نخستین باغ‌وحش ایران را ناصرالدین‌شاه ساخت که خیلی هم نتیجه خوبی نداشت و از نظر وضع زندگی حیوانات و مردن پی‌درپی آنها، یک شکست به تمام معنا به حساب می‌آمد و از آنجایی وقتی خشت اول را کج بگذاری قاعدتا بقیه دیوار هم خیلی صاف از آب درنمی‌آید تا همین امروز تجربه باغ‌وحش‌داری در ایران بویی از نمونه‌های استاندارد جهانی‌اش نبرده و هر روز تصاویری از زندگی رقت‌انگیز حیوانات در آنها به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌رسد.

وضع اسفناک حیوانات در باغ‌وحش‌های کشو

سلامت نیوز:نخستین باغ‌وحش ایران را ناصرالدین‌شاه ساخت که خیلی هم نتیجه خوبی نداشت و از نظر وضع زندگی حیوانات و مردن پی‌درپی آنها، یک شکست به تمام معنا به حساب می‌آمد و از آنجایی وقتی خشت اول را کج بگذاری قاعدتا بقیه دیوار هم خیلی صاف از آب درنمی‌آید تا همین امروز تجربه باغ‌وحش‌داری در ایران بویی از نمونه‌های استاندارد جهانی‌اش نبرده و هر روز تصاویری از زندگی رقت‌انگیز حیوانات در آنها به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،خیلی از این حیوانات هم از آنجایی که توان ادامه زندگی در چنین شرایطی را ندارند، به سرعت جان به جان آفرین تسلیم می‌کنند و قفس را در اختیار نمونه دیگرشان می‌گذارند، البته اگر نمونه دیگری وجود داشته باشد.


نخستین بار که انتشار عکس‌هایی از یک باغ‌وحش جنجال رسانه‌ای به راه انداخت، وقتی بود که تصاویر یک خرس رو به مرگ از باغ‌وحش وکیل‌آباد منتشر شد. این ماجرا به تقریبا ١٠‌سال پیش برمی‌گردد و تا همین امروز هم این روند ادامه دارد. از چند روز پیش تصاویری از باغ‌وحش شیراز در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که در آن یک خرس بی‌رمق برای گرفتن تکه‌ای نان خشک تلاش می‌کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی با بازنشر این عکس‌ها می‌پرسند که کی قرار است وضع حیوانات در باغ‌وحش‌های ایران به‌خصوص باغ‌‌وحش شیراز بهتر شود. ناامیدی کاربران شبکه‌های اجتماعی وقتی بیشتر به چشم می‌آید که آنها وعده‌های مسئولان مختلف را درباره سامان‌دادن به وضع حیوانات در باغ‌وحش‌ها مرور می‌کنند.


چند روز قبل هم تصاویری از وضع نگهداری حیوانات در باغ‌وحش بابلسر منتشر شد. جالب این است ‌که این باغ‌وحش چند وقت پیش به دلیل شرایط بد نگهداری از حیوانات با تعطیلی موقت روبه‌رو شده بود، اما مجددا بازگشایی شد. این بازگشایی درحالی بود که تغییر و تحول زیادی در وضع فیزیکی و نحوه نگهداری حیوانات زبان‌بسته انجام نشده بود. محمد درویش، فعال محیط‌زیست و مدیرکل سابق مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست درباره وضع این باغ‌وحش می‌گوید: «مسئول باغ‌وحش به دلیل مشکلات خانوادگی قادر به رسیدگی به حیوانات نیست و در نتیجه، وضع بسیار نامطلوبی در آنجا حاکم است. به همین دلیل محیط‌زیست استان شکایتی علیه باغ‌وحش تسلیم مقامات قضائی بابلسر کردند و برای معاینه حیوانات، دامپزشک خبر کرده‌اند.» با این وجود، به نظر نمی‌رسد که قرار باشد تغییری در وضع زندگی حیوانات این باغ‌وحش اتفاق بیفتد.


اگر بخواهیم فهرست باغ‌وحش‌های غیراستاندارد شهرهای مختلف را تهیه کنیم، احتمالا یک فهرست بلندبالا خواهد شد، چون به همین چندتایی که اشاره کردیم، باید باغ‌وحش اراک، اصفهان و تهران را هم اضافه کنیم.فکر نکنید که زندگی بدتر از مرگ در باغ‌وحش‌های ایران مخصوص چهارپاهاست، تصاویری که طی همین یکی دو روز در شبکه‌های اجتماعی دست‌‌به‌دست می‌شود، نشان می‌دهد که وضع پرنده‌هایی که برای تماشای من و شما اسیر شده‌اند هم اصلا خوب نیست. تصاویر جدید، پرنده‌های اسیر باغ پرندگان آبادان را نشان می‌دهد، اما وضع پرنده‌های باغ پرندگان مشهد و اصفهان هم تقریبا به همین شکل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha