سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 260031

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: کسانی که مخالف انتقال آب از دریای عمان به مشهد هستند راهکار کارشناسی جایگزین ارایه دهند و به مدیران آب استان اعلام کنند که با افزایش جمعیت و افزایش مصرف چگونه آب این کلانشهر تامین شود.

مخالفان انتقال آب از دریای عمان راهکار دهند

سلامت نیوز: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: کسانی که مخالف انتقال آب از دریای عمان به مشهد هستند راهکار کارشناسی جایگزین ارایه دهند و به مدیران آب استان اعلام کنند که با افزایش جمعیت و افزایش مصرف چگونه آب این کلانشهر تامین شود.


به گزارس سلامت نیوز، محمد علایی در دومین روز برپایی جشنواره فناوری های آب در مشهد افزود: مدیران امور آب در مشهد تمام سیاست های انقباضی را برای تامین آب این کلانشهر به کار بسته اند؛ برای مثال حداقل مصرف را برای شهر مشهد تعریف کرده اند و طرحی ارایه داده اند که بر اساس آن می بایست کشت در غرب مشهد فقط به شیوه گلخانه ای باشد اما از آنجا که نمی توانیم اقتصاد آب را تبیین و تعریف کنیم ناچار از انتقال آب از دریای عمان به مشهد هستیم.
وی ادامه داد: قیمت تمام شده کنونی هر مترمکعب آب شیرین در مشهد یک هزار و 500 تومان است در حالی که اکنون هر مترمکعب همین آب به نرخ 500 تومان در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و این یعنی حاضر نیستیم اقتصاد آب را تعریف و رفتار مصرف کننده را مدیریت کنیم، به همین دلیل است که بخش خصوصی در زمینه تامین آب سرمایه گذاری نمی کند چون برایش سود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: مخالفان طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد، بگویند که چگونه آب این کلانشهر را در سال 1400 با جمعیت حدود پنج میلیون نفر تامین کنیم.
وی افزود: در گذشته 70 درصد آب مورد نیاز کلانشهر مشهد از طریق ذخیره سد دوستی تامین می شد که اکنون به دلایل مختلف از جمله تغییر اقلیم و دخالت های انسانی خارج از مرزها دیگر نمی توان روی سد دوستی حساب کرد، هفت ماه است که تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا تامین آب مشهد در سال آینده بدون اتکا به ذخیره سد دوستی مدیریت شود.
علایی ادامه داد: به عنوان یک کارشناس ارشد محیط زیست، با انتقال آب دریای عمان به مشهد مخالفم اما به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با این طرح موافق هستم.

* طرح انتقال آب ناشی از ناتوانی در مدیریت توسعه است
مدیرکل دفتر مدیریت، مصرف و ارتقا بهره وری آب و فاضلاب وزارت نیرو نیز جشنواره فناوریهای آب در مشهد گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد ناشی از ناتوانی در مدیرت توسعه استان خراسان رضوی است.
دکتر بنفشه زهرایی افزود: چون برخی نتوانسته اند توسعه خراسان رضوی را مدیرت کنند یعنی با کشاورزان ومصرف کنندگان آب تعامل، شفاف سازی و آگاهسازی نمایند می خواهند هزاران میلیارد ارز را صرف اجرای این طرح کنند. این مدیران عموما کسانی هستند که خودشان را در بخش آب ایزوله کرده اند و نگاه همه جانبه ای به مسائل توسعه ندارند.
وی ادامه داد: ایران جزو 20 کشور نخست دنیا از لحاظ میزان مصرف آب و انرژی در بخش کشاورزی است لذا باید تغییر شگرفی در وضعیت مصرف آب کشورمان به خصوص در بخش کشاورزی پدید آید.
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور گفت: این کارگروه با همین هدف ایجاد شده اما هنوز نیمی از استانهای کشور برنامه سازگاری با کم آبی را به این دبیرخانه ارسال نکرده اند.
زهرایی افزود: تجربه اکثر کشورها نشان داده است نبود آگاهی نسبت به وضعیت منابع آب زیرزمینی هم در سطح بهره برداران و هم در سطح سیاست گذاران کلان حلقه مفقوده عدم توفیق دولتها در برنامه های سازگاری با کم آبی است. بیشتر اطلاعات در خصوص منابع آب زیرزمینی اطلاعات فنی است اما اطلاعات سیاسی و اجتماعی در این زمینه موجود نیست.
وی ادامه داد: مشکل دیگر آن است که سیاستگذاریهای حوزه آب در درازمدت جواب می دهد اما سیاستمداران نگاه کوتاه مدت و زود اثر دارند.
مدیرکل دفتر مدیریت، مصرف و ارتقا بهره وری آب و فاضلاب وزارت نیرو گفت: بر اساس مطالعات جدی، آبیاریهای تحت فشار و مدرن اثر مثبتی در تعادل بخشی به آبخوانها و کاهش مصرف ندارند. نکته مهم این است که باید پیش از اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار پروانه های بهره برداری تعدیل شوند.
مدیر طرح انتقال آب دریای عمان به خراسان رضوی، پارسال هزینه اجرای این طرح را 15 هزار میلیارد، قیمت هر مترمکعب آب انتقالی از این طریق را در سیستان و بلوچستان هفت هزار تومان، در خراسان جنوبی 9 هزار تومان و در مشهد 12 هزار تومان اعلام کرده بود. بر این اساس، تقسیم آب انتقالی از دریای عمان به صورت 70 میلیون ‌مترمکعب برای سیستان و بلوچستان، همین میزان برای خراسان ‌جنوبی و 110 میلیون مترمکعب آب برای خراسان ‌رضوی در نظر گرفته‌ شده است.
همچنین طول خط لوله انتقال آب از دریای عمان به مشهد هزار و 500 کیلومتر، قطر لوله فولادی از چابهار تا زاهدان 2200 میلیمتر، از زاهدان تا بیرجند 1800 میلی متر و از بیرجند به مشهد 1600 میلی متر پیش بینی شده است.
گذشته از برآوردهای مالی طرح انتقال آب از دریای عمان به مشهد مسایلی همچون فنی آبگیری و نمک ‌زدایی، محیط‌ زیست و پدافند غیرعامل در اجرای این طرح از مهمترین محورهای مورد بحث است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha