خشکی و ترک پوست در ماه‌های سرد سال بسیار معمول است اما آیا در مورد برف‌کوری و چین و چروک مربوط به زمستان چیزی شنیده‌اید؟ با ما همراه باشید...

15 اتفاقی که در زمستان در بدن می‌افتد

سلامت نیوز: خشکی و ترک پوست در ماه‌های سرد سال بسیار معمول است اما آیا در مورد برف‌کوری و چین و چروک مربوط به زمستان چیزی شنیده‌اید؟ با ما همراه باشید...

1. زبانتان اضافه‌کاری می‌کند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، تر کردن بیش از حد لب‌ها با زبان، عادت غریزی است که با وزش بادهای خشک و سردتر شدن هوا، که احساس خشکی به لب‌ها می‌دهد، دیده می‌شود. اما این کار، لب‌ها را مرطوب نگه نمی‌دارد. اول اینکه بزاق به سرعت خشک می‌شود و شما را وادار به تکرار این عمل می‌نماید، دوم اینکه بزاق آنزیم‌هایی دارد که بخار نشده و به پوست نمی‌چسبند و تنها لب‌های لطیف را زبرتر می‌کنند. در بعضی موارد، کودکانی دیده می‌شوند که لب‌هایشان را بیش از حد با زبانشان تر می‌کنند و لایه رویی آن‌ها را از بین می‌برند. بهتر است به جای این کار، از مرطوب‌کننده‌های لب استفاده کنید و آن را همیشه با خود در جیب لباستان به همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌شود در طول روز یک تا سه بار آن‌هم از نوع مطمئن این مرطوب‌کننده‌ها استفاده نمایید.
بیشتر بخوانید


2. دچار دندان‌ درد می‌شوید
اگر دندان‌های حساسی دارید، می‌دانید که نوشیدن یک نوشیدنی سرد می‌تواند چه دردی را به دندانتان تحمیل کند؛ اما این نوع درد دندان، می‌تواند توسط هوای سرد نیز خود را نشان دهد، به خصوص اگر دچار شکستگی دندانی، ساییدگی در بخشی از دندان ناشی از پر کردن آن، ساییدگی تاج و پل دندانی، ریشه‌های حساس و یا مشکلات لثه مانند بیماری پریودنتال باشید.
در حالی که هوای سرد به خودی ‌خود به لثه و یا دندان‌هایتان آسیب نمی‌رساند و تنها دردی ناراحت‌کننده را ایجاد خواهد کرد، برای اطلاع از دلیل بروز این درد و درمان آن بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

3. قند خونتان بالا می‌رود
بیماران مبتلا به دیابت باید در هنگام مواجه شدن با شرایط آب و هوایی بسیار سخت یعنی گرمای شدید و یا سرمای شدید، از خود مراقبت کنند. سرما و یا گرمای زیاد بدن شما را تحریک می‌کند تا هورمون استرس مانند کورتیزول را آزاد کند و این می‌تواند به مقاومت بدن در برابر انسولین ختم شود. به ویژه افراد دیابتی باید به آرامی خود را در معرض چنین هوایی قرار دهند و از ماندن طولانی مدت در چنین شرایطی اجتناب کنند و بیش از همیشه قند خونشان را چک کنند تا مطمئن شوند بیماری‌شان تحت کنترل است.

4. بدنتان چربی بیشتری تولید می‌کند
همه ما مقدار زیادی چربی سفید داریم که نوعی توده‌ای است که در جایی از بدن قرار گرفته و احساس بدی به ما می‌دهد. اما نوع دیگری از چربی نیز وجود دارد که به آن چربی قهوه‌ای می‌گویند که نوعی فعال است. این چربی کالری را می‌سوزاند و وقتی هوا سرد است بدن را گرم نگه می‌دارد. سطح چربی قهوه‌ای بدن ما می‌تواند در زمستان افزایش یابد، شما می‌توانید سطح این نوعی چربی را با تمرینات ورزشی در دمای پایین‌تر بالا ببرید. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حفظ ملاتونین در سطح بالا با داشتن خواب خوب و دوری از قرار گرفتن در معرض نور آبی در شب، نیز سطح چربی قهوه‌ای بدن را افزایش خواهد داد. یک ترفند دیگر، خوردن سیب همراه با پوست است: تحقیقات نشان می‌دهد که اسیداورسولیک موجود در پوست این میوه، میزان چربی قهوه‌ای را زیاد می‌کند.

5. می‌توانید کالری بیشتری بسوزانید
ممکن است شنیده باشید که فعالیت کردن در سرما می‌تواند باعث افزایش سوختن کالری شود. درست است؛ در فصل سرد، بدن شما باید برای حفظ دمای بدن سخت‌تر کار کند و هنگامی که بدن شما به سختی تلاش می‌کند، متابولیسم بدن نیز افزایش پیدا خواهد کرد، اما بیش از حد هیجان زده نشوید: اگر به اندازه کافی در هنگام تمرینات دچار تعریق نشوید، سایز کمرتان تغییر زیادی نخواهد کرد. این سرما نیست که در این شرایط شما را لاغر می‌کند بلکه تلاش زیاد است که موجب از دست دادن کالری اضافی بدنتان خواهد شد.

6. بدنتان خشک می‌شود
همه ما یادمان می‌ماند که در فصل گرم مایعات زیادی بنوشیم، اما باید بدانیم که در ماه‌های خشک زمستان نیز نوشیدن به اندازه مایعات به همان اندازه، و بلکه بیشتر، دارای اهمیت است. اغلب افراد در این فصل، به اندازه کافی به بدن آب نمی‌رسانند، شاید به این علت که در این ماه‌ها به اندازه ماه‌های گرم و مرطوب سال، احساس تشنگی نمی‌کنند. اما در واقع در طول ماه‌های زمستان، موارد کمبود آب افزایش می‌یابد، زیرا پاسخ تشنگی بدن کاهش پیدا می‌کند. عرق نیز در ماه‌های سردتر سریع‌تر تبخیر می‌شود که ما را فریب می‌دهد و گمان می‌کنیم بدنمان آبی از دست نداده است.

7. مستعد ابتلا به میگرن‌های بیشتری می‌شوید
در فصل سرما، کاهش نور آفتاب موجب کاهش توانایی بدن در تولید ویتامین D خواهد شد. برای افرادی که به بیماری میگرنی حساس هستند، ویتامین D کم می‌تواند یک عامل باشد. شرایط آب و هوایی خشک‌تر زمستان که منجر به کم آبی می‌شود نیز می‌تواند خطر ابتلا به میگرن را افزایش دهد. عامل دیگر تغییرات چشمگیر درجه حرارت، زمانی است که شما از یک محیط سرد خارجی وارد محیط گرم‌تر می‌شوید.

8. ماهیچه‌هایتان سفت‌تر می‌شود
یکی از دلایلی که عضلات در فصول گرم سال راحت‌تر فعالیت می‌کنند این است که زودتر گرم می‌شوند. اما در زمستان ماهیچه‌ها سرد و سفت می‌شوند و برای انجام همان فعالیت‌هایی که در تابستان انجام می‌دادید باید بیشتر تلاش کنید. اگر در آب و هوای سرد بدون آماده‌سازی مناسب و کشش عضلات فعالیت را آغاز کنید، به دلیل کاهش خون‌رسانی به عضلات، زمان زیادی برای التیام ماهیچه‌ها نیاز خواهید داشت.

9. بیماری آرتریت تشدید می‌شود
آب و هوای سرد و شدت آرتریت با هم ارتباط مستقیمی دارند؛ اما این دمای سرد نیست که درد آرتریت را افزایش می‌دهد. باور کنید یا نه، دلیل احساس تشدید درد بیماران آرتریتی در زمستان، ناشی از سرما نیست ولی ناشی از تغییر فشار است.
اغلب در زمستان ما شاهد طوفان و سیستم‌های مختلف هوایی با فرکانس بیشتر هستیم. هنگامی که این طوفان عبور می‌کند، فشار جوی را تغییر می‌دهد که می‌تواند توسط برخی بیماران دچار آرتروز احساس شود.
استفاده از دستکش‌های گرم، نمی‌تواند در همان لحظه درد ناشی از آرتریت را کاهش دهد اما افزایش تدریجی دامنه حرکت و جنبش می‌تواند کمک‌کننده باشد.

10. تماشای مسابقات در فضای باز می‌تواند خطرناک باشد
تماشای بازی فوتبال یا هر مسابقه دیگری در هوای سرد ممکن است دردناک باشد. وقتی هوا سرد است، ماهیچه‌ها سریع‌تر گرما را از دست می‌دهند و موجب می‌شود تمام ماهیچه‌ها منقبض و سفت شوند. این مسئله می‌تواند جنبش بدن و میزان حرکت فرد را محدود کرده و عصب‌های منطقه را متراکم سازد.

11. ممکن است دچار چین‌وچروک‌های زمستانی شوید
تغییرات زمستانی مانند کاهش رطوبت، کاهش گردش خون، کاهش تجدید سلولی، قرار گرفتن در معرض بادهای خشک، افزایش تابش آفتاب به علت بازتاب اشعه UV از برف و یخ، تغییرات در عادات غذایی و کاهش سطح فعالیت می‌تواند بر پوست شما اثر بگذارد و آن را دچار چین و چروک کند. باید تغییر دمایی ناگهانی، وقتی از بیرون وارد فضای گرم دفتر کارتان می‌شوید، را مورد توجه قرار دهید. این حالت موجب کاهش تجدید سلول و گردش خون در پوست و تیره‌تر شدن آن می‌شود.

12. شاید دچار برف‌کوری شوید
زمستان و تابستان به یک میزان می‌توانند با اشعه uv خورشیدی‌شان خطرناک باشند. اما آنچه اغلب مردم فراموش می‌کنند این است که بازتاب نور خورشید از برف می‌تواند برای چشم‌ها آسیب‌رسان باشند. این وضعیت علاوه بر افزایش خطر سرطان چشم و اثر بر پیشرفت کاتاراکت (آب مروارید)، می‌تواند باعث ایجاد مشکلی دردناک به نام "برف‌کوری" که نام دیگر آن آفتاب‌زدگی قرنیه است، شود. پس در این فصل نیز مانند فصل تابستان هرگز از عینک آفتابی ضد uv غافل نشوید.

13. سطح چشمتان خشک می‌شود
سطح چشم با لایه‌ای از اشک پوشیده شده است. یک سطح چشم سالم دید بهتر و راحت‌تری به ما می‌دهد و از چشم در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند. اما این لایه رویی در برابر تغییرات محیطی مانند هوای خشک و باد بسیار حساس است.
استفاده از دستگاه‌های مرطوب کننده هوای اتاق، اشک مصنوعی و استفاده از عینک‌های مسدودکننده UV می‌تواند از خشکی چشم جلوگیری کند.

14. بیماری آسم بدتر می‌شود
ویروس‌ها مانند ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا در زمستان شایع‌تر هستند و می‌توانند آسم را تشدید کنند. هوای سرد و خشک خارج از منزل به عنوان یک عامل تحریک کننده عمل می‌کند و می‌تواند آسم را بدتر کند. در خانه نیز آلودگی‌های گرد و غبار و دیگر آلرژن‌های داخلی مانند قارچ‌ها و حشرات موجود در پوست حیوانات یک عامل مهم تشدید آسم است.

15. بینی‌تان می‌تواند شما را بیمار کند
شاید این ایده که به اندازه کافی لباس گرم به تن نکردن، می‌تواند شما را بیمار کند، به نظر یک توصیه قدیمی می‌رسد. اما این‌طور نیست؛ تحقیقات نشان می‌دهند که درجه حرارت پایین یا سرد موجب تقسیم و رشد سریع‌تر ویروس سرماخوردگی می‌شود. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که بیشتر احتمال دارد که شما در دماهای پایین‌تر بیمار شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha