معاون کل وزارت بهداشت گفت: کل اعتبارات بهداشت و درمان در بودجه سال آینده ۳۵ هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ حدود ٢٢هزار میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌ ها است که حدود ۴۶٠هزار نفر پرسنل دارند و این مبلغ، هزینه امور جاری بهداشت، هزینه امور جاری بیمارستان‌ها و درمان و حقوق پرسنل را در برمی‌ گیرد.

کل اعتبارات بهداشت و درمان در بودجه سال آینده ۳۵ هزار میلیارد تومان است

سلامت نیوز: معاون کل وزارت بهداشت گفت: کل اعتبارات بهداشت و درمان در بودجه سال آینده ۳۵ هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ حدود ٢٢هزار میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌ ها است که حدود ۴۶٠هزار نفر پرسنل دارند و این مبلغ، هزینه امور جاری بهداشت، هزینه امور جاری بیمارستان‌ها و درمان و حقوق پرسنل را در برمی‌ گیرد. 

 
به گزارس سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی درخصوص تامین بودجه سال 98 حوزه سلامت، گفت: در ابتدا باید یک سوءتفاهم را حل کنم و آن این است که برخی سایت‌ها نوشتند بودجه سال بعد طرح تحول سلامت ٣۵ هزار میلیارد تومان است، در صورتی که ٣۵هزار میلیارد تومان، کل اعتبارات بهداشت و درمان در بودجه سال آینده است که از این مبلغ حدود ٢٢هزار میلیارد تومان مربوط به دانشگاه‌ ها است که حدود ۴۶٠هزار نفر پرسنل دارد و این مبلغ، هزینه امور جاری بهداشت، هزینه امور جاری بیمارستان‌ها و درمان و حقوق پرسنل را در برمی‌ گیرد. به جز این مبلغ، هزینه پزشک خانواده، کاهش نرخ دارو، مابه التفاوت نرخ ارز، کمک به سیاست های جمعیتی، مالیات بر ارزش افزوده و اعتبارات طرح تحول سلامت نیز وجود دارد.

 

وی در ادامه درخصوص بودجه بیمه سلامت نیز گفت: سازمان بیمه سلامت که از سال ٧۴ تشکیل شد، در بسیاری از سال‌ها بودجه آن به صورت خطی داده شده است، یعنی هر ساله نسبت به سال قبل چند درصدی افزایش بودجه داشته است. اقدام مهمی که مجلس و دولت در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه انجام دادند این است که بودجه سازمان بیمه سلامت را بر مبنای حق بیمه تنظیم کرده‌ اند. در حال حاضر طبق قانون مکلف هستیم که برای هر فردی که در سازمان بیمه سلامت، بیمه است، حق بیمه پرداخت شود. برای مثال برای کارکنان دولت یک بخش را دولت، بخشی را دستگاه و مابقی را خودشان پرداخت می‌ کنند. این روش پرداخت برای کارکنان دولت صحیح ‌ترین و کامل ترین روش پرداخت است، اما برای بیمه شدگان روستایی و بیمه شدگان بعد از طرح تحول سلامت که حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت را تشکیل می دهد و بیمه رایگان شده اند، طبق قانون باید ٧ درصد حداقل حقوق مصوب قانون کار پرداخت شود.

 

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: متاسفانه بودجه سازمان بیمه سلامت در سال‌ های گذشته  طوری محاسبه شده که در نتیجه آن، طی ۲۰ سال گذشته هر سال با کسری قابل توجه سازمان بیمه سلامت روبرو شدیم. برای جبران کسری نیز بعضی سال‌ ها از اوراق و برخی سال ها از صندوق ذخیره ارزی کمک گرفته شده است. پیشنهاد ما این است یک بار برای همیشه این موضوع حل شود و بودجه بیمه سلامت طبق قانون و به میزان کافی پرداخت شود.

 

بودجه وزارت بهداشت نیز مطابق رشد سایر سازمان ‌ها بسته می شود

 

وی ادامه داد: در زمان افزایش قیمت ها و تورم، سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی و سایر بیمه‌ها باید نقش خود را در تامین نیازهای مردم بیشتر کنند تا به مردم فشار مالی وارد نشود. بودجه وزارت بهداشت نیز مطابق رشد سایر سازمان ‌ها بسته می شود. وزارت بهداشت نیز وزارتخانه ای خدماتی است و بعد از وزارت آموزش و پرورش دومین وزارتخانه بزرگ کشور است و کارکنان بسیاری دارد. تقریبا هر رشد بودجه ‌ای که برای این وزارتخانه تصویب می‌ شود، تمام و یا عمده آن صرف افزایش حقوق کارکنان در سال آینده خواهد شد، چراکه مانند سایر کارکنان دولتی برنامه ریزی برای افزایش ۲۰ درصدی حقوق را خواهیم داشت و بر همین اساس قسمت عمده‌ای از منابع به این بخش منتقل خواهد شد.

 

دکتر حریرچی با بیان اینکه تاکنون علی رغم فشارهای کمبود منابع که بعد از اجرای طرح تحول سلامت در سال‌های اول داشتیم، تغییر عمده ‌ای در بسته‌های خدمات نداشتیم، گفت: امیدواریم با کمک دولت و مجلس مجبور به کاهش خدمات در بسته‌ های خدمتی خود نباشیم. پیش بینی‌های لازم نیز در این بخش انجام شده است. دو اقدام در این زمینه انجام شده است؛ اول، پیگیری برای افزایش مناسب بودجه متناسب با تعرفه و دیگری صرفه جویی‌ هایی که در داخل دستگاه انجام می ‌دهیم. با مجاهده و ایثار مدیران و کارکنان، قسمت قابل ملاحظه ای از منابع اجرای طرح تحول سلامت را با افزایش بهره وری و استفاده بهینه از منابع موجود تامین می کنیم و تلاش می ‌شود با حمایت دولت و مجلس، مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha