سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت بودجه‌ای وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در لایحه بودجه ۹۸، در عین حال بر لزوم هدفمندکردن یارانه‌ها با اولویت سلامت تاکید کرد و گفت: در شرایطی که فشار مالی متوجه مردم شده، یکی از بهترین راه‌های حمایتی، انتقال منابع و بودجه بیشتر به حوزه سلامت و هدفمند کردن یارانه‌های موجود با اولویت حوزه سلامت است.

وضعیت بودجه‌ ۹۸ وزارت بهداشت و لزوم هدفمندی یارانه‌ها با اولویت "سلامت"

سلامت نیوز: سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت بودجه‌ای وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در لایحه بودجه ۹۸، در عین حال بر لزوم هدفمندکردن یارانه‌ها با اولویت سلامت تاکید کرد و گفت: در شرایطی که فشار مالی متوجه مردم شده، یکی از بهترین راه‌های حمایتی، انتقال منابع و بودجه بیشتر به حوزه سلامت و هدفمند کردن یارانه‌های موجود با اولویت حوزه سلامت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری این هفته خود گفت: یک خبر بسیار خوب این است که طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت و بر اساس اطلاعات ۱۷۵ کشور جهان که سه روز پیش اعلام شده است، بر اساس اقدامات ۱۵ سال گذشته دولت،  سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای کاهش تصادفات و میزان جراحت و مرگ و میر حاصل از آن، ایران از هشتمین کشور دنیا با آمار بالای میزان مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی به جایگاه ۵۳ در رتبه بندی بین‌المللی حوادث ترافیکی رسیده است که این خود موفقیت بسیار بزرگ و درخشانی است.

ارتقای ۴۵ پله‌ای ایران در کاهش مصدومیت و مرگ و میر ناشی از تصادفات

وی افزود: بر اساس این گزارش میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایران ۲۰.۵ نفر به ازای هر یک ۱۰۰هزار نفر جمعیت است. ارتقا جایگاه ایران به میزان ۴۵ رتبه (از رتبه ۸ به رتبه ۵۳ ) هم حاصل کاهش مرگ و میر و هم حاصل پیگیری‌های وزارت بهداشت و ارسال مستندات مورد تایید سازمان جهانی بهداشت است. 

وی افزود: بر اساس گزارش اول بین‌المللی، وضعیت ایمنی راه‌ها و میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی کشور (۳۵.۸ به ازای ‌هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت)،  ایران بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از این حودث را داشت. در گزارش‌های دو وسوم این ارقام ۳۴.۱ و ۳۲.۲ به ازای ‌هر ۱۰۰هزار نفر بوده و کشور رتبه پنجم و هشتم از لحاظ بالا بودن مرگ و میر حوادث ترافیکی در دنیا را داشته است. اما در گزارش چهارم و آخر که مربوط به سال ۲۰۱۸ است، میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی در ایران ۲۰.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و جایگاه ۵۳ است. البته همین جا بیان می‌کنم که این پیشرفت کافی نیست و خصوصا با افزایش کمی که در میزان مرگ و میر ناشی از حوادث در سال اخیر داشتیم، ضمن تثبیت دستاوردها باید اقدامات متعدد دیگری در این زمینه انجام دهیم. 

تذکر دوباره نسبت به افزایش قیمت شیر و لبنیات

کاهش ۳.۹درصدی مصرف شیر و لبنیات در تهران

حریرچی با بیان اینکه مجددا مکلف هستم که در مورد مصرف شیر و لبنیات و افزایش شدید قیمت آنها تذکر دهم، گفت: در شش ماه گذشته مصرف شیر و لبنیات در تهران ۳.۹ درصد کاهش داشته است که گرچه در سطوح معنی‌دار و قابل توجه نیست، ولی با توجه به این که میزان مصرف قبلی و معمول شیر و لبنیات در کشور کمتر از مقدار توصیه شده و مورد نیاز است، این کاهش هم هشدار دهنده است. امیدوارم تصمیم اخیر کاهش قیمت شیر و لبنیات عملیاتی شده و نیز شاهد کاهش قیمت بیشتر باشیم. هم چنین از خانواده‌ها مجددا درخواست افزایش اولویت مصرف شیر و نیز جایگزینی شیر و لبنیات با غذاهای چرب و شور دارم. 

کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت

وی عنوان کرد: یک خبر بسیار مهم و خوب دیگر کاهش هزینه‌های فقرزای سلامت است. هزینه‌های فقرزای سلامت از ۰.۸% درصد در سال ۹۳ به ۰.۷۱% در سال ۹۴ و ۰.۶% در سال ۹۵ رسیده است. این بدین معنی است که ۱۶۲ هزار نفر کمتر دچار هزینه‌های فقرزا شده‌اند. هزینه فقرزا در حوزه سلامت به معنی پرداختی از جیب مردم به خاطر بیماری در حدی است که خانوار دچار فقر و سقوط زیر خط فقر شود. پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت یعنی هرگونه پرداختی که هنگام ارائه خدمات درمانی و دارویی از افراد دریافت می‌شود که ناکارآمدترین و ناعادلانه‌ترین روش تامین هزینه‌ها در حوزه سلامت است و موجب افزایش فقر، فشار مالی به مردم، تاخیر مراجعه و تاخیر در دریافت درمان و نیز بی‌اعتمادی به بیمه‌ها می‌شود.

حریرچی افزود: کاهش پرداختی از جیب مردم از سطح متوسط ۵۴ درصدی پنج سال قبل از طرح تحول و حتی ۵۸ درصدی در سال ۸۹ به ۳۸ و ۳۷ درصد در سال ۹۳ و ۹۴، باعث شد تا مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه ششم هدف مورد انتظار برنامه را از کمتر از ۳۰درصد برنامه چهارم و پنجم به کمتر از ۲۵درصد کاهش دهد. در سال ۹۵ پرداختی از جیب به ۳۵ درصد رسیده است و هنوز برای رسیدن به هدف زیر ۲۵ درصد مورد نظر دولت و مجلس، اقدامات متعددی شامل افزایش نقش بیمه‌ها در پوشش خدمات درمانی،  پوشش همه مردم با بیمه خدمات درمانی و حذف یا به حداقل رساندن رابطه مالی بیمار با ارائه کنندگان خدمات درمانی مورد نیاز است.

حریرچی افزود: در همین زمینه تجربه جهانی در مورد بحران‌های مالی کشورها و تجربه سال ۹۱ کشور ما که با افزایش شدید تورم و کاهش قدرت خرید خانوارها همراه بود، به وضوح نشان می‌دهد که در شرایط تورمی مشابه وضعیت فعلی، خانواده‌های با درآمد ثابت و خانواده‌های با درآمد متوسط و پایین به دلیل محدودیت‌های مالی مجبور می‌شوند که درآمد خود را منتقل به هزینه‌های بسیار ضروری نظیر خوراک و مسکن کنند و از دیگر هزینه‌های ضروری خود مثل بهداشت و درمان و آموزش کم کنند.

لزوم هدفمندکردن یارانه‌ها با اولویت سلامت

وی افزود: در این شرایط طبق مستندات علمی باید دولت و بیمه‌ها حمایت خود را از مردم با افزایش تعداد افراد تحت پوشش و افزایش میزان حمایت مالی از بیمه شدگان زیاد کنند. در این شرایط که فشار مالی متوجه مردم شده است، یکی از بهترین راه‌های حمایت از مردم، انتقال منابع و بودجه بیشتر به حوزه سلامت و هدفمند کردن یارانه‌های موجود با اولویت حوزه سلامت است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره نشانگرهای تغذیه‌ای روی محصولات غذایی گفت: ۹۰ درصد محصولات بسته بندی دارای برچسب تغذیه‌ای هستند که میزان انرژی، میزان نمک، چربی، اسیدهای چرب و قند موجود را نشان می‌دهد.  اگر این برچسب سبز باشد یعنی مصرف آن مجاز و مطلوب است و اگر قرمز رنگ باشد، مصرف آن مضر است و باید تا حد امکان مصرف نشود و رنگ نارنجی در آن مابین دو رنگ سبز و قرمز است. 

بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۸ چقدر است؟

حریرچی درباره لایحه بودجه ٩٨ نیز گفت: در ابتدا باید یک سوءتفاهم را حل کنم و آن این است که برخی سایت‌ها نوشتند بودجه سال بعد وزارت بهداشت ٣۵هزار میلیارد تومان است، در صورتی که ٣۵هزار میلیارد تومان کل اعتبارات وزارت بهداشت است که از این مبلغ حدود ٢٢هزار میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌هاست که حقوق حدود ۴۶٠هزار نفر، هزینه امور جاری بهداشت، هزینه امور جاری بیمارستان‌ها و ... را در برمی‌گیرد. 

بودجه بیمه سلامت یک بار برای همیشه اصلاح شود

وی در ادامه درباره بودجه بیمه سلامت نیز گفت: سازمان بیمه سلامت که از سال ٧۴ تاسیس شد، در بسیاری از سال‌ها بودجه آن به صورت خطی داده شده است، یعنی هرساله نسبت به سال قبل چند درصدی افزایش بودجه داشته است. اقدام مهمی که مجلس و دولت در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه انجام دادند این است که بودجه سازمان بیمه سلامت را بر مبنای حق بیمه تنظیم کرده‌اند.  طبق قانون ما مکلفیم که هر فردی که در سازمان بیمه سلامت، بیمه است، حق بیمه برایش پرداخت شود. برای مثال برای کارکنان دولت یک بخش را دولت بخشی را دستگاه و مابقی را خودشان پرداخت می‌کنند. روش پرداخت برای کارکنان دولت صحیح ‌ترین روش پرداخت است و طبق قانون باید ٧درصد حداقل حقوق مصوب قانون کار پرداخت شود.

وی افزود: قبلا در قانون برنامه ششم تحولات بسیار خوبی انجام شده که در این برنامه حدود ۵ درصد و دو سال گذشته ۶ درصد بوده و در قانون برنامه قبلی دو برابر حداقل دریافتی سقف داشته است که موجب ناعادلانه بودن و کم شدن دریافتی می‌شد. متاسفانه بودجه سازمان بیمه سلامت در سال‌های گذشته بر این مبنا محاسبه و پرداخت نشده است، در نتیجه ما هر سال با کسری قابل توجه سازمان بیمه سلامت در ٢٠ سال گذشته روبرو شدیم که برای جبران برخی سال‌ها از اوراق و برخی سال ها از صندوق ذخیره ارزی کمک گرفته شده است. پیشنهاد ما این است یک بار برای همیشه این موضوع حل شود و بودجه بیمه سلامت طبق قانون و به میزان کافی پرداخت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha