سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 260000

عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران با تأکید بر شناسایی علل بروز اختلال خواب گفت: بی‌خوابی شبانه را با قرص خواب درمان نکنید.

سلامت نیوز: عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران با تأکید بر شناسایی علل بروز اختلال خواب گفت: بی‌خوابی شبانه را با قرص خواب درمان نکنید.

به گزارس سلامت نیوز، سحر انصاری در گفتگو با آنا در مورد علل و عوامل بروز اختلالات خواب اظهارکرد: اختلالات خواب به دو بخش اختلالات اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود البته وقتی فردی از بی خوابی شکایت دارد باید شرح حال کامل از او گرفته شود تا در مرحله اول علل بی‌خوابی فرد مشخص شود.

این روانپزشک انواع اختلالات خواب را برشمرد و گفت: در نوع انواع اختلال خواب فرد پس از حضور در رختخواب یکی دو ساعت باید غلت بزند تا بخوابد و پس از آن تا صبح می‌تواند به راحتی بخوابد، در نوع دوم بی‌خوابی نیز فرد پس از حضور در رختخواب سریعاً به خواب می‌رود اما در طی شب مرتب از خواب می‌پرد یا کابوس می‌بیند و این بی‌خوابی طی شب ادامه دارد. همچنین در نوع سوم فرد خوابش می‌برد اما دچار سحرخیزی است به طوری‌که همیشه زودتر از حد معمول و حدود ۴ صبح بیدار می‌شود، هریک از این مسائل نوعی اختلال خواب محسوب می‌شود و ممکن است ناشی از یک نوع بیماری خاص باشد البته احتمال بروز هر سه نوع اختلال خواب به صورت همزمان در یک فرد نیز دور از انتظار نیست.

این فلوشیپ روان‌تنی دانشگاه تهران یادآور شد: معمولاً ۸۰ درصد عوامل اختلال خواب ثانویه است و باید علت زمینه‌ای بدخوابی و بی‌خوابی اشخاص را پیدا کنیم که آیا ناشی از افسردگی است یا به اختلالات روانپزشکی و داخلی ارتباط دارد.

انصاری با اشاره به اکثریت مراجعان به مطب روانپزشکان گفت: معمولاً کسانی که به ما مراجعه می‌کنند بیماری جسمی و خاصی مانند مشکلات تنفسی، بیماری قلبی و بیماری خاص ندارند بلکه بی‌خوابی آن‌ها عمدتاً ناشی از اختلالات روانپزشکی است.

عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران اظهار کرد: اختلالات روانپزشکی می‌تواند شامل اختلالات خلقی مانند افسردگی، دو قطبی یا اختلالات اضطرابی باشد به طوری که افرادی که مضطرب هستند و یا زمینه‌های اضطرابی دارند در حالی که کارهای خود را انجام می‌دهند دچار تنش و اضطراب می‌شوند و معمولاً اختلالات خواب آن‌ها در هنگام شروع خواب است و می‌گویند دو ساعت طول می‌کشد تا خوابشان ببرد این افراد دچاراختلالات اضطرابی هستند.

وی با تأکید براینکه نباید برای هر فرد بی‌خواب یا بدخوابی قرص خواب تجویز کرد، افزود: ابتدا باید زمینه بروز اختلالات را شناسایی و سپس درمان کنیم و اینکه بلافاصله برای افراد قرص خواب تجویز کنیم کار صحیحی نیست که قرص خواب بدهیم تا فرد بتواند بخوابد.

انصاری ادامه داد: اختلالات خواب عموماً یک نشانه است، زیرا بی‌خوابی به خودی خود بیماری محسوب نمی‌شود، به عنوان مثال افسردگی در میان کسانی که دچار سحرخیزی هستند شیوع بیشتری دارد و باید از سوی روانپزشک شرح حال کامل آن‌ها دریافت شود تا بتوان بیماری و اختلال آنها را شناسایی کرد.

این روانپزشک یادآور شد: کسانی که دچار اختلالات خواب هستند و در طول خواب چندین بار می‌پرند و یا کابوس می‌بینند ممکن است دچار افسردگی باشند، البته اختلال خواب برخی دیگر از مردم ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند اختلالات ریوی، مشکلات تنفسی، قلبی و ریوی است که در زمان خواب افراد دچار آپنه شده و از خواب می‌پرند.

وی تصریح کرد: اختلالات خواب ممکن است در هر سنی بروز کند و حتی احتمال دارد این اختلال در بین نوجوانان و جوانان رخ بدهد اما اکثراً در سن میانسالی و ۱۹ تا ۵۰ سال شیوع بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha