عضو پویش مردمی مرال‌ها گفت: شمشادها به دلیل بیماری بلایت و شب‌پره به‌سرعت در حال نابودی‌اند و با توجه به وسعت پیشرفت آفات عملاً مقابله با آن‌ها غیرممکن است.

شمشادهای هیرکانی به‌سرعت درحال نابودی هستند

سلامت نیوز:عضو پویش مردمی مرال‌ها گفت: شمشادها به دلیل بیماری بلایت و شب‌پره به‌سرعت در حال نابودی‌اند و با توجه به وسعت پیشرفت آفات عملاً مقابله با آن‌ها غیرممکن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، جواد یعقوب‌زاده  گفت: تصمیم گرفتیم تا برای شمشادهای هیرکانی کاری انجام دهیم.
عضو پویش مردمی مرال‌ها در ادامه افزود: شمشادها در عرصه‌های جنگلی به دلیل بیماری بلایت و همچنین شب‌پره به‌سرعت در حال نابودی هستند و با توجه به وسعت پیشرفت آفات عملاً مقابله با آن‌ها در جنگل امکان‌پذیر نیست.


وی در ادامه افزود: ما به‌عنوان دوستداران منابع طبیعی تصمیم گرفتیم که دست روی دست نگذاریم و به کمک هم کاری‌ را که می‌توانیم، انجام دهیم.
یعقوب‌زاده با اشاره به اینکه تلاش برای جمع‌آوری قلمه‌های شمشاد و بانک ژن از اقدامات اعضای این پویش بود، ادامه داد: در مناطق مختلف جنگل هیرکانی تلاش کردیم تا قلمه‌های شمشاد را بکاریم زیرا معتقدیم با این کار بانک کاملی از این‌گونه منحصر به فرد جهان برای همیشه ذخیره خواهد شد.


وی به کاشت نهال‌ها در عرصه‌های ایمن شهری و روستایی و نگهداری از آن در مقابل آفت‌ها  نیز اشاره‌ کرد و افزود: می‌خواهیم کاشت گونه‌های بومی ما در عرصه‌های شهری به یک رویه تبدیل شود، این‌گونه هم مقاوم‌تر هستند و هم آب کمتری نیاز دارند و چه‌گونه‌ای بهتر از گونه شمشاد که در جهان منحصر به جنگل‌های هیرکانی است.


عضو پویش مردمی مرال‌ها ادامه داد:  بازگرداندن شمشاد به عرصه‌های جنگلی پس از نابودی بیماری‌ها از دیگر اهداف این پویش مردمی به‌حساب می‌آید، زیرا  امیدواریم روزی بیماری‌ها در عرصه جنگلی به‌صورت طبیعی با از بین رفتن تمام میزبان‌ها نابود شوند. در آن زمان دیگر شمشادها نیز در جنگل نیستند و ما مجدداً شمشادهای هر منطقه را که با شمشادهای منطقه دیگر فرق می‌کنند به آن عرصه جنگل باز می‌گردانیم.
این فعال حوزه منابع طبیعی در ادامه خاطرنشان کرد: این فعالیت متعلق به همه علاقه‌مندان به جنگل است و دست همه‌کسانی که احساس می‌کنند به این جنگل مهربان دین کوچکی دارند را می‌فشاریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha