سازمان نظام پزشکی در واکنش به برخی شایعات منتشره در فضای مجازی پیرامون ترجمه کتاب فهرست خدمات پزشکی CPT و کتاب مرجع ارزش‌های نسبی خدمات در روزهای اخیر، درباره ویژگی‌های این پروژه و برخی آمار و اعداد دقیق آن مطالبی را متذکر شد.

اطلاعیه نظام پزشکی درباره کتاب CPT و هزینه‌های آن

سلامت نیوز: سازمان نظام پزشکی در واکنش به برخی شایعات منتشره در فضای مجازی پیرامون ترجمه کتاب فهرست خدمات پزشکی CPT و کتاب مرجع ارزش‌های نسبی خدمات در روزهای اخیر، درباره ویژگی‌های این پروژه و برخی آمار و اعداد دقیق آن مطالبی را متذکر شد.

به گزارس سلامت نیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی نظام پزشکی در اطلاعیه این سازمان در این خصوص آمده است: «از آنجا که سازمان نظام پزشکی در جریان عقد قرارداد این پروژه با دقت نظر بسیار زیاد کلیه مراحل اداری و حقوقی را طی کرد و گروه همکار بر اساس مناقصه و ضوابط قانونی انتخاب شد، به منظور تنویر افکار همکاران محترم موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

الف- آماده‌سازی کتاب ۱۰۵۰ صفحه‌ای CPT تا مرحله قابل بهره‌برداری در ترجمه و چاپ، بیش از دو ماه طول کشید. ۱۰ میلیون تومان از قرارداد برای این فرایند پیش پروژه منظور شده بود و لااقل همین مقدار برای این مرحله هزینه شد.

ب- ترجمه این کتاب بسیار دشوار، توسط گروه بزرگی از همکاران به انجام رسید تا در محدوده ۵ ماهه قرارداد در دسترس قرار بگیرد. بر خلاف ارقام نجومی منتشر شده از فضای مجازی این بخش از قرارداد تنها ۳۰ میلیون تومان بوده است. صرف‌نظر از اینکه به دلیل دشواری‌های متن، بخش‌های زیادی از کتاب دو بار و توسط دو فرد مختلف ترجمه شدند.

پ- در قرارداد این پروژه پیش‌بینی شده بود که به دلیل تفرق روش‌های ترجمه، یک مرحله ویرایش و یکپارچه‌سازی در این پروژه ضروری است. برای انجام این مهم، کلیه کلمات این کتاب که حدود ۳۰۰ هزار کلمه بودند، در یک بانک اطلاعاتی، مرتب و اندکس‌گذاری و جدولی شامل حدود ۱۲ هزار کلمه و اصطلاح استخراج شد. سپس طی کارگاه‌های متوالی، گزینش واژه‌ها و معادلات انجام شد و در روند ویرایش و بازنویسی بخش‌های کتاب مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

هزینه این مرحله از کار در قرارداد تنها ۱۵ میلیون تومان بوده است.

ت- برای گردآوری سیستماتیک دیدگاه‌های کارشناسی رشته‌های مختلف، برگزاری ۷ کارگاه مشورتی با انجمن‌های علمی و تخصصی مختلف پیش‌بینی شده بود. سپس در کار گروه‌هایی متشکل از انجمن‌های علمی مختلف (بیش از ۱۰۰ انجمن و بیش از ۲۳۰ شرکت‌کننده)، کلمه به کلمه این کتاب مطالعه و پس از بحث‌های طولانی، همه پیشنهادات اصلاحی به صورت مکتوب به ویراستاران منعکس و در متن نهایی اعمال گردید. هزینه این فرایند در قرارداد ۲.۵ میلیون تومان برای هر کارگاه و اصلاحات بعد از آن بوده است.

ث- نسخه الکترونیکی این کتاب فارسی در محیط نرم‌افزاری فراهم شد تا کلیه معادل‌های پیشنهادی کارگاه‌ها مشاهده، یکسان‌سازی و ویرایش گردد و البته پیچیدگی و زحمتی که برای این بخش از کار کشیده شده بر هیچ فردی پوشیده نیست. علاوه بر این، لیکن کتابی که تحویل گردید حدود ۲۱۰۰ صفحه گردید آن هم در حالی که برای این بخش از کار تنها ۸ میلیون تومان در قرارداد پیش‌بینی شده بود.

بنابراین وقتی صحبت از قرارداد ۱۰۰ میلیون تومانی برای پروژه آماده‌سازی این کتاب می‌شود، باید با مرور جزئیات ابعاد کار مشخص شود. لازم به ذکر است که پس از کسر حدود ۲۰ درصد قرارداد برای مالیات و کسورات تأمین اجتماعی، مبلغی حدود ۸۰ میلیون تومان برای کار ۵ ماهه ۱۹ نفر هزینه گردید.

گرچه در قرارداد هزینه صفحه آرایی و حروف‌چینی تنها برای یک هزار صفحه پیش‌بینی شده بود.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha