با توجه به نوسانات نرخ ارز و بالارفتن قیمت برخی از ملزومات مصرفی پزشکان، تعدادی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی نه تنها حاضر به کاهش قیمت این لوازم مصرفی نیستند بلکه بر افزایش قیمت آنها تأکید دارند.

صدای پزشکان هم در آمد/ملزوماتی که با کاهش نرخ دلار ارزان نمی شوند

سلامت نیوز:با توجه به نوسانات نرخ ارز و بالارفتن قیمت برخی از ملزومات مصرفی پزشکان، تعدادی از شرکت‌های تجهیزات پزشکی نه تنها حاضر به کاهش قیمت این لوازم مصرفی نیستند بلکه بر افزایش قیمت آنها تأکید دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس نوسانات ارز طی ماه‌های اخیر باعث بالا رفتن قیمت بسیاری از محصولات طی روزهای گذشته شد. محصولاتی که به اذعان وارد کنندگان آنها قیمتشان وابسته به نرخ دلار بوده و افزایش قیمت ارز باعث شده تا این شرکت‌ها نیز بهای کالاهای خود را بالا ببرند.


قیمت دلار در عرض مدت زمان کوتاهی روند افزایشی شدیدی را تجربه کرد به طوری‌که از حدود ۳۲۰۰ تومان به مرز ۲۰ هزار تومان رسید، اما با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دولت و قوه قضاییه در زمینه برخورد با مفسدان اقتصادی و تدابیر کنترل بازار ارز قیمت دلار روند کاهشی را در پی گرفت؛ به طوری‌که اکنون هر دلار به نرخ حدودی ۱۰هزار تومان رسیده است.


اما نکته قابل تأمل ماجرا اینجا است که شرکت‌های تجهیزات پزشکی که برخی از آنها حتی ارز دولتی نیز دریافت کرده بودند، با افزایش نرخ دلار قیمت تجهیزات و ملزومات مورد نیاز پزشکان و بیماران را افزایش دادند و اکنون با کاهش نرخ دلار نه تنها حاضر به پایین آوردن قیمت‌های خود نیستند، بلکه بر افزایش قیمت تجهیزات پزشکی پافشاری می‌کنند.
این اقدامات شرکت‌های تجهیزات پزشکی باعث شده تا در روزهای گذشته برخی از پزشکان با راه‌اندازی کمپین‌هایی خرید ملزومات مورد نیاز را از شرکت‌های گران‌فروش و سو استفاده کننده را متوقف کنند تا شاید به این بهانه بتوانند ملزومات را با قیمت منطقی خریداری کرده و در اختیار بیماران قرار دهند.


جولان دلالان در آشفته‌بازار ملزومات پزشکی
منیژه لعلی عضو انجمن علمی پزشکان عمومی و از  پزشکان حامی این کمپین  در این رابطه اظهار داشت: متأسفانه طی دو سال گذشته پزشکان با مشکلات زیادی در زمینه خرید تجهیزات و ملزومات پزشکی مواجه شده‌اند و از اردیبهشت ماه امسال مشکلات بیشتر شد.
این فعال صنفی افزود: در همین راستا تصمیم گرفته شد با راه‌اندازی کمپین دست دلالان و واسطه‌ها کوتاه شود، متاسفانه نظارت بر شرکت‌های ارایه کننده تجهیزات پزشکی وجود ندارد و این شرکت‌ها به بهانه افزایش نرخ دلار قیمت‌های خود را افزایش داده و حاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند.
وی تصریح کرد: از سوی دیگر فعالیت دلالان در این زمینه بیش از پیش شدت یافته، افرادی که از هیچ‌گونه هویت مشخصی برخوردار نیستند و با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به دنبال فروش محصولات خود هستند. این افراد با دپو کردن ملزومات مورد نیاز پزشکان باعث ایجاد کمبود وسیله مورد نظر در بازار شده و در نهایت با قیمت بالاتر به آن‌ها ارایه می‌شود. این کمپین کمک خواهد کرد تا ملزومات با قیمت مناسب‌تری به دست بیماران برسد.


قیمت ملزومات پزشکی کاهش نیافت
یاسر نژادی متخصص ارتوپدی در این رابطه توضیح داد: طی ماه‌های اخیر در زمینه تهیه برخی تجهیزات پزشکی مانند دیپسپورت که مورد نیاز بیماران «سی‌پی» است با کمبود و مشکل مواجه شده‌ایم، همچنین با توجه به افزایش قیمت دلار لوازم مصرفی از قبیل دستکش استریل و سرنگ نیز با افزایش چند برابری قیمت مواجه بوده که با کاهش نرخ دلار قیمت‌ها هیچ‌گونه کاهشی نداشته است.
وی افزود: متاسفانه فعالیت افراد سودجو باعث شده تدبیر و هماهنگی وزارت بهداشت برای کنترل قیمت‌ها نیز موثر واقع نشود.


قاچاق معکوس تجهیزات پزشکی 
بابک نیکو مرام رییس انجمن جراحی زیبایی ایران  در اینباره گفت: اقلام پزشکی به چند دسته تقسیم می‌شوند، برخی از شرکت‌ها با دریافت ارز دولتی اقدام به ارایه این ملزومات کردند که لازم است آنها را حمایت کرد
وی گفت: برخی از شرکت‌ها نیز ارز نیمایی دریافت کردند و با این ارز اقدام به واردات کالا کردند و اقلام خود را با قیمت بالاتر فروختند اما مشکل شرکت‌هایی هستند که با دلار ۴۲۰۰ تومانی اقدام به خرید تجهیزات پزشکی کرده‌اند ولی در زمان فروش اعلام می‌کنند که ارز نیمایی دریافت کرده یا هیچ‌گونه ارز دولتی به آنها تعلق نگرفته است.
نیکومرام افزود: باید نظارت جدی بر فروش این شرکت‌ها صورت گیرد به دلیل اینکه بحث ملزومات پزشکی با سلامت مردم سروکار دارند و قیمت فروش ملزومات باید با توجه به ارز دریافتی صورت گیرد.
رییس انجمن جراحی زیبایی با بیان اینکه برخی از این شرکت‌ها با ارز دولتی اقدام به واردات تجهیزات پزشکی کرده‌اند گفت: متاسفانه این شرکت‌ها با دپو کردن این ملزومات قاچاق معکوس انجام داده و ملزومات را به کشورهای عراق و افغانستان می‌فرستند.
نیکومرام گفت: برخی از شرکت‌ها توزیع خود را کم کرده‌اند و از سوی دیگر مقدار توجهی از ملزومات در اختیار دلالان قرار دارد لذا لازم است توجه شود که چرا نظارت دقیقی بر این موضوع صورت نمی‌گیرد تا کالای مورد نظر به طور مستقیم به دست پزشک و بیمار برسد.


خرید از شرکت‌های متعهد
لاله عباسی پزشک عمومی و از دیگر اعضای این کمپین دراین‌باره توضیح داد: پس از نوسانات اخیر ارزی و کاهش نرخ ارز بیماران به ما اعلام می‌کردند که چرا قیمت ملزومات پزشکی با وجود پایین آمدن قیمت دلار کاهش پیدا نمی‌کند؟ همچنین افزایش قیمت ملزومات و تجهیزات پزشکی باعث شد تا برخی از شرکت‌ها از تعهدات خود شانه خالی کنند و دلالان اقدام به فروش اجناس بی‌کیفیت کردند که در همین راستا تصمیم گرفته شد با تحریم شرکت‌هایی که از وجدان کاری برخوردار نیستند اجناس مورد نیاز از شرکت‌های متعهد تهیه شوند تا با این اقدام دست دلالان نیز از این بازار قطع شود.
اکنون سوال اینجا است که با کاهش نرخ ارز چرا برخی از این شرکت‌های وارد کننده ملزومات پزشکی قیمت کالاهای خود را کاهش نمی‌دهند، کالاهایی که به طور مستقیم با جان مردم سر و کار داشته و برخی با سودجویی و بهانه‌های واهی حاضر به فروش کالاهای خود با قیمت منطقی نیستند. خبرگزاری فارس طی روزهای آینده به صورت شفاف‌تر این موضوع را پیگیری و لیست شرکت‌های تجهیزات پزشکی سودجو را منتشر خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha