پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان،با بیان اینکه هیچ درمان و دارویی برای بهبود سرما خوردگی و آنفلوانزا وجود ندارد، گفت: آنتی بیوتیک‌ها ویروس را از بین نمی‌برند، بعضی از داروها فقط به برطرف شدن علائم آنفلوانزا و سرما خوردگی کمک می‌کند.

هیچ درمان و دارویی برای بهبود قطعی سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود ندارد

سلامت نیوز:پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان،با بیان اینکه هیچ درمان و دارویی برای بهبود سرما خوردگی و آنفلوانزا وجود ندارد، گفت: آنتی بیوتیک‌ها ویروس را از بین نمی‌برند، بعضی از داروها فقط به برطرف شدن علائم آنفلوانزا و سرما خوردگی کمک می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، آنفلوانزا شایع‌ترین بیماری ویروسی و مسری در فصل سرما است که دستگاه تنفسی را در گیر می‌کند، مدت زمان شروع علائم آنفلوانزا از زمان وارد شدن ویروس به بدن 24تا 48 ساعت است. 


در قرن بیستم ویروس آنفلوانزا در سال 1918 شیوع پیدا کرد و تا امروز آمار مرگ و میر یک سیر نزولی را طی کرده به این صورت که در آغاز فعالیت این ویروس مرگ‌های دسته جمعی حتی 40 میلیون نفر در یک سال گزارش شده است اما به مرور کاهش یافت امروز گونه‌های جدیدتر این ویروس مانند آنفلوانزای پرندگان و یا آنفلوانزای خوکی نیز ظهور کرده‌اند. 


زهرا صلواتی پزشک، عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: افزایش تب یا سرفه، وجود خون در خلط، گوش درد، تنگی نفس یا درد قفسه سینه، ترشحات غلیظ از بینی، سینوس و گوش، درد سینوس و درد گردن از موارد خطرناک بیماری آنفلوانزا است. 
وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند، تصریح کرد: در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد دیگر و معمولا از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس آنفلوانزا آلوده شده و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود. 


وی بیان کرد: بالا بودن درجه حرارت بدن بیشتر از 37.8، ابتلا به درد ناگهانی یا ترشح از یک گوش، آبریزش و گرفتگی بینی بیش از 10 روز، سرفه همراه با خلط غلیظ و بد بوی زرد و سبز رنگ، تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی از جمله کمر درد و خستگی و سرفه از علائم شایع بیماری آنفلوانزا است. 
صلواتی افزود: سرما خوردگی و آنفلوانزا علایم مشابهی دارند، با این تفاوت که سرما خوردگی معمولا خفیف‌تر و ممکن است بدون تب باشد اما آنفلوانزا بطور ناگهانی شروع شده و با تب بالا همراه است و همچنین مدت زمان بیشتری طول می‌کشد که آنفلوانزا بهبود یابد، اما این مدت در سرماخوردگی کوتاهتر است. 
وی با اشاره به اینکه آنفلوانزا در تمام سنین به غیر از دوران شیرخوارگی دیده می شود، گفت: کودکان به علت سیستم دفاعی ضعیف بیشتر دچار این عارضه می شوند، درمان آنفلوانزا با آنتی بیوتیک معمولا ضروری است.   


این پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، استراحت در منزل به ویژه هنگام تب، استفاده از مایعات فراوان، خودداری از استعمال دخانیات، استفاده از قطره های بینی که حاوی سرم فیزیولوژیک است و به کاهش ترشحات بینی و مرطوب شدن پوست داخل بینی کمک می کند از جمله اقدامات موثر در کاهش علائم و بهبود آنفلوانزا ذکر کرد. 


از مصرف خود سرانه آسپرین باید جلوگیری شود 
وی بیان کرد: داروهای ضد التهاب و آرام بخش‌ها معمولا درد را بهبود بخشیده و تب را پایین می‌آورند که از جمله این داروها استامینوفن، آسپرین، ایبوبروفن و غیر بوده و نباید آسپرین را خود سرانه مصرف کرد. 


پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: «شربت اکسپکتورانت» یک داروی ضد سرفه است که برای درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و حساسیت یا عفونت‌های تنفسی توسط پزشک تجویز می شود، این دارو موجب رقیق تر شدن ترشحات گلو و راحت تر خارج شدن آن هنگام سرفه می شود، یکی دیگر از انواع این داروها «گایا فنزین» است. 
صلواتی عنوان کرد: فردی که تب بالایی دارد باید روزانه هشت لیوان آب بنوشد و نوشیدن مایعاتی مثل آب میوه، چای و نوشیدنی‌های غیر گازدار به رقیق شدن ترشحات کمک می‌کند. 


چه افرادی باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند 
وی افزود: واکسن آنفلوانزا برای افراد بالای 65 سال، تمام کودکان بین شش تا 24 ماه، کودکان و بزرگسالان بین دو تا 64 سال در صورتی که دچار مشکلات پزشکی مزمن مانند دیابت، نارسایی، ایدز و مصرف داروهای تضعیف کننده ایمنی باشند، زنانی که در طول فصل شیوع آنفلوانزا باردار می‌شوند و پزشکان، پرستاران و کارکنان بهداشتی که در بیمارستان و یا آسایشگاه‌ها مشغول به کار هستند توصیه می‌شود. 
صلواتی گفت: اگر علائمی همچون استفراغ خونی، مقدار زیادی خون در مدفوع، گیجی، درد شکمی شدید، اختلال هوشیاری، تب بالای 38 درجه سانتیگراد و تهوع بیش از دو روز متوالی داشته‌اید حتما به پزشک مراجعه کنید. 


راه‌های پیشگری از ابتلاء به آنفلوانزا 
وی بیان کرد: جلوگیری از بیماری آنفلوانزا بسیار مشکل است، اما بهترین کار، شستن دست‌ها و بعد از آن داشتن لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال خصوصی است. 


پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، عنوان کرد: در طول مدت بیماری فاصله خود را با اطرافیان حفظ کنید، در زمان عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال بگیرید و طی بیماری به طور مرتب دست‌های خود را بشویید. 
صلواتی ذکر کرد: ورزش برای سلامتی بسیار مفید است با ورزش کردن نه تنها قدرت بدنتان را افزایش می‌دهید بلکه باعث تقویت سیستم دفاعی بدن هم می‌شوید. 


وی خاطرنشان کرد: استفاده از ویتامین c  به شما در مقابله با آنفلوانزا کمک می‌کند، پس تا می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجاتی که حاوی ویتامین c هستند استفاده کنید، مصرف روزانه یک مولتی ویتامین ضروری است تا از ابتلاء به بیماری‌های ویروسی در امان بمانید. 
این پزشک عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در پایان، بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزا را در حال حاضر برای عموم جامعه رعایت اصول بهداشتی فردی و پرهیز از تماس با افراد آلوده دانست. 

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha