استاد دانشگاه تهران با انتقاد از کلید خوردن طرح گردشگری آشوراده، گفت: این طرح جز انگیزه‌های اقتصادی هیچ توجیهی ندارد و برای محیط زیست مخرب است.

اجرای طرح مخرب گردشگری آشوراده توجیهی جز انگیزه‌ اقتصادی ندارد

سلامت نیوز: استاد دانشگاه تهران با انتقاد از کلید خوردن طرح گردشگری آشوراده، گفت: این طرح جز انگیزه‌های اقتصادی هیچ توجیهی ندارد و برای محیط زیست مخرب است.

به گزارش سلامت نیوز، حسین آخانی در گفتگو با آنا با انتقاد از کلید خوردن طرح گردشگری در آشوراده اظهار کرد: وقتی منطقه‌ای که بیش از نیم قرن سابقه حافظت دارد در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد تا برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای گردشگری آن صورت گیرد سازمان محیط زیست باید نسبت به دلایل اجرای چنین طرحی پاسخگو باشد.

این استاد زیست‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: متأسفانه پیشینه حضور انسان در طبیعت نشان می‌دهد، در هر طبیعتی انسان به عنوان گردشگر قدم نهاده است مشکلات بسیاری از جمله ایجاد زباله، تخریب و ویرانی در محیط زیست و طبیعت را به همراه داشته است. بر همین اساس گردشگری در مناطق حفاظت شده و طبیعی نیازی به سرمایه‌گذار ندارد، به طوری که پیش از این نیز اشتغال مردم در منطقه آشوراده و سطحی از گردشگری در این منطقه در حال انجام بود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از حدود ۱۶ سال پیش تاکنون مقامات استانی برای اجرای چنین طرحی در پیش گرفتند، جز انگیزه‌های اقتصادی هیچ توجیهی ندارد و باید بدانیم که انگیزه‌های اقتصادی نیز همیشه با تخریب محیط زیست همراه است.

این پژوهشگر یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون هیچ قدرتی برای جلوگیری از تخریب در هیچ قسمتی از ایران نشان نداده و هم اکنون هم این سازمان نخواهد توانست در برابر فشارهای آشوراده مقاومت کند.

آخانی با اشاره به ابراز نگرانی‌ها و هشدارهای فعالان محیط زیست نسبت به طرح گردشگری در آشوراده نیز گفت: همان طور که همه فعالان اشاره کردند عاقبت آشوراده هم مانند سایر مناطق ایران خواهد بود و در نهایت ویرانه‌ای تحویل مردم ایران خواهند داد.

وی با رد احتمالات مبنی بر اشتغال‌زایی طرح گردشگری آشوراده برای بومیان منطقه اظهار کرد: قبلاً آشوراده برای مردم بومی منطقه اشتغال‌زایی کرده بود و نیازی به اجرای این طرح نبود و حتی به نظر می‌رسد اشتغالی که پیش از این در منطقه ایجاد شده بود نیز با ورود این سرمایه‌گذار (سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان گلستان) از بین خواهد رفت.

آخانی به برخی از آسیب‌های محیط زیستی طرح گردشگری آشوراده اشاره و بیان کرد: کل سواحل جنوب خزر به دلیل ساخت‌وساز ویلا، زمین‌های کشاورزی و صنعت نابود شده و فقط بخش کوچکی به نام میانکاله را در جنوب خزر داشتیم که وقتی حجم بسیار زیادی سازه و انسان به این منطقه وارد شود نیز منجر به برهم خوردن امنیت پرندگان خواهد شد.

وی اضافه کرد: با ورود تعداد زیادی گردشگر به این منطقه شاهد برهم خوردن و نابودی پوشش گیاهی منطقه و ایجاد آلودگی‌های آب و خاک و به ویژه ایجاد آلودگی‌های ناشی از پساب‌های صنعتی و خانگی و زباله‌های بسیار در این محدوده خواهیم بود در حالی که قبلاً این گوشه دریای خزر امنیت نسبی برای پرندگان مهاجر داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha