رژیم غذایی مناسب نه تنها به سلامت جسمی کمک می کند و از بروز بیماری های مختلف پیشگیری می کند، بلکه باعث تقویت قوای جنسی می شود. در این مقاله چند ویتامین موثر برای تقویت قوای جنسی به شما معرفی می شود.

کدام ویتامین بیشترین تاثیر را در تقویت میل جنسی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از من مدرز، اگر میل جنسی پایینی دارید، نمی توانید آن را از بین ببرید یا کنترل کنید یا مشکلات باروری دارا تجربه می کنید، تنها نیستید! طبق تحقیقات مرکز پزشکی Wake Forest Baptist، چهل تا هفتاد درصد مردان در طول زندگی خود نوعی اختلال عملکرد جنسی را تجربه می کنند.

مواجهه با میل جنسی پایین می تواند تأثیر منفی بر زندگی و روابط فرد داشته باشدو می تواند باعث مشکلات شخصی در رابطه مانند احساسات منفی از طرف شریک زندگی شما و اعتماد به نفس پایین شود.

در حالی که برخی از مشکلات سلامتی، مانند اختلال نعوظ، می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد، یک کمبود ویتامین ساده نیز می تواند مقصر باشد. ویتامین ها نه تنها به بسیاری از عملکردهای سیستم ایمنی کمک می کنند، بلکه به بهبود شرایط سلامت جنسی و میل جنسی نیز کمک می کنند. مصرف این ویتامین ها و مواد معدنی حتی ممکن است به شما کمک کند تا کنترل زندگی جنسی خود را دوباره به دست آورید.

ویتامین ها و مواد معدنی که میل جنسی را تقویت می کنند

ویتامین E

ویتامین E که به عنوان «ویتامین جنسی» نیز شناخته می‌شود، خون و اکسیژن را به نواحی خصوصی شما می‌رساند و در عین حال هورمون‌های جنسی شما را برای افزایش میل جنسی تنظیم می‌کند. گردو، زرده تخم مرغ، سیب زمینی شیرین، اسفناج، مارچوبه، نخود، شاه بلوط، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و نان سبوس دار سرشار از ویتامین E هستند.

جینسینگ قرمز

جینسینگ قرمز معمولاً به عنوان "ویاگرای گیاهی" شناخته می شود زیرا توانایی آن در کمک به ED است. همچنین به عنوان جینسنگ Panax شناخته می شود.

جینسینگ قرمز حاوی جین سنوزیدها است که ممکن است به شل شدن عضلات صاف آلت تناسلی برای حمایت از نعوظ کمک کند. علاوه بر این، تصور می شود که سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد، که معمولاً با ED مرتبط است.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که جینسینگ قرمز به طور قابل توجهی درصد شاخص بین المللی اختلال نعوظ (IIEF) را در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد. در پی آن عملکرد نعوظ و رضایت جنسی نیز به طور قابل توجهی افزایش داشته است.

ویتامین C

ویتامین C به سنتز هورمون های جنسی و باروری مانند آندروژن، استروژن و پروژسترون و تحریک میل جنسی کمک می کند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و مفاصل شما را صاف و بدون درد نگه می دارد. مرکبات، توت فرنگی، کیوی، طالبی و فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C هستند.

ویتامین D

ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها، ماهیچه ها و عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. علاوه بر این، نقش مهمی در عملکرد جنسی مردان دارد. بر اساس مطالعه ای در مجله بین المللی تحقیقات ناتوانی جنسی، ویتامین D پایین با اختلال در عملکرد جنسی مردان مطابقت دارد و شدت اختلال عملکرد با درجه کمبود آن ارتباط دارد. این ممکن است به دلیل توانایی این ویتامین در ایجاد سلول های اندوتلیال از استرس اکسیداتیو و همچنین نقش آن در تولید اکسید نیتریک باشد.

علاوه بر این، کسانی که از اختلالات سلامت روانی مانند افسردگی و سطوح استرس بالا رنج می برند، میزان بیشتری از اختلال در عملکرد جنسی را تجربه می کنند. همچنین نشان داده شده است که ویتامین D برای سلامت روان کلی و کاهش خطر ابتلا به افسردگی مهم است که می تواند به دلیل عدم علاقه به فعالیت های جنسی منجر به کاهش میل جنسی شود.

ال آرژنین

ال-آرژنین یک اسید آمینه طبیعی است که تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهد که می تواند به تحریک نعوظ کمک کند.

طبق یک مطالعه در سال 2019، مکمل با 1500 تا 5000 میلی گرم ال آرژنین به طور قابل توجهی نمرات IIEF را بهبود بخشید. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که ال-آرژنین ممکن است در درمان ED خفیف تا متوسط مفید باشد.

مطالعه دیگری در سال 2020 نشان داد که ال-آرژنین (2500 میلی‌گرم در روز) به اندازه تادالافیل (5 میلی‌گرم)، یک داروی رایج ED، در درمان ED خفیف و متوسط مؤثر است. ترکیب هر دو روش درمانی بیشترین نتایج را به همراه داشت.

منیزیم

یکی دیگر از مواد معدنی منیزیم است که به تقویت هورمون های جنسی مانند تستوسترون کمک می کند و انتقال دهنده های عصبی مانند دوپامین و اپی نفرین (مرتبط با میل به رابطه جنسی) را تنظیم می کند. سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و کلم بروکلی را اف در رژیم غذایی خود بگنجانید تا برانگیختگی جنسی خود را افزایش دهید/

سلنیوم

اختلال نعوظ می تواند به دلیل کمبود سلنیوم در بدن ایجاد شود. کمبود سلنیوم همچنین با کاهش تحرک، تعداد کم اسپرم و مورفولوژی غیرعادی مرتبط است. مردان باید سلنیوم مصرف کنند و سطوح مطلوب را حفظ کنند تا میل جنسی قوی تری داشته باشند. کلم بروکلی، اسفناج، قارچ دکمه ای سفید و دانه های چیا همگی سرشار از سلنیوم هستند.

روی

روی یک ماده معدنی ضروری برای بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله هضم، عملکرد متابولیک، رشد سلولی و تولید تستوسترون است. در واقع، یک مطالعه علمی نشان داد که مکمل روی باعث افزایش سطح تستوسترون در مردانی می شود که کمبود روی داشتند. در نتیجه، اگر به دنبال راهی طبیعی برای افزایش سطح تستوسترون هستید، سعی کنید روی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

آهن

آهن یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای افزایش میل جنسی است.اگر کمبود آهن دارید، خستگی را تجربه خواهید کرد که می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. این باعث کاهش برانگیختگی جنسی و توانایی ارگاسم می‌شود. غذاهای غنی از آهن مانند لوبیا، سبزیجات برگ دار، توفو و عدس باید در رژیم غذایی شما گنجانده شوند اگر میل جنسی پایینی دارید.

روش هایی دیگر برای کنترل ED

اگرچه برخی از علل ED و کاهش میل جنسی قابل پیشگیری نیستند، مانند افزایش سن یا شرایط عصبی، شما یا یکی از نزدیکانتان ممکن است بتوانید با ایجاد تغییرات خاصی در سبک زندگی، سلامت جنسی را بهبود بخشید.

این عوامل کاهش میل جنسی را تشدید می کنند:

  • سیگار کشیدن
  • چاقی
  • فشار خون نامتعادل
  • بی تحرکی
  • مصرف الکل

سیگار کشیدن باعث انقباض رگ‌های خونی در سراسر بدن می‌شود و توانایی آن‌ها برای گشاد شدن و ارسال خون به آلت تناسلی برای ایجاد نعوظ را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، سیگار کشیدن، چاقی، عدم تحرک بدنی و مصرف الکل همگی با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن (مانند سندرم متابولیک، دیابت نوع 2 و بیماری قلبی) مرتبط هستند که می تواند منجر به کاهش میل جنسی و ED شود.

ED همچنین با استرس و سلامت روانی ضعیف مرتبط است.

اگر پس از ایجاد این تغییرات در سبک زندگی، شما یا یکی از عزیزانتان همچنان ED و میل جنسی کمتری را تجربه می کنید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی که در این زمینه تخصص دارد مشورت کنید. آنها می توانند گزینه های مختلف درمانی را بررسی کنند.

نقش ویتامین دی در تقویت میل جنسی

معمولا اکثر افراد از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند. کاهش این ویتامین باعث کم شدن میزان ترشح استروژن در زنان و کاهش تستوسترون در مردان می‌شود. آمارها حاکی از آن است که از هر ۵ فرد بالغ، یک نفر دچار کمبود ویتامین دی است که بیشتر به دلیل کمبود دریافت نور خورشید بروز می‌کند.

توصیه محققان برای کسانی که نمی‌توانند در معرض نور خورشید قرار گیرند، خوردن قارچ، غلات مخصوص صبحانه، ماهی و تخم‌مرغ در وعده صبحانه است که همگی به بالا رفتن میزان ویتامین دی کمک می‌کنند. بیشتر ویتامین‌های بدن از غذایی که می‌خوریم تأمین می‌شوند اما ویتامین دی با بقیه متفاوت است و تنها از طریق مواد غذایی جذب بدن نمی‌شود. مواد غذایی ویتامین دی کمی دارند؛ با وجود این، منبع اصلی این ویتامین در روغن ماهی، قارچ و تخم‌مرغ یافت می‌شود و نیز می‌توان با گنجاندن غلات صبحانه و مارگارین از این ویتامین بهره‌مند شد.

بریتانیایی‌ها از جمله ملت‌هایی هستند که کم‌ترین ویتامین دی را دریافت می‌کنند زیرا در ماه‌های سرد سال کم‌تر از ۱۰ ساعت از روز بهره‌مندند و مدت استفاده‌شان از نور آفتاب محدود است و به دلیل محدودیت‌هایی که برای دریافت ویتامین دی وجود دارد، مصرف مکمل‌های این ویتامین الزامی است. محققان توصیه می‌کنند که افراد روزانه باید حدود ۱۰ میلی‌گرم ویتامین دی دریافت کنند.

تقویت میل جنسی با روغن ماهی

ماهی منبعی غنی از ویتامین D شناخته می‌شود و در این میان روغن ماهی‌هایی چون سالمون نوعی معجزه از نظر دربرداشتن این ویتامین به شمار می‌رود. ماهی ماکرل در هر وعده ۳۶۰ واحد ویتامین D دارد در حالی که ماهی سالمون بیش از ۶۸۵ واحد از این ویتامین دارد.

تقویت میل جنسی با غلات صبحانه

غلات صبحانه از جمله موادی است که معمولا با لبنیات، شیر سویا و آبمیوه‌ها غنی می‌شود. غلات، حاوی ویتامین D خوبی است.

تقویت میل جنسی با تخم‌مرغ

بیشتر پروتئین موجود در تخم‌مرغ در سفیده آن وجود دارد، اما ویتامین‌ها و موادمعدنی در زرده آن یافت می‌شود. زرده تخم‌مرغ از ۱۸ تا ۳۹ واحد ویتامینD تشکیل شده که خیلی غنی به نظر نمی‌رسد. با این حال، ویتامین D موجود در تخم‌ مرغ‌هایی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، ۳ تا ۴ برابر بیشتر از تخم‌مرغ‌های معمولی است. مرغ‌هایی که با مواد غذایی غنی شده با ویتامین D تغذیه شده‌اند، بالاتر از ۶ هزار واحد ویتامین D به ازای هر زرده تخم‌مرغ دارند.

تقویت میل جنسی با قارچ

قارچ در میان مواد غذایی غنی شده تنها منبع گیاهی حاوی ویتامین D است. قارچ دارای ویتامین D2 نیز هست در حالی که مواد غذایی حیوانی حاوی D3 هستند. ویتامین D2 به بالا رفتن ویتامین D خون کمک می‌کند در حالی که ویتامین D3 تأثیری بسزا در افزایش این ویتامین در خون ندارد.

قارچ منبع خوبی از ویتامین D2 به شمار می‌رود. برخی انواع قارچ‌ها به ازای هر ۱۰۰ گرم بیش از ۲۳۰۰ واحد ویتامین D دارند. قارچ‌های تجاری به دلیل این که در تاریکی رشد می‌کنند، ویتامین D کم‌تری دارند. با قرار دادن قارچ‌ها در معرض نور UV می‌توانید به تولید بیشتر آنتی‌اکسیدان ویتامین D کمک کنید.

محققان معتقدند قارچ‌هایی که کلاهک دکمه‌ای سفید رنگ دارند، فاقد ویتامین D هستند اما با قرار دادن آنها در معرض نور می‌توان تا ۸۲۴ درصد نیاز روزانه ویتامین D بدن را تأمین کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha