دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 259939

اجساد موجود در سالن های تشریح دانشگاه های علوم پزشکی، اجسادی معمولی نیستند، صاحبان این کالبدها پیش از مرگ خواسته اند تا وقف شوند، البته تعداد آنان از انگشت شمار کمتر است.

اجساد نایاب!

سلامت نیوز: اجساد موجود در سالن های تشریح دانشگاه های علوم پزشکی، اجسادی معمولی نیستند، صاحبان این کالبدها پیش از مرگ خواسته اند تا وقف شوند، البته تعداد آنان از انگشت شمار کمتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، آنها نه مومیایی هستند و نه در این فکر بوده اند که شاید زمانی بشر به این دانش دست پیدا کند که بتواند در کالبد آنان جانی دوباره بدمد.
آخرین آنها در کردستان، دکتر غلامرضا قائمی بود، دانش آموخته فرنگ، اما برای خدمت به زداگاهش برگشت و وصیت کرد، جسدش بعد از مرگ به سالن تشریح دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اهدا شود.
دانشجویان دانشکده پزشکی این دانشگاه هفت سال بر بالین جسد دکتر قائمی و با استفاده از آن مفاهیم پایه و اساسی علم شریف طب را آموختند و سرانجام 10 آبان 97 باقی مانده پیکر پاکش در زادگاهش بیجار به خاک سپرده شد.

** آناتومی و چالشی به نام جسد
یکی از دانشجویان علوم پزشکی کردستان می‌گوید: دانشجویان رشته آناتومی با مشکل جدی کمبود جسد مواجه اند و حتی گاهی فرصتی برای نگاه به جسد هم پیدا نمی کنیم.
معین ،تازه فارغ التحصیل شده و نقش جسد تازه در آموزش درس آناتومی را بسیار مهم ارزیابی می کند.
او می گوید: کار با جسد تازه نسبت به اجساد کهنه و مولاژ تفاوت زیادی دارد و آموزش با جسد تازه تاثیر و تفاوت زیادی با شیوه کنونی آموزش درس آناتومی دارد.
همه دانشجویان کمبود جسد را مانع مهمی برای درست آموختن می دانند و بیشتر آنان می گویند بعد از مرگ جسد خود را به دانشگاه اهدا می کنیم تا آیندگان مشکلات ما را نداشته باشند.

** جسد کم است
چند دهه از نامنویسی برای اهدای عضو می گذرد، اما در زمینه اهدا جسد هنوز با مشکل مواجه هستیم.
اگر چه اهدای عضو طرفداران زیادی دارد اما اهدای بدن پس از مرگ، برای تشریح درس آناتومی دانشجویان پزشکی هنوز نیازمند فرهنگسازی است.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید: جسد نقش مهمی برای دانشجویان رشته پزشکی دارد و از نظر آموزشی بسیار ضروری است اما در تهیه جسد همه دانشگاه ها از نظر قانونی و حقوقی مشکل دارند.
محمدجعفر رضایی با بیان اینکه تلاش ما هموازه بر تهیه جسد از طریق پزشکی قانونی بوده است، اظهار داشت: در این زمینه موفق نبوده ایم.
وی درباره اهدای جسد هم می گوید: بحثی در زمینه اهدای جسد به صورت نظام مند و قانونی مطرح است که افراد به صورت داوطلبانه فرم هایی را پر کنند و داوطلب اهدا جسد شوند.
رضایی درباره استقبال کردستانی ها از این طرح گفت: یکی - دو نفری در این باره صحبت کردند ولی زیاد جدی نبود و از سال 90 تنها یک نفر جسد خود را اهدا کرد و آن هم دکتر غلامرضا قائمی بود.

** اهدای عضو مقبول تر از اهدای جسد
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان عقیده دارد که اهدای جسد در استان زیاد باب نیست و فرهنگسازی لازم در این باره صورت نگرفته البته مردم هنوز به اهدای عضو بیشتر از جسد راغب هستند.
رضایی می گوید: قدمت زیاد اجساد تشریح شده یکی از مشکلات دانشجویان پزشکی است و در حال حاضر در دانشگاه کردستان جسد نیست و مکاتباتی انجام گرفته تا ظرف 2 ماه آینده 2 جسد از دانشگاه تهران برای مان ارسال شود.
در حال حاضر دانشگاه های متولی با مجوز لازم اجساد مجهول الهویه را از پزشکی قانونی تحویل می گیرند تا برای انجام فعالیت های پزشکی و علمی مورد استفاده قرار گیرند.

** جسد بزرگترین کتاب خلقت
مدیر گروه آناتومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید: بزرگترین کتاب برای دانشجویان پزشکی، بدن انسان است و آنچه در خلقت انسان و اجزای آن می بینیم اصلا قابل مقایسه با مولاژ نیست و آنچه که دانشجو بر روی جسد می بیند با هزاران کتاب نمی تواند بیاموزد.
مرتضی ابوذری پور که حدود 15 سال است در این رشته مشغول به کار است، تاکید دارد که تهیه جسد غیر مسلمان از دیگر کشورها اصلا مقدور نیست و این اجساد اگر از طریق دانشگاه های داخلی هم تهیه شود، حدود 80 تا 90 میلیون تومان هزینه بر می دارد.
اهدای جسد به سالن تشریح بُعد شرعی دارد و تنها برخی از مراجع عظام تقلید، اهدای جسد را به سالن های تشریح تا حدودی جایز دانسته اند، مشروط بر اینکه جسد غیر مسلمان به قدر کفایت وجود نداشته باشد و حیات یک مسلمان وابسته به تشریح باشد، یعنی اگر برای زندگی یک فرد زنده تشریح لازم است، تشریح جسد مسلمان را جایز دانسته‌اند.
مدیر گروه آناتومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره تعداد اجساد اهدایی هم می گوید: تنها یک جسد اهدایی داشتیم که دانشجویان حدود هفت سال بر روی آن کار کردند در حالیکه حداکثر زمانی که می شود از یک جسد برای تشریح استفاده کرد، یکسال است.

** از خود شناسی تا خداشناسی
ابوذری پور با اشاره به اینکه احترام به جسد مسلمان در فرهنگ ما جایگاه خاصی دارد، گفت: از بدو ورود دانشجویان به سالن تشریح از آنان در خواست می‌شود، احترام ویژه‌ای برای اجساد قائل شده و فاتحه‌ بخوانند.
وی یادآور شد: اهدا کنندگان جسد کار بسیار بزرگی انجام می دهند و برای همین همواره مورد ادب و احترام اساتید و دانشجویان هستند و با پایان کار تشریح، جسد آنان با احترام خاصی کفن و دفن می شود.
مدیر گروه آناتومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: بسیاری از دانشجویان با دیدن جزییات و ظرایف خلقت آدمی، از خودشناسی به خداشناسی می رسند و این یکی از بزرگترین درس هایی است که فرا می گیرند.

** فرهنگ سازی نیازمند مشارکت رسانه ها
بر اساس استاندارد جهانی هر چهار یا 6 دانشجو باید بر روی یک جسد مطالعه کنند که این اتفاق تنها در دانشگاه‌های علوم پزشکی پیشرفته عملی می شود.
در دانشگاه های پزشکی کشور ما بویژه استان کردستان هنوز تا استانداردها فاصله زیادی داریم که مهمترین راه کاهش آن، افزایش تعداد اجساد برای اتاق های تشریح است تا دانشجویان پیش از مواجهه با بیمار، تمرین و مهارت کافی را برای طبابت کسب کرده‌ باشند.
اهدای جسد به سالن‌های تشریح دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر اقدام های قانونی و حقوقی نیازمند فرهنگ‌سازی است و بخشی از این فرهنگسازی بر عهده ما رسانه هاست چیزی که دانشجویان پزشکی از ما انتظار دارند.
اگر هر فردی به این فکر کند که کالبدش پس از مرگ می‌تواند وسیله‌ای برای توسعه دانش پزشکی و نجات جان میلیو‌ن‌ها انسان‌ باشد، راحت تر می تواند با موضوع اهدای جسد پس از مرگ به این مراکز کنار آید.
اهدای جسد موجب می شود تا دانشجوی پزشکی پس از فراغت از تحصیل، هنگامی که شروع به طبابت و درمان انسان ها می کند، با اطمینان بیشتری اقدام کند، چون از کالبد انسان شناخت کافی دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha