دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 259932

یک متخصص ارتوپد درخصوص آسیب های رباط پا در زانو و مچ پا و نحوه درمان و مراقبت نکات لازم را ارایه کرد.

نسخه درمانی آسیب های رباط پا را بدانید

سلامت نیوز:  یک متخصص ارتوپد درخصوص آسیب های رباط پا در زانو و مچ پا و نحوه درمان و مراقبت نکات لازم را ارایه کرد.


به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمد فکور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه کشیدگی رباط شامل سه نوع خفیف، متوسط و شدید است بیان کرد: در مورد مچ پا درمان کشیدگی درجه شدید که پارگی رباط را شامل می شود جراحی و یا بی حرکتی طولانی مدت است.
وی افزود: در مورد کشیدگی خفیف و متوسط در زمان پیچش پا، فرد قادر به راه رفتن با کمی درد و یا لنگ زدن است اما احساس ناپایداری نمی کند و تورم و خون مردگی ایجاد می شود که در افراد مسن شدید تر است.
فکور ادامه داد: برای بهبود کشیدگی خفیف استفاده از بانداژ، کیسه یخ، گذاشتن بالش در زیر پا، استراحت کافی و مصرف داروهای ضد التهاب یا مسکن توصیه می شود.
این متخصص ارتوپد بیان کرد: در موارد متوسط بهتر است از مچ بند، آتل پیش ساخته یا گچی استفاده کند و نیاز به بی حرکتی نسبی دارد و دردها در طول سه تا پنج روز کاهش می یابد.
وی گفت: افراد آسیب دیده باید انگشتان پای خود را مرتب تکان دهند که برای جلوگیری از لخته شدن خون در پا به ویژه در افراد چاق، با سن بالا، دارای بیماری های قلبی و عروقی، واریس پیشرفته و با سابقه لخته خون در ساق پا و یا باردار صدق می کند.
فکور اضافه کرد: افراد با خطرپذیری شدید با بی حرکتی طولانی مدت باید داروی ضد انعقادی نیز مصرف کنند.
این متخصص ارتوپد بیان کرد: در مورد کشیدگی رباط زانو نیز فرد آسیب دیده در مرحله حاد باید بی حرکت باشد و با آتل بستن پا را از قلب بالاتر بگذارد و کیسه یخ و داروی مسکن استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه اگر پارگی ها کوچک و زانو پایدار باشد شانس بهبود و جوش خوردن وجود دارد افزود: برای رباط های صلیبی قدامی، خلفی و طرفی خارجی با بی حرکتی، احتمال جوش خوردن کمتر است و بیشتر در مورد رباط داخلی صدق می کند.
فکور گفت: در افراد آسیب دیده با فعالیت زیاد مانند ورزشکاران، پارگی شدید باید تعیین تکلیف و ترمیم شود اما افراد آسیب دیده که سطح فعالیت کمتری دارند و یا مسن هستند می توانند با درمان غیر جراحی شامل استراحت ، یخ درمانی ، بانداژ یا آتل مشکل را حل کنند و با فعالیت تمرینی و تقویت عضلات به ویژه عضله چهار سران برای فعالیت متوسط و معمولی مشکلی ندارند.
این متخصص ارتوپد افزود: عضله ساق پا بیشتر از سه هفته نباید در بی حرکتی مطلق باقی بماند چون ممکن است بخشی از قدرت برای همیشه از بین برود و با بازتوانی نیز بهبود نیابد.
وی ادامه داد: شایع ترین پارگی رباط در زانو رباط صلیبی قدامی است که به دنبال صدمات ورزشی ایجاد می شود و در مردها شایع تر است اما به تازگی چون زنان نیز در سطح مردان فعالیت می کنند و به دلیل هورمون استروژن شلی مفصلی بیشتری دارند در نتیجه تقریبا پارگی رباط در زنان رو به افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha