رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور، ضمن تشریح وضعیت پرستاری در کشور، خواستار توجه به رفع مشکلات جامعه پرستاری شد.

موج ناامیدی و اعتراض در پی حذف ردیف استخدام پرستاری از بودجه/نادیده گرفتن تعهدات از سوی دولت

سلامت نیوز: رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور، ضمن تشریح وضعیت پرستاری در کشور، خواستار توجه به رفع مشکلات جامعه پرستاری شد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر اصغر دالوندی در این نامه ضمن اشاره به وضعیت فعلی پرستاری و مشکلاتی که پرستاران در نظام سلامت با آنها مواجه هستند اظهار داشت: اکنون به دلیل کم لطفی و عدم پایبندی به توافقات صورت گرفته  موجی از نا امیدی و اعتراض جامعه پرستاری را فرا گرفته است و آنچه در این روزها بر پرستاری کشور می رود نتیجه ای جز دلسردی این جوانان متخصص ندارد.

متن کامل نامه رئیس کل سازمان نظام پرستاری به ریاست جمهوری به شرح زیر است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

باسلام و تحیات و آرزوی توفیق؛
همانگونه که استحضار دارید جامعه پرستاری بیش از نیمی از نیروهای انسانی نظام سلامت کشور را تشکیل می دهند و به فرموده مقام معظم رهبری :
«مسئولین کشور باید در برنامه ریزی های خود نگاه ویژه ای به شغل پرستاری داشته باشند و برای حل مشکلات آنان از جمله استخدامی، معیشتی، آموزش ضمن خدمت و دوران استراحت پرستاران بیش از پیش تلاش نمایند»
در سال های اخیر با پدیده ای مواجه بوده ایم که امید و اعتماد جامعه پرستاری را هدف قرار داده است. جای بسی تاسف است، که با وجود نشست های تخصصی با مسئولین ذیربط دولتی و بررسی کمبود نیروی انسانی پرستاری که مستقیماً امنیت سلامتی آحاد جامعه را با خطر رو به رو ساخته، عدم لحاظ بودجه مورد توافق برای استخدام 15 هزار نیروی پرستاری و دو هزار میلیارد تومان در ردیف بودجه ای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال آتی باعث تشدید این ناامیدی در بین پرستاران شده است.
موج نگران کننده ای که با انتشار خبر عدم تخصیص اعتبار استخدامی و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در بودجه سال 98 شروع شده، آن هم در شرایطی که هر دو موضوع از ماه ها پیش با حضور وزیر محترم بهداشت، معاونین و نمایندگان این وزارتخانه و همچنین سازمان های برنامه و بودجه و امور استخدامی کشور طی جلسات متعدد و فشرده ای در کمیسیون محترم بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و جلسه ای در کمیسیون اصل 90 بحث و مقادیر مورد توافق نمایندگان دستگاه های دولتی و کمیسیون محترم قرار گرفت و خبر این توافقات از سوی مجلس محترم رسانه ای شد و موجی از امید در میان خدمتگزاران صدیق ملت، در حوزه پرستاری ایجاد نمود ولیکن اکنون به دلیل کم لطفی دولت و عدم پایبندی به توافق صورت گرفته، به موجی از ناامیدی و اعتراض جامعه پرستاری تبدیل شده است.
این وضعیت بر سلامت مردم که در اولویت اول دولت های یازدهم و دوازدهم بوده و هست تاثیر منفی بسیار شدیدی خواهد گذاشت.

حداقل استاندارد نیروی پرستاری پیش بینی شده در قانون برنامه ششم ۱.۸ پرستار به ازای هر تخت است که آمار وضعیت کنونی نشانگر ۰.۸در بهترین شرایط و ۰.۳در برخی از نقاط کشور است که پیرو نشست های فوق الذکر و برای رسیدن به حداقل استاندارد نسبت پرستار به تخت، نیاز به استخدام یکصدهزار نیروی پرستاری در طول برنامه ششم تشخیص داده شد و برای نجات سلامت کشور از بحرانی بزرگ این موضوع مورد توافق نمایندگان محترم مجلس و دولت قرار گرفت و بنا گردید هر ساله 15 هزار نفر در قالب اختصاص ردیف بودجه ای از جانب سازمان برنامه و بودجه و 25 درصد این مقدار به صورت خرید خدمتی از سوی وزارت بهداشت و درمان صورت پذیرد.
ما باور داریم، جمهوری اسلامی ایران به همت تدبیر و امید می تواند سرآمد خدمات استاندارد سلامت به شهروندان خود، در منطقه و حتی فراتر از آن باشد و از نیروهای مستعد و متخصص خود بهره های بی شماری ببرد تا جایی که نماد توسعه و تحول سلامت باشد.
اما آمارهای نیروی انسانی پرستاری که از مهم ترین شاخص های سلامت یک کشور به شمار می رود ایران را در این حوزه در پائین ترین سطح ممکن حتی بعد از کشورهایی مثل عراق و سوریه و دیگر کشورهای همسایه نشان می دهد.
آنچه تاکنون موجب چرخش چرخ نظام سلامت در حوزه گسترده خدمات پرستاری کشور شده، نه سیاست گذاری دولت بوده و نه بودجه های تخصیص نیافته، بلکه فقط و فقط صبر و ایثار جامعه فهیم پرستاری کشور بوده که با بی عدالتی ها، کم لطفی و بی توجهی های موجود و با وجود نادیده گرفته شدن حقوق قانونی و شرعی شان تنها بر بستر اعتقاد و رویکرد حرفه ای و اسلامی خود امکان خدمت را یافته اند.
اکنون با نادیده گرفتن تعهدات و توافقات از سوی دولت در تدوین لایحه بودجه حوزه سلامت و تدوین آئین نامه ها و صدور دستورالعمل های خلاف قوانین ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت، بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور، تحمیل اضافه کاری و مرخصی اجباری بر پرستاران و چندین و چند مورد دیگر، دغدغه های بزرگ دیگری بر انبوه دغدغه های پرستاران اضافه نموده است.
آنچه در این روزها بر پرستاری کشور می رود، نتیجه ای جز دلسردی این جوانان متخصص ندارد. ما که در دولت دوم شما و در پای صندوق های رای به رفع موانع خدمتی و اجرای قوانین مصوب چندین ساله آن قول گرفتیم، اکنون به جایی رسیدیم که شاهد حذف ردیف استخدام پرستاری، حذف مزایای قوانین ارتقاء بهره وری، بازنشستگی و افزایش معوقات و چندین و چند پس رفت دیگر هستیم.
جامعه پرستاری کشور ضمن دعوت از مقام عالی و ارجمند ریاست محترم جمهوری جهت شرکت در مراسم گرامیداشت ولادت بانوی بزرگ اسلام حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار، از آن مقام محترم استدعا دارد به موضوع تخصیص ردیف های بودجه ای استخدام و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری و اصلاح آئین نامه ها و دستور العمل های قوانین مربوط به این حوزه و تسویه معوقات عنایت داشته و تصمیمات هوشمندانه، مدبرانه و امید بخش خود را امر به ابلاغ فرمایند.

                                                    
                                                                                دکتر اصغر دالوندی
                                                                رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha