متفاوت بوده و اگرچه حساسیت به غذا منجر به بروز مشکلات گوارشی می‌شود اما حساسیت غذایی بسیار خطرناک بوده و باید نسبت به آن هشیار بود.

حساسیت غذایی یا حساسیت به غذا؟

سلامت نیوز: به گفته کارشناسان، دو مقوله حساسیت غذایی و حساسیت به غذا با یکدیگر متفاوت بوده و اگرچه حساسیت به غذا منجر به بروز مشکلات گوارشی می‌شود اما حساسیت غذایی بسیار خطرناک بوده و باید نسبت به آن هشیار بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، طی دهه‌های گذشته، روش‌ها و متدهای مختلفی برای آزمایش حساسیت به غذا در گوشه و کنار جهان ابداع‌شده است اما به‌تازگی روش جدیدی برای آزمایش حساسیت به غذا ابداع‌شده است که بسیار ساده بوده و از طریق ایمیل نیز قابل‌دسترسی است. این روش سریع و ساده موجب شده است تا افراد بیشتری برای انجام آزمایش‌های حساسیت‌های غذایی راغب شده و مواد غذایی که می‌تواند موجب اختلال گوارشی در بدنشان شود را شناسایی کنند.

حساسیت به غذا و حساسیت یا آلرژی غذایی دو مقوله متفاوت از یکدیگر هستند.

حساسیت به غذا در مقابل حساسیت غذایی

 حساسیت به غذا و حساسیت یا آلرژی غذایی دو مقوله متفاوت از یکدیگر هستند. حساسیت غذایی شامل واکنش سیستم ایمنی بدن به یک ماده غذایی بوده و معمولاً نیازمند مداخله داروئی است و باید به‌طورجدی غذاهای مشکوک را در این حوزه موردنظر قرارداد. از سوی دیگر حساسیت به غذا شامل واکنش‌های سیستم گوارش به برخی مواد غذایی است که عموماً به شکل اختلالات گوارشی دیده می‌شوند. به همین علت، حساسیت‌ها به غذا باعث می‌شود شما انعطاف بیشتری برای رژیم غذایی خود داشته باشید درحالی‌که از غذاهای آلرژیک باید به‌طور کامل اجتناب شود. از سوی دیگر حساسیت به غذا دارای آستانه‌های مختلفی بوده و حتی اگر شما به برخی مواد غذایی حساس هستید، احتمالاً می‌توانید مقدار مشخصی از آن‌ها را بدون مواجهه با مشکل مصرف کنید.

معمولاً نشانه‌های حساسیت غذایی و حساسیت به غذاها مشابه یکدیگر بوده و به همین دلیل گاهی تشخیص این موارد بدون روش‌ها و آزمایش‌های تشخیص پزشکی، دشوار است. این نشانه‌ها معمولاً شامل مشکلات گوارشی از قبیل نفخ، دل‌آشوبه و حالت تهوع، اسهال و سردرد و خستگی و حتی بدخلقی است. حساسیت به مواد غذائی را می‌توان یکی از رایج‌ترین انواع حساسیت‌ها دانست که عموماً به موادی مانند انواع مغزها و به‌ویژه بادام‌زمینی، تخم‌مرغ، شیر و یا گندم رخ می‌دهد. این حساسیت‌ها می‌تواند منجر به واکنش غیرعادی سیستم ایمنی بدن شده و عوارضی مانند خارش برخی نقاط بدن، تورم، استفراغ و تنگی نفس را در پی داشته باشد.

کیت‌های آزمایشی

در بسیاری از مناطق دنیا شما می‌توانید به‌صورت آنلاین اقدام به خرید بسته‌های آزمایشی یا کیت‌های آزمایش حساسیت به مواد غذایی کرده و آن را در منزل دریافت کنید. شرکت‌های مختلف اقدام به استفاده از روش‌های مختلفی برای آزمایش این موضوع می‌کنند که از آن جمله می‌توان به مطالعه نمونه موی سر، نمونه‌گیری از خون و دی ان ای اشاره کرد. در گوشه و کنار جهان روش‌ها و آزمایش‌های مختلفی برای شناسایی حساسیت‌های غذایی و حساسیت به غذا وجود دارد که توصیه می‌کنیم در صورت داشتن موارد و سابقه این مشکل در خانواده خود، حتماً همه اعضا نسبت به انجام آن اقدام کنند چون گاهی موارد حساسیت به مواد غذایی مانند حساسیت به باقالا یا بادام‌زمینی می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیکی شود که مرگ مصرف‌کننده را در پی دارد.

 در حال حاضر عموماً به والدین توصیه می‌شود مواد غذائی دارای ریسک بالای حساسیت را در سنین کم به کودکان ارائه نداده و به همین دلیل موادی مانند بادام‌زمینی، ماهی و گندم در برنامه غذائی کودکان وجود ندارد. بررسی‌های پزشکان همچنین نشان‌دهنده این حقیقت است که حساسیت‌های غذائی و آلرژی‌های مختلف در کودکان طی دهه‌های اخیر افزایش زیادی پیداکرده است و این موضوع در حالی است که مراکز تهیه غذا در مدارس و بوفه‌های ارائه تغذیه کاملاً از این موضوع غافل بوده و در تهیه مواد غذائی ارائه‌شده به کودکان؛ نیازمندی‌های تغذیه‌ای آن‌ها را در نظر نمی‌گیرند.

پژوهشگران ایتالیائی در گزارشی که چندی پیش منتشر شد اعلام کردند که در بسیاری از کشورها ازجمله ایتالیا؛ فقدان پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی که به مسئولان مدارس اطلاعاتی درباره نحوه مواجهه و برخورد با حساسیت‌های غذائی و آلرژی‌های کودکان بدهد، یک معضل اساسی محسوب می‌شود. از سوی دیگر بحث مداخلات پزشکی در سلامت کودکان در محیط مدرسه نیز یکی از مسائل مناقشه برانگیزی است که هنوز راهکار قطعی برای آن اتخاذ نشده است.

در خاتمه لازم به توضیح است که پژوهش‌های پیشین محققان بریتانیایی منجر به شناسایی مهم‌ترین مواد غذایی حساسیت‌زا شده بود. پژوهشگران در این مطالعات سطح حساست زایی پنج ماده غذایی که دارای بیشترین حساسیت‌زایی در ده درصد مردم می‌شوند را شناسایی کردند. این پنج ماده غذایی عبارت‌اند از بادام‌زمینی، فندق، کرفس، ماهی و میگو.

منبع: foodnetwork

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha